Autonome Beeldende Kunst
Autonome Beeldende Kunst

Autonome Beeldende Kunst

Vernieuwend, uitdagend en veeleisend!
Als je kiest voor Autonome Beeldende Kunst, dan wil je voortdurend dingen onderzoeken, zonder dat al van tevoren duidelijk is waar dat toe zou kunnen leiden. Je vindt het onderzoeken en ontdekken op zichzelf al uitdagend genoeg. Je bent vindingrijk en je valt op door de eigenzinnige manier waarop je tegen de wereld aankijkt.

Je krijgt met je medestudenten een eigen atelier waarin je kunt werken. Behalve de theorielessen, volg je alle lessen in dit atelier. Je leert er verschillende technieken om iets te maken én om hier over na te denken. Je docenten en medestudenten stellen je constant vragen. Waarom gebruik je dit materiaal? Waarom doe je dit op deze manier? Zo onderzoek je wat het kunstenaarschap voor jou is.

Je wordt opgeleid tot een bijzondere professional, die met kunst vraagstukken kan oplossen en oproepen. Je bent breed inzetbaar en kunt bijvoorbeeld ook aan de slag in musea, onderwijs of bij gemeenten.  

  • Locatie Maastricht
  • Duur 4 jaar, start in september
  • Afstudeertitel Bachelor of Arts
  • Eerstejaars studenten 14
  • Taal Nederlands
  • Studenttevredenheid 8,4
Al jaren wordt de opleiding genoemd als één van de beste van Nederland in de Keuzegids HBO voltijd. 

Studiekeuze-event

Woensdag 2 oktober 2019 | 18.30-21.30u
Maak in vogelvlucht kennis met al onze opleidingen!
 

Meer info

Opleiding in beeld

Over de opleiding

Over de opleiding

Wat ga je leren?

Je raakt bekend met verschillende werkomgevingen, media en technieken, maar ook met idee-ontwikkeling en kunsttheorie. Even belangrijk is dat je al vroeg leert inzien dat de basis van het maken van kunst vaak ligt in de verwondering over dingen die van 'niets' ineens in 'iets' lijken te veranderen. Je werkt met studenten uit alle leerjaren in een atelier. Daarnaast werk je met professionele instructeurs uit het werkveld en studenten van andere kunstopleidingen in de goed uitgeruste werkplaatsen.

Door veel zelfdiscipline en ambitie leer je langzaam maar zeker in te zien waar het beroep kunstenaar volgens jou over zou moeten gaan. We willen je aanzetten tot reflecteren. Daarom praat je met docenten en studenten over je werk. Zij stellen je veel vragen: waarom gebruik je deze techniek, waarom maak je dit en waar wil je naar toe met je werk? Dit wordt het debat genoemd.

Ateliers

In het tweede, derde en vierde jaar deel je een atelier met een paar studenten in een sfeervol 19e-eeuws voormalig schoolgebouw. Je krijgt een werkplek toegewezen op basis van je opdracht. Je werkt dus niet één jaar in één atelier, maar wisselt afhankelijk van wat je maakt. Behalve de theorielessen volg je al het onderwijs in de ateliers.

Werkplaatsen

In het hoofdgebouw aan het Herdenkingsplein (gelegen naast het De Stuers ateliergebouw) vind je excellent uitgeruste werkplaatsen. Hier leer je van professionals uit het werkveld om te werken met gereedschappen en materialen en kun je experimenteren. In de werkplaatsen kom je studenten van bijna alle andere kunstopleidingen tegen.

De werkplaatsen zijn;

  • Keramiek: Je leert een bord of vaas maken.
  • Textielwerkplaats: Je leert onder andere naaien, breien en borduren. Je leert dus werken met zachte materialen.
  • Metaal: Je leert lassen, metaal bewerken, lasercutting en 3D printen.
  • Hout: Je leert hout bewerken.
  • Grafiek: Je leert posters printen en dessins printen op textiel.
  • 3D-printlab: Je leert 3D-printen.

Vast docententeam

Al jaren wordt de opleiding genoemd als één van de beste van het land. Waarom? Er is een ijzersterk docententeam van acht beeldend kunstenaars dat je begeleidt. Dit vaste team wordt regelmatig aangevuld met gastdocenten die workshops geven. De opleiding heeft veel contact met andere kunstinstellingen. 

