Nieuws

Nina (21): Tweedejaars en al een eigen bedrijf!

Hoe is het nou om bij Zuyd te studeren? In deze nieuwe rubriek, 'In de huid van Zuyd', volgen we telkens een student van Zuyd Hogeschool. We gaan mee naar school en kruipen zo letterlijk en figuurlijk voor één dag in de huid van Zuyd. Vandaag volgen we Nina Stroucken (21) tweedejaars student Commerciële Economie.

Telefoon. De docent van Nina Stroucken (21) belt. “We moeten om 13:00 uur op school zijn”, zegt Nina als ze heeft opgelegd. Geen probleem. Nina woont in Echt in Midden-Limburg en dan ben je binnen een kwartiertje bij Zuyd Hogeschool in Sittard. Parkeren kan lekker makkelijk in de garage onder de school. Het zakenoverleg, want een les mag je het eigenlijk niet noemen, is onderdeel van Nina’s studie Commerciële Economie bij Zuyd. Met drie klasgenoten (Stefan Smit, Aziz van Heumen en Naud Vertommen) heeft ze een Student Company opgericht. Dat betekent dat een groepje studenten helemaal voor het echie een eigen bedrijf opricht met alles wat daarbij komt kijken. Compleet met inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Hoe vet is dat!

‘Creatieve mensen hebben meer slaap nodig’

Tegenover ons zit Nina’s docent Claudia Troilo: “Vandaag gaan we elkaar vertellen wat de ander goed doet en wat beter kan.” Claudia is senior docent Commerciële Economie. Vorige week is er wat gedoe geweest tussen Nina en Aziz. Nina vond dat Aziz niet genoeg zijn best deed. Aziz moet toegeven dat hij soms wat moeite heeft om bij de les te blijven. “Vooral nu we vanwege corona vaker online les hebben, val ik soms in slaap”, zegt hij. Claudia knikt en vertelt dat Aziz laatst nog een hele poos online bleef terwijl de les al lang afgelopen was. Maar dat had ‘Doornroosje-Aziz’ helaas niet door. Toch is Nina ook positief over Aziz: “Je bent heel slim en je hebt hele goede en creatieve ideeën. Daarom is het zonde als je niet wat meer je best doet.” “Creatieve mensen hebben nu eenmaal meer slaap nodig”, verdedigt Claudia hem lachend. Maar ze is het helemaal met Nina eens:  “Iedereen moet natuurlijk bij de bijeenkomsten aanwezig zijn.”

Eén doel: het product aan de man brengen

Stefan, Aziz en Naud vinden dat Nina met stip het meest gemotiveerd is van hun club, sorry bedrijf. De anderen doen op hun manier ook goed mee. Naud is van alle markten thuis, Aziz is het creatieve brein en Stefan kan zo goed praten dat hij met speels gemak alles verkoopt wat los en vast zit. En Nina, zij houdt de boel bij elkaar. Zo nu en dan zit ze iedereen achter de vodden. Kortom, precies zoals het ook in een echt bedrijf gaat. Allemaal verschillende karakters met hetzelfde doel: dat ene product aan de man brengen.

Carbag is gat in de markt

“Als je Commerciële Economie komt studeren bij Zuyd, zet je al meteen in het tweede jaar samen met klasgenoten van A tot Z een eigen bedrijf op”, legt Claudia uit. “Je bedenkt wat je gaat verkopen en zoekt aandeelhouders, je maakt een ondernemingsplan, je moet de boekhouding bijhouden, een website bouwen en Social Media inzetten.” Het studentenbedrijf van Nina en co. heet: ‘Carbag’. Een gat in de markt. Het idee is ontstaan in de auto van Nina. Stefan: “We reden samen naar school en toen hadden we het over de troep in haar auto en dat we daar iets op moesten verzinnen.” De carbag is het resultaat van hun brainstorm. Een kleine, handzame prullenbak die je aan de binnenkant van de autodeur kunt hangen. Grandioos, maar bestond zoiets nog niet? Stefan: “Nee, er bestaat wel een grotere prullenbak die je aan de achterkant van de stoel van de chauffeur of bijrijder kunt hangen, maar daar kom je niet goed bij als je voorin zit.”

Zelf aandeelhouders zoeken

Inmiddels heeft een Chinees bedrijf in opdracht van de vier studenten 250 prullenbakjes gemaakt op basis van hun eigen ontwerp. Aziz heeft ook nog een stoer logo ontworpen. Het groene blaadje heeft hij er bewust bij gezet. Het symboliseert dat de carbag duurzaam is doordat hij zwerfafval tegengaat. Van het logo heeft Nina stickers laten maken en nu is het een kwestie van tijd voordat de eerste carbags als warme broodjes over de toonbank gaan. De carbag kost slechts 14,95 euro. Daar kun je hem niet voor laten liggen. Stefan herinnert Claudia er nog even aan dat ze ook een aandeel gaat kopen. Claudia lacht: “Ja dat klopt. Elke Student Company moet ook aandeelhouders zoeken. Dat mogen familieleden en vrienden zijn en ik koop elk jaar van elke Student Company ook één aandeel.” Die inleg heeft ze zo terug, want de carbag wordt vast en zeker een topinvestering.

'Commerciële Economie is echt mijn ding'

Zodra de zakelijke meeting voorbij is, lopen we naar de parkeergarage. In de auto beginnen Nina’s ogen te stralen als ze vertelt over Commerciële Economie. “Deze studie is heel gaaf en leerzaam, echt mijn ding. Ik moet er niet aan denken om voor een baas te werken. Als ik mijn eigen draai ergens aan kan geven, ben ik veel gemotiveerder. Mijn ouders hebben ook tot twee jaar geleden een groot make-upbedrijf gehad. Ze stonden zelfs op de grootste beurzen ter wereld en ze verhuren zakenpanden. Nu wil mijn vader ook nog een lounge openen. Zelf heb ik al drie jaar een beautysalon voor nagels en wenkbrauwen die op Instagram te vinden is ‘You and Eye Cosmetics’. Daarnaast heb ik een bedrijfje gehad voor een koelsysteem voor paardenbenen. Met mijn paarden doe ik mee aan springwedstrijden. Ik spring op niveau. Zodoende kon ik mijn koelsysteem zelfs op de wereldkampioenschappen verkopen.”

Een opleiding in Eindhoven is te ver weg

Het ondernemen zit Nina dus in het bloed en de financiële en sale skills die ze nu bij Zuyd leert, komen hierbij zeer goed van pas. Ander voordeel van Zuyd is de afstand. “Eindhoven is veel verder weg en omdat ik het buiten school best druk heb, zocht ik een opleiding in de buurt.” Voor we het weten, mindert ze vaart. Zijn we nu al terug in Echt? “Ja, snel hè”, lacht Nina. Gelukkig maar, zo houdt ze meer tijd over voor haar paarden.