Commerciële Economie
Commerciële Economie

Commerciële Economie

Weet jij waarom Coolblue zo succesvol is? Wat Apple zo uniek maakt? Een goed product en een sterk merk. Met een goed verhaal, een hoge klantgerichtheid en creatieve reclames onderscheiden zij zich van de concurrentie. Daarnaast geeft een succesvol bedrijf klanten precies wat ze zoeken.

De opleiding Commerciële Economie (voorheen Commercieel Management) leert jou hoe je dat doet. Hoe je de klant centraal zet en met de juiste boodschap en kanalen de doelgroep bereikt. Van een strategisch marketingplan tot slimme verkooptechnieken en een uitgekiende social media campagne. Je wordt opgeleid tot een commerciële allrounder.

 

  • Locatie Sittard
  • Duur 4 jaar, start in september
  • Afstudeertitel Bachelor of Business Administration
  • Eerstejaars studenten 172
  • Taal Nederlands
  • Studenttevredenheid 7,4
Na twee jaar basiskennis kies je een specialisatie. 

De opleiding in beeld

Over de opleiding

Over de opleiding

Wat leer je?

Tijdens de eerste twee jaar van de opleiding leg je een stevige basis van kennis en vaardigheden op het gebied van marketing, ondernemerschap, bedrijfseconomie, onderzoek en management. Je leert onder andere: 

  • Marktonderzoek uitvoeren;
  • Trends in de markt vertalen naar kansen;
  • Een ondernemersplan schrijven;
  • Marketing- en communicatieplannen maken;
  • Producten of diensten afstemmen op de wensen van de klant;
  • Creatieve teksten en reclamecampagnes bedenken.

Afstudeerrichting

Aan het einde van je tweede jaar kies je een afstudeerrichting. Er zijn er drie: 

  • Marketing Management

    Met de richting Marketing Management word je opgeleid om als marketing,-, sales- of communicatiespecialist jouw bijdrage te leveren aan het succes van een organisatie. 

  • Retailmanagement

    Je concentreert je op het rechtstreeks contact met de klant, online en offline. Van hoofdkantoor tot outletcenter, van webshop tot winkelstraat. Hoe zorg je als bedrijfsleider of filiaalmanager voor de beste klantbeleving en de meeste verkopen? 

  • Small Business

    Van de verkoopgesprekken met klanten tot het onderhouden van de website en het meedenken met de productontwikkeling. Jij wilt zoveel mogelijk verschillende dingen aanpakken, bijvoorbeeld in een kleiner bedrijf of in je eigen bedrijf.

Hoe ziet je week eruit?

Je rooster verandert elk blok. Het ene blok heb je meer verplichte lesuren dan het andere. Gemiddeld heb je 12 tot 16 uur per week les en besteed je drie uur per week aan projecten. De overige uren besteed je aan zelfstudie en groepsopdrachten. Je bent ongeveer 36 tot 40 uur per week met je studie bezig.

In hoor- en werkcolleges ga je met de theorie aan de slag en in kleine groepjes werk je aan projecten. In elk blok (een periode van 10 weken) staat de praktijk centraal, bijvoorbeeld door het uitvoeren van een opdracht voor een bedrijf, gastsprekers, bedrijfsbezoeken of stages.  

Werkvormen

  • Hoor- en gastcolleges: les waarin je luistert naar docent of een spreker uit het bedrijfsleven.
  • Werkcolleges: in groepen van ongeveer 25 studenten werk je onder begeleiding aan opdrachten.
  • Trainingen: in groepjes van maximaal 12 personen train je vaardigheden zoals zakelijk Engels, verkoopgesprekken en presenteren.
  • Practica: je werkt zelfstandig en in groepen aan projecten onder begeleiding van een docent. 
Lees meer Lees minder

Ik ben de hele dag bezig met totaal verschillende onderwerpen: inkoop, verkoop, marketing, service, trends, de financiën. Je krijgt van alles iets mee en ontdekt gaandeweg wat je het leukste vindt.

Ashley Gubbels
Eerstejaarsstudent

Versneld traject voor vwo'ers

Als vwo'er heb je de mogelijkheid om in drie jaar de opleiding af te ronden. Je doorloopt de eerste drie jaar in twee jaar en volgt het uitstroomprofiel Marketing Management. Jouw derde jaar bestaat uit een half jaar afstudeerstage. Daarna volg je een half jaar de doorstroomminor waarmee je in één jaar je masterdiploma aan de Universiteit Maastricht kunt halen.
 

  • Collegegeld en overige kosten

    Voor elk studiejaar dat je bij ons studeert, betaal je collegegeld. Ook als je in dat jaar alleen stage loopt. Je collegegeld is afhankelijk van je persoonlijke situatie en opleiding.  