Jouw talent en ontwikkeling staan centraal

Jouw talent en de verdere ontwikkeling daarvan staan op de eerste plaats. Jij bent de spil van onze learning community. Onze studenten maken van de buitenruimte bij de ateliers hun eigen omgeving. Ze werken en eten samen, organiseren lezingen en filmavonden. Een opleiding volgen is vaak een individueel traject. In de learning community kun je dit individuele aan de orde stellen en een plaats geven in de (kunst)wereld.

Wanneer je wil, kun je naar het atelier komen om te werken. Ook de werkplaatsen zijn vrij toegankelijk. Naast het reguliere onderwijs, kun je je dagen dus helemaal zelf indelen. In het atelier en in de werkplaatsen kun je elkaar vinden, helpen en van elkaar leren.

Sfeer van historie en traditie

De omgeving draagt bij aan de sfeer van de opleiding. Het rijke industriële verleden en de religieuze historie van Maastricht vind je terug in de omgeving van de academie. De focus ligt op kwaliteit en kleinschaligheid.  

Je vindt de opleiding in een 19e-eeuws voormalig schoolgebouw in het historische centrum, omgeven door allerlei andere bouwstijlen. Hier proef je als student dagelijks de sfeer van historie en traditie, maar ook van vernieuwing. Je krijgt de ruimte om jouw artistieke brutaliteit te tonen in beeldende experimenten en innovatieve processen, waarbij je gestimuleerd wordt om de nieuwste media te gebruiken. Maar je doet dat wel op een manier die zich verhoudt tot een traditie. Jouw zelfredzaamheid staat voorop en je bent ervan doordrongen dat alles staat of valt met jouw eigen initiatief. Als jij niets doet, gebeurt er ook niets. 

Persoonlijk studietraject na een hbo-opleiding

Heb je al een hbo-opleiding gedaan? Dan kun je een maatwerkprogramma van Autonome Beeldende Kunst volgen. Je leert kunst dan gebruiken als tool om jezelf en eventueel je carrière te ontwikkelen. Deze studenten starten de opleiding met verschillende redenen, zoals:

  • Je zoekt verdieping van je huidige carrière.
  • Je wil je kennis bijspijkeren omdat de technische ontwikkelingen zo snel gaan, denk aan 3D-printen.
  • Je bent nooit met een kunstopleiding gestart en hebt daar spijt van.
  • Je hebt de opleiding niet afgemaakt en wil dat alsnog doen.

Op basis van je vooropleiding en eventuele carrière bieden we je een persoonlijk studietraject. Je hoeft niet als beeldend kunstenaar te werken of opgeleid te zijn. Je moet wel altijd een assessment doen.

Prijzen

Ieder jaar vallen studenten (en docenten) in de prijzen met hun werk. In 2019 won Kim Gromoll bijvoorbeeld de Hustinxprijs. Laura Hogeweg won de ME Award en de Gilbert de Bontridderprijs. 

Een paar voorbeelden: 

Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 
2017: Vera Gulikers
2016: Tanja Ritterbex
2012: Keetje Mans

Hustinxprijs 
2019: Kim Gromoll
2018: Morena Bamberger
2016: Ties van Dijk
2014: Sanne Vaassen

Scriptieprijs 
2016: Ties van Dijk

ME Award
2019: Laura Hogeweg
2017: Kiki Nickel en Ties van Dijk
2016: Cas Bannierink
2015: Thomas Hütten en Richard Kromjong

Gilbert de Bontridderprijs
2019: Laura Hogeweg
2018: Morena Bamberger
2017: Nika Schmitt
2016: Julie Fassbender
2015: Sara Bachour
2014: Maarten Davidse en Simon Weins

Rotterdam TENT Award
2018: nominatie: Morena Bamberger 
2017: eervolle vermelding: Simone Schuffelen
2016: Michiel Ubels
2015: Sara Bachour

Parkstad Limburg prijs
2016: Sanne Vaassen 
2012: Jeroen van Bergen
2004: Bas de Wit
2000: Hadassah Emmerich

Hermine van Bers Beeldende Kunst prijs 
2017: Mike Moonen
2015: Charlotte Lagro
2013: Tanja Ritterbex
2011: Keetje Mans

Lees meer Lees minder
  • Collegegeld en overige kosten

    Voor elk studiejaar dat je bij ons studeert, betaal je collegegeld. Ook als je in dat jaar alleen stage loopt. Je collegegeld is afhankelijk van je persoonlijke situatie en opleiding.

