Nieuws
Nieuws

Podcast 8: Chucky helpt kinderen met autisme

Studenten van Zuyd werken volop mee aan onderzoeken van bedrijven en instellingen. Om die onderzoeken in beeld te krijgen, is een podcastserie gemaakt over tien onderzoeksgebieden. Vandaag zoomen we in op: Ondersteunende Technologie in de Zorg

Een robot die op de moordlustige pop Chucky lijkt uit de films Child’s Play. Dat klink niet als de perfecte helper voor kinderen met autisme. Toch is deze Chucky look alike een van de paradepaardjes uit de stal van het lectoraat Ondersteunende Technologie in de Zorg. Dat vertelt Ramon Daniels, lector Ondersteunende Technologie in de Zorg, aan zijn collega Martijn Zoet, lector Futureproof Financial.

Innoveren

Daniels is zijn carrière ooit begonnen als ergotherapeut en werkte in de revalidatie. Daarna ging hij het onderwijs in. Via de Hogeschool van Amsterdam kwam hij terecht bij Zuyd. Eerst als manager van de opleiding Ergotherapie en langzaam gleed hij de wetenschap in. Hij promoveerde aan de Universiteit Maastricht (UM), zette een masteropleiding op over innoveren in de zorg. Nu is al die kennis en kunde uit praktijk, onderwijs, wetenschap en de wereld van innoveren samengevloeid in het lectoraat Ondersteunende Technologie in de Zorg.

Daarnaast is hij gedetacheerd bij de UM waar hij zich bezighoudt met innovatiemanagement en een dag in de week werkt hij bij Sevagram, ook op het gebied van innovatie. Want het is hard nodig dat de zorg nieuwe technologie omarmt. De gemiddelde leeftijd van de beroepskrachten stijgt en het werk wordt steeds zwaarder. Tja, en dan is de hulp van sociale robots als ‘Chucky’ meer dan welkom.

Socialer met autisme

De robot die op Chucky lijkt, heet overigens niet Chucky maar KASPAR. Zijn gezicht is wel even uitdrukkingsloos als dat van de killerpop. “En dat werkt”, zegt Daniels. “Kinderen met autisme hebben vaak moeite met gebaren en gezichtsuitdrukkingen. Doordat KASPAR een uitdrukkingsloos gezicht heeft, reageren kinderen beter op zíjn instructies dan op die van echte mensen. KASPAR maakt kinderen met autisme zelfs iets communicatiever en socialer”, ziet Daniels. Zijn lectoraat onderzoekt daarom nu hoe KASPAR in de praktijk ingezet kan worden en hoe zorgmedewerkers hem straks zelf kunnen programmeren voor de kinderen waar zij mee werken.

3D-printer

Datzelfde onderzoekt Daniels met zijn team als het gaat om 3D-prints van hulpmiddelen. “Ik ben een oude ergotherapeut en vroeger maakten wij zelf hulpmiddelen voor onze cliënten. Nu kun je die ontwerpen op een 3D-printer uitprinten. Studenten van Engineering, CMD en HBO Recht helpen ons hierbij. Zodat de hulpmiddelen kwalitatief goed zijn, we een goed businessmodel hebben en we ook weten hoe het zit met de aansprakelijkheid als het toch mis zou gaan.

Bij weer andere producten onderzoekt het lectoraat van Daniels waarom mensen bijvoorbeeld een hulpmiddel voor de arm-hand ondersteuning niet gebruiken. Dit terwijl het hulpmiddel wel is voorgeschreven omdat ze hun arm of hand na een beroerte niet meer goed kunnen gebruiken. Krijgen mensen wel het product voorgeschreven waar ze het meeste profijt van hebben? “Zo niet, dan kijken we hoe we dit wel voor elkaar kunnen krijgen. Daarbij spelen allerlei belangen een rol. Want een leverancier heeft er niet altijd belang bij om toe te geven dat een product niet goed werkt en verzekeraars willen niet met allemaal verschillende leveranciers werken.”

Samenwerken

Daniels raakt niet uitgepraat over de vele onderzoeken van zijn lectoraat en de samenwerking met andere lectoraten en opleidingen. Zo’n beetje heel Zuyd helpt mee als het gaat om innovaties in de zorg als Smartglass (een bril waarmee collega’s op afstand mee kunnen kijken tijdens de verzorging van patiënten of het project levensloop bestendig wonen. Dat begon in Horst aan de Maas en loopt nu in Eygelshoven (Kerkrade). Centrale vraag is: “Hoe kunnen we dertigers en veertigers verleiden nu al na te denken over later. We hopen dat ze bijvoorbeeld nu al een inloopdouche maken of nu leidingen aanleggen naar bededen zodat daar in de toekomst makkelijk een badkamer gemaakt kan worden.” Allemaal onderwerpen die naadloos aansluiten op de speerpunten van Zuyd, de transitiethema’s Gezonde samenleving en Waardevolle wijken. Ook de goede samenwerking met mbo-opleidingen Vista en Gilde en met Universiteit Maastricht is van levensbelang om al die innovaties te bedenken en uit te rollen in de praktijk.

Beluister de hele podcast.

Jonathan ontmoet KASPAR:

https://youtu.be/L-zuuC8I5ZQ

Robot KASPAR helpt kinderen met autisme.