    Naast het collegegeld moet je rekening houden met bijkomende kosten voor boeken en ander studiemateriaal.

  • Onderwijs- en examenregeling

    In de onderwijs- en examenregeling (OER) vind je alle informatie over de inhoud van de opleiding, de begeleiding die je krijgt en de manier waarop de toetsing binnen de opleiding wordt geregeld. 

    • Bekijk de actuele OER (pdf). 
  • Studie in cijfers

    Wil je weten hoe huidige studenten deze opleiding beoordelen? En wat je kansen zijn op een baan? Bekijk dan de objectieve informatie gebaseerd op openbare, betrouwbare bronnen (zie Studiekeuze123). Hiermee kun je onze opleiding vergelijken met het landelijk gemiddelde.

     

studieopbouw

Studieopbouw

Elk studiejaar is opgebouwd uit vier blokken van tien weken. Aan het einde van het tweede jaar kies je een afstudeerrichting. 

  • Jaar 1

    In het eerste leerjaar leer je o.a. hoe je succesvol een onderneming start, je schrijft een marketingcommunicatieplan voor een merk en je voert een klantonderzoek uit voor een bedrijf in de regio. Ook jouw professionele vaardigheden worden getraind: rapporteren en presenteren, zakelijk communiceren in een vreemde taal, leidinggeven, motiveren en samenwerken. Bedrijfseconomie is voor veel studenten best pittig. Als jij er moeite mee hebt, kun je gebruik maken van extra colleges voor dit vak.

    Vakken

    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    Blok 4
    • Management en Organisatie
      Je leert over organisatiestructuren, -culturen en leidinggeven.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Marketing
      Met welke tools stimuleer je de verkoop van producten en diensten?
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Marketingcommunicatie
      Je leert hoe je communiceert met klanten en hoe de klant over jouw organisatie denkt.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Recht
      Hoe gebruik je de regels van de wet en zorg je dat je aan de regels voldoet? O.a. privacywetgeving en ondernemingsrecht.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Bedrijfseconomie
      Je leert een investerings- en financieringsplan, een begroting en winst- en verliesrekening maken.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Bedrijfsadministratie
      Je leert hoe je een boekhouding moet doen.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Onderzoek en statistiek
      Hoe zet je een klantonderzoek op en hoe voer je dit uit?
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • ICT
      Je leert werken met de programma's Excel, Word en SPSS.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Retailmarketing
      Met welke marketing- en promotiemiddelen kunnen retailers (winkelketens zoals Etos, Hema, maar ook de bakker om de hoek) bekendheid genereren en klanten trekken?
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Trendwatching
      Hoe kun je nieuwe trends voorspellen?
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Algemene economie
      Omgaan met economische omstandigheden waar bedrijven en de overheid mee te maken hebben.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
  • Jaar 2

    In jaar 2 start je met een groepje medestudenten een eigen bedrijf: The Student Company. Je wordt hierbij begeleid door een docent, een accountant en een bedrijfsbegeleider. In blok 2 staat ook de beroepsoriënterende stage op de planning. Je gaat 10 weken meelopen bij een bedrijf dat je zelf kiest. 

    Vakken

    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    Blok 4
    • Sales
      Je leert over verkooptechnieken en hoe je een verkoopplan opstelt en verkoopgesprekken voert.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Onderzoek en statistiek
      Hoe zet je een goed onderzoek op?
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Strategische Marketing
      Het opstellen van een strategisch marketingplan.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Stage
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • The Student Company
      Je start je eigen bedrijf.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
  • Jaar 3

    In blok 1 en 2 kies je voor een stageopdracht of een keuzevak.  Je kunt een keuzevak volgen bij een opleiding van Zuyd Hogeschool, bij andere hogescholen in Nederland of in het buitenland. Je kunt ook een combinatie van de twee kiezen, dus één blok stage en één keuzevak. In de tweede helft van jaar 3 krijg je les in jouw afstudeerrichting. 

    Marketing Management
    Je leert wat de wensen en behoeften zijn van jouw doelgroep en hoe je een product op een opvallende en onderscheidende manier in de markt zet. Je onderzoekt commerciële problemen en bedenkt creatieve oplossingen. Verder doe je (online) marktonderzoek, draag je bij aan productontwikkeling, beheer je websites en sociale media kanalen en ontwikkel je communicatie- en marketingcampagnes. Je wordt getraind in je communicatieve vaardigheden,  verkooptechnieken en managementvaardigheden. 

    Goed om te weten: de opleiding Commerciële Economie is heel ver in online marketing en is zelfs gecertificeerd door thuiswinkel.org. Dat wil zeggen dat alle studenten die afstuderen in het profiel Marketing Management, automatisch een certificaat van thuiswinkel.org krijgen. Een waardevolle toevoeging op je CV.