    Naast het collegegeld moet je rekening houden met bijkomende kosten voor boeken en ander studiemateriaal. 

  • Onderwijs- en examenregeling

    In de onderwijs- en examenregeling (OER) vind je alle informatie over de inhoud van de opleiding, de begeleiding die je krijgt en de manier waarop de toetsing binnen de opleiding wordt geregeld. 

    • Bekijk de actuele OER (pdf). 
studieopbouw

Studieopbouw

  • Jaar 1

    Je volgt het eerste half jaar samen met de studenten van de opleiding Vormgeving | Design. Daarna kies je definitief voor een van de opleidingen en bestaat je studiegroep alleen nog uit studenten Autonome Beeldende Kunst. In het eerste jaar onderzoek je vaardigheden, gevoeligheid voor materialen, een houding en verschillende meningen. Je bespreekt met je docenten en medestudenten hoe jij denkt over het beroep beeldend kunstenaar. Hoe wil jij dat invullen?

    Colleges
    Je krijgt een keer per week college in idee-ontwikkeling en kunsttheorie. De colleges duren meestal twee uur, maar je moet thuis wel veel tijd besteden aan de voorbereiding op de colleges. Je werkt ook op verschillende manieren aan je schrijf-, spreek- en presentatievaardigheden.

    Studiereis
    Er staat ook een studiereis op het programma. Ieder jaar wordt opnieuw bekeken waar die naartoe zal gaan. In ieder geval is een onderdeel van de reis gekoppeld aan een kunsthistorische opdracht.

    Individueel project
    Je werkt zelfstandig aan een individueel project waarmee je aan het eind van het eerste half jaar kunt laten zien waarom jij met beeldende kunst verder wil. In het tweede half jaar kun je hieraan doorwerken. Aan het einde van het eerste jaar presenteer je het eindresultaat.

    Begeleiding
    Je docenten bekijken hoe je reageert op verschillende werksituaties, naar welke specifieke materialen, werk- en denkwijzen en gereedschappen je voorkeur uitgaat en naar je begrip voor de wereld van de kunst.

    Workshops
    In het eerste half jaar krijg je wekelijkse workshops met uiteenlopende thema’s. Hierin leer je vaardigheden, een houding en gevoeligheid voor materialen. Hieronder zie je een overzicht.

    Vakken

    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    Blok 4
    • Harde en zachte materialen
      Werken met harde materialen betekent dat je niet bang bent voor grote machines die veel lawaai maken. Je ziet de weerbarstigheid van het metaal of hout als een uitdaging, in tegenstelling tot de manier waarop je zachte materialen als klei relatief makkelijk naar je hand kunt zetten. Je krijgt in beide gevallen vieze handen.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Archeologie
      De workshop over archeologie laat je inzien dat uit het ontdekken zelf al veel is te halen, zonder dat je precies hoeft te weten wat je nu precies ontdekt hebt en wat het zou kunnen zijn.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Fotografie en waarneming
      Wie aan fotografie denkt, ziet meestal een fotocamera of een mobiele telefoon voor zich. Dat klopt. Fotografie heeft veel met apparatuur te maken, maar dat is geen doel op zich. Fotografie gaat in de eerste plaats over waarneming.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Theorie als praktijk
      Theorie heeft niet alleen te maken met boeken. Voor theorie moet je iets doen, in beweging komen, op zoek gaan. Theorie betekent dat je kunt reflecteren en beschouwen en dat je je bewust bent van het feit dat je uiteindelijk maar weinig dingen echt zelf bedenkt en zegt. Het komt er op neer dat we voortdurend dingen aan elkaar doorgeven. Dat heet ‘discours’.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Gieten
      Om te kunnen gieten maak je eerst een negatieve vorm. Door het gieten verschijnt er iets dat je pas op het allerlaatst kunt zien, wanneer de mal wordt verwijderd.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Verbinden
      Door te verbinden kun je vreemde materialen, objecten en ideeën aan elkaar koppelen waardoor er een nieuw ding ontstaat.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Archieven en bibliotheken
      Wat is kennis? Zijn er verschillende soorten kennis? En hoe bewaren we die? Blijft kennis altijd hetzelfde? Hoe belangrijk is kennis voor onze herinnering? En hoe belangrijk is onze herinnering voor wat we maken, doen en zeggen? Wat is verschil tussen persoonlijke en collectieve herinnering?
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Kunstgeschiedenis
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Schilderen
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Ruimtelijke en plastische vormgeving
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
  • Jaar 2

    In het tweede studiejaar deel je een atelier met medestudenten. Daarnaast werk je veel in de hout-, metaal- en keramiekwerkplaatsen. Materiaalbeheersing, gevoel voor ruimte, werken met bewegend beeld en geluid, performancekunst en theoretische reflectie en het ontwikkelen van eigenheid staan dit jaar centraal. Tijdens de wekelijkse colleges theorie die 90 minuten duren, worden verschillende kunsthistorische en kunst-filosofische thema’s behandeld.

  • Jaar 3

    In het derde studiejaar heb je geen lesrooster meer, maar werk je aan een persoonlijk project tot en met het afstuderen. Hierdoor leer je zelf verantwoordelijk te zijn voor wat je doet. Je krijgt een keer per week colleges kunsttheorie en onderzoek. Daarin leer je het belang van een onderzoekende houding inzien en gebruiken. Ook leer je om jezelf en je werk te presenteren en te documenteren. Daarvoor kun je gebruik maken van onze projectruimtes (buiten de academie) waar je een korte periode aan een showcase kunt werken.

    In de tweede helft van jaar 3 volg je keuzevakken. Dat kan bij Zuyd hogeschool, bij een andere hogeschool of in het buitenland.

    Toegang tot de kunstwereld
    Je maakt kennis met verschillende kunstinstituten, tentoonstellingsmakers, verzamelaars en andere kunstenaars. Zo krijg je langzaam maar zeker steeds meer toegang tot de professionele kunstwereld. We maken je bekend met een netwerk van onder andere het Bonnefantenmuseum en Marres in Maastricht en Les Brasseurs in Luik.

    Learning community
    Vanaf het derde studiejaar wordt het effect van onze learning community voor jou het duidelijkst merkbaar. Omdat je geen vakken meer hebt en alles nu van jou afhangt, moet je een actieve rol spelen in de learning community. Je voert werkbesprekingen met je studiegenoten, docenten en met mensen uit het werkveld. Je toont veel eigen initiatief, en je kunt de activiteiten in je atelier zelfstandig plannen en organiseren.

  • Jaar 4

    In het vierde studiejaar krijg je een eigen atelier en werk je aan je afstudeerwerk. Dat bestaat uit het maken van eigen werk en het voorbereiden van een gezamenlijke tentoonstelling. Je werkt ook aan een gezamenlijke publicatie waarin je de relatie tussen praktijk, theorie en onderzoek duidelijk maakt.



    De Zingende Steen, afstudeerwerk Miriam Sentler
    Miriam Sentler (1994) studeerde in 2016 af met een zingende steen. De steen maakte een reis van Sicilië, de plaats waar Miriam de steen voor het eerst ontmoet heeft, naar Maastricht. Eenmaal in Maastricht aangekomen begon ze Siciliaanse liefdeliedjes te zingen. Na haar bachelor of art opleiding in Maastricht studeerde Miriam aan het roemruchte Goldsmith Institute in Londen. Momenteel studeert ze aan de master Artistic Research aan de Universiteit van Amsterdam. Tenslotte is Miriam regelmatig gastdocent.

Toelatingseisen

Toelating en selectie

  • Eisen

    Havo, vwo of mbo
    Je wordt toegelaten met een havo-, vwo- of mbo 4-diploma en een positieve uitslag van de selectie. 

    Kies een beeldend vak voor je eindexamen
    We adviseren je om binnen je eindexamenpakket te kiezen voor een beeldend vak, of deel te nemen aan een vooropleiding bij een centrum voor kunstzinnige vorming. Als je deze opleiding volgt bij een door de opleiding erkend instituut, krijg je vrijstelling voor fase 1 van de selectie. Dit zijn:

  • Selectie

    Via Studielink kun je je aanmelden voor de opleiding. Nadat je verzoek tot inschrijving is verwerkt, krijg je een uitnodiging voor de selectie. Aanmelden kan vanaf 10 oktober. Je aanmelding moet binnen zijn vóór 1 mei. Selectiedagen worden gepland vanaf maart. 