    Vakken:

    • Strategische marketing
    • Sales en accountmanagement
    • Communicatie en public relations
    • Online marketing

    Retailmanagement
    Je leert hoe een winkel(keten) en webshop voldoet aan de wensen en behoeften van de klant. Hoe kun je de klant beïnvloeden en verleiden om (vaker) bij jou te kopen? Hoe kun je met een fysieke winkel jouw online succes uitbouwen en andersom? Je leert hoe je inspeelt op de veranderingen binnen retail en hoe je een organisatie inricht; van inkoop tot verkoop en logistiek. Je wordt getraind in leidinggeven, verkooptechnieken en samenwerken.

    Deze thema’s worden behandeld:

    • Retailmarketing
    • Leidinggeven en human resource management
    • Inkoop, logistiek en retail
    • Innovatief ondernemerschap

    Small Business
    De richting Small Business geeft jou de kennis en vaardigheden om toekomstgericht te ondernemen in een klein bedrijf of als zelfstandig ondernemer. Je leert hoe je nieuwe producten of diensten in de markt zet en hoe je een organisatie managet. Je krijgt de kans om in het gloednieuwe Fieldlab, dat we samen met de gemeente hebben opgezet, onder begeleiding van je docenten, opdrachten uit voeren voor het Limburgse bedrijfsleven. Je wordt getraind in management- en leiderschapsvaardigheden.

    Vakken:

    • Ondernemerschap
    • Leiderschap
    • Innovatiemanagement
    • Werken in het midden en kleinbedrijf
  • Jaar 4

    Het vierde leerjaar start met een blok waarin je dieper in gaat op je afstudeerrichting. Daarna volgt voor alle studenten het blok ‘Strategisch Marketing Management’. In blok 3 en 4 ga je afstuderen.

    Afstudeerstage
    Tijdens de afstudeerstage los jij een commercieel vraagstuk op voor een bedrijf, je onderzoekt bijvoorbeeld de groeimogelijkheden van een bedrijf of je doet een klanttevredenheidsonderzoek en schrijft een adviesrapport om de klantloyaliteit te verhogen. Het resultaat is een scriptie die is onderbouwd vanuit de praktijk én de theorie. Deze scriptie verdedig je mondeling.

    Doorstroomminor
    Als je wilt doorstuderen om een universitaire masterdegree te halen, kies dan voor de doorstroomminor waarmee je een aantal masters aan de Universiteit van Maastricht in één jaar kunt afronden. Je wordt toegelaten zonder een schakelprogramma of toelatingsexamen te doen. Er is een doorstroomminor voor deze masters van Universiteit Maastricht:

    • Marketing
    • Marketing Finance
    • Entrepreneurship
    • Business Intelligence
    • Organization: Management, Change & Consultancy
    • Strategy & Innovation
Toelatingseisen

Toelatingseisen

  • Havo

    Je wordt toegelaten met de profielen:

    • Natuur en Techniek
    • Natuur en Gezondheid 
    • Economie en Maatschappij

    Er gelden specifieke eisen voor: 

    • Cultuur en Maatschappij: je moet de vakken Economie of Management & Organisatie en wiskunde A of B in je pakket hebben.
  • Vwo

    Je wordt toegelaten met de profielen:

    • Natuur en Techniek
    • Natuur en Gezondheid 
    • Economie en Maatschappij

    Er gelden specifieke eisen voor:

    • Cultuur en Maatschappij: je moet het vak Economie of Management & Organisatie in je pakket hebben.
  • Mbo

    Je wordt toegelaten met een mbo-diploma niveau 4. 

  • 21+

    Ben je ouder dan 21 jaar en voldoe je niet aan de toelatingseisen? Via een toelatingsassessment kun je mogelijk toch beginnen met de opleiding. Een toelatingsassessment bestaat uit een schriftelijke toets en een motivatiegesprek. 

    Neem voor meer informatie over dit toelatingsassessment contact op met Ghislaine Dircks-Linssen, instroommanager. Zij legt jou de procedure uit en kan je ook meer informatie geven over de kosten die aan het assessment verbonden zijn. Binnen een week na het toelatingsassessment hoor je of je toegelaten wordt tot de opleiding. De toelatingsprocedure moet afgerond zijn voordat je met het onderwijs van start gaat.

Past deze opleiding bij jou?

Je bent creatief en actief. Misschien heb je een bijbaantje in een winkel of de horeca of organiseer je evenementen voor je sportvereniging. Of ben je online actief met je eigen blog of YouTubekanaal. Het belangrijkste is dat je ondernemend en nieuwsgierig bent en nieuwe dingen wilt leren.