    Selectie
    Behalve de vereiste vooropleiding is ook jouw talent van belang. Om daar zicht op te krijgen, doorloop je de selectie. De selectie bestaat uit twee fasen:

    • Fase 1: portfolio 
      Lever je portfolio en motivatie digitaal in.
    • Fase 2: selectiedag
      Nadat je portfolio en motivatie positief zijn beoordeeld, krijg je een uitnodiging voor één van de selectiedagen. Tijdens een gesprek - met een docent en ouderejaarsstudent - komen aan bod: je voorbereiding, vooropleiding en tijdsbesteding, motivatie, beroepsbeeld, je sterke en zwakke punten.

    Uitslag
    Binnen tien werkdagen na de selectiedag krijg je bericht of je bent toegelaten. De uitslag is geldig voor het aankomende studiejaar.

    Vooraf je portfolio laten beoordelen
    Voordat je je aanmeldt voor de opleiding, kun je je map met eigen werk - je portfolio - laten beoordelen tijdens een zogenaamde mappenschouw. We beoordelen of jouw werk voldoende kwaliteit heeft voor de selectie en adviseren je over aanvullingen en wijzigingen in de samenstelling van je portfolio. De mappenschouw vindt plaats tijdens onze Open Dagen.

    Vrijstelling voor selectie
    Heb je een vooropleiding bij één van de onderstaande partnerinstituten succesvol afgerond, dan krijg je vrijstelling voor fase 1 van de selectie:

  • Taal

    De voertaal van de opleiding is Nederlands. We adviseren om voor de start van de opleiding de Nederlandse taal te beheersen op het niveau van NT2, niveau 2. Hiervoor kun je een cursus Nederlands als tweede taal volgen (NT2).

    Meer info over NT2-cursus

  • 21+

    Ouder dan 21 jaar?
    Beschik je niet over één van de genoemde diploma's, haal je binnenkort ook niet één van deze diploma's en ben je 21 jaar of ouder bij de start van de studie? Dan kun je deelnemen aan de 21+ toelatingstoets. Tijdens de 21+ toets krijg je een aantal taaltoetsen en toetsen op ruimtelijk en technisch inzicht. Naar aanleiding hiervan krijg je van de toelatingscommissie een bindend advies of je met de opleiding kan starten.

Past de opleiding bij jou?

Je wil dingen maken! Je moet ambitieus, gedisciplineerd en veeleisend durven zijn! Belangrijke eigenschappen van een beeldend kunstenaar zijn creativiteit en zelfstandigheid. Daarnaast ben je (zelf)kritisch, kun je duidelijke keuzes maken en proactief reageren op de (arbeids)markt. Maar doorzettingsvermogen en zelfdiscipline zijn waarschijnlijk de belangrijkste voorwaarden om te bereiken wat je wil.

De opleiding biedt je een inspirerende omgeving met alles wat je nodig hebt om beeldend kunstenaar te worden: ateliers, werkplaatsen, docententeam, maar je krijgt er geen pasklare antwoorden… Het is belangrijk dat je daar niet van in paniek raakt en niet meer weet wat je moet doen. Dat je het juist als een uitdaging ziet om iets te gaan maken.

Schrijf je in voor de opleiding

Beroep

Beroep

Na de opleiding ben je officieel beeldend kunstenaar. Tijdens de opleiding word je aangemoedigd om na te denken over de manier waarop jij het kunstenaarschap wil invullen. Naast je werk als beeldend kunstenaar kun je ook optreden als creatief denker in organisaties, tentoonstellingen en kunstmanifestaties samenstellen of actief zijn als kunstcriticus. Of je gaat tijdelijk, vaak in het buitenland, aan de slag als artist in residence.

Kans op werk
In de regio zijn steeds meer mogelijkheden voor pas afgestudeerden. Je komt bijvoorbeeld terecht in musea, onderwijs, provincie of gemeenten. Ook brengen we je al vroeg in je opleiding in contact met het toekomstige werkveld. De academie werkt nauw samen met onder meer het Bonnefantenmuseum en Marres House for Contemporary Culture in Maastricht, Les Brasseurs in Luik, Kunstpodium T in Tilburg, Z33 in Hasselt en de universiteit van Maastricht.

Secretariaat
Herdenkingsplein 12
6211 PW Maastricht