Schrijf je in voor de opleiding

Beroep

Beroep

Er zijn veel carrièremogelijkheden. Pas afgestudeerden beginnen vaak in een uitvoerende functie zoals online marketeer, PR-assistent, marktonderzoeker, inkoper, accountmanager of assistent filiaalmanager. Afhankelijk van je eigen ambitie groei je door naar een managersfunctie, start je je eigen bedrijf of kies je ervoor om je verder te specialiseren.

Enkele functies waarin je terecht kunt komen:

  • Online Marketeer

    Een pakkende tekst voor een mailing schrijven? Een Facebook-campagne opzetten? Zorgen dat de website bovenaan staat in Google? Jij regelt het. Als online marketeer heb je een veelzijdige functie, je bent een echte alleskunner op het gebied van digitale marketing. Met je sterke analytische skills werk je continue aan het verbeteren van de prestaties van je mailings, website en social media.

  • Accountmanager

    De accountmanager is het gezicht van een organisatie. Jij bent verantwoordelijk voor het relatiebeheer en voor het binnenhalen van nieuwe klanten. Jij bent een echte netwerker en met jouw mensenkennis en communicatieve vaardigheden overtuig jij potentiële klanten.

  • Inkoper

    Jij bent verantwoordelijk voor het inkoopbeleid van een organisatie. Als inkoper bepaal jij wat het bedrijf nodig heeft en zorg jij voor de best mogelijke deal. Een goede relatie met je leveranciers is een vereiste. De ideale inkoper weet een strategisch inzicht te combineren met sterke onderhandelingsvaardigheden en kennis van het product, de markt en de klant.

  • Communicatiemanager

    Als communicatiemanager druk jij een belangrijke stempel op het bedrijf. Jij bepaalt wat, hoe en wanneer er iets gecommuniceerd wordt. Dit kan een aankondiging van een nieuw project of de introductie van een nieuw product zijn, maar jij weet ook hoe je slecht-nieuws-berichten op de juiste manier moet brengen. Jij bent een taalliefhebber en een -criticus; jij spot een spatie teveel in een zin en je laat geen e-mail met een d/t fout weggaan.

  • Marktonderzoeker

    Wat wil mijn klant? Is er markt voor een bepaald product? Zijn klanten tevreden? Hoe populair is mijn merk? Het zijn vragen waar organisaties continu antwoord op zoeken. Aan jou als marktonderzoeker de taak om de antwoorden te vinden. Jij onderscheidt jezelf met je sterke analytische inzicht en doorzettingsvermogen. Als marktonderzoeker kun je werken voor een groot bedrijf of je bent in dienst van een reclamebureau of marktonderzoekbureau.

  • Innovatiemanager

    Als innovatiemanager bouw je en geef je richting aan de innovatieactiviteiten van een onderneming. Slimme ideeën vertaal je naar nieuwe producten en diensten. Uiteraard houd jij de marktontwikkelingen hierbij nauwlettend in de gaten en zet jij de klant centraal. Je bent sterk in het inrichten en managen van projecten en je kunt goed met mensen omgaan.

  • Zelfstandig ondernemer

    Jij hebt originele ideeën en beschikt over een flinke dosis doorzettingsvermogen en overtuigingskracht. Jij runt je eigen webshop, biedt onderscheidende dienstverlening of verkoopt een uniek product.

  • Filiaalmanager

    Jij hebt een duidelijke visie over hoe je een winkel runt. Met een natuurlijk leiderschap motiveer jij jouw personeel om zoveel mogelijk producten te verkopen en klanten te werven. Je hebt een goed verkooppraatje, je bent sterk in het oplossen van problemen en jij hebt goed inzicht in wat de klant wil.

  • Fashionmanager

    Jij combineert jouw commerciële talent met je passie voor mode. Je houdt de trends in de gaten, weet wat de klant wil dragen en hoe je klanten naar je winkel of webshop trekt door middel van social media en adverteren in zoekmachines. Een veelzijdige functie, waarbij jij je bezig houdt met de inkoop, marketing, presentatie, administratie en aansturing van je personeel.

Doorstuderen

Als je wilt doorstuderen om een universitaire masterdegree te halen, kies dan voor de doorstroomminor waarmee je een aantal masters aan Maastricht University in één jaar kunt afronden. Je wordt dan toegelaten zonder een schakelprogramma of toelatingsexamen te doen. Voorbeelden van masters van Maastricht University:

  • Marketing
  • Marketing Finance
  • Entrepreneurship
  • Business Intelligence
  • Organization: Management, Change & Consultancy
  • Strategy & Innovation

Natuurlijk kun je ook na een aantal jaren werkervaring een masteropleiding volgen. Zonder doorstroomminor duurt een master twee jaar. 

Commerciële Economie
Ligne 1
6131 MT Sittard