Nieuws
Nieuws

Is digitalisering een kans of bedreiging voor financials?

Tijdens de negende editie van de Dag van de Limburgse Financial stond digitalisering centraal. Welke kansen bieden digitalisering de financiële sector en financieel specialisten? Of dienen zich juist veel bedreigingen aan? Meer dan 250 Limburgse professionals discussieerden erover in de Oranjerie in Roermond. Plenair met gastheer Jort Kelder en tijdens de masterclasses verzorgd door professionals van Limburgse organisaties.

Tips voor LinkedIn

Tijdens een van de masterclasses was er aandacht voor LinkedIn-vaardigheden. Trainer Richard van der Blom zette de aanwezigen direct even op scherp met de stelling dat ‘de’ financial LinkedIn toch vooral gebruikt als een veredelde rolodex. Waar marketing, sales en hr vaak alles uit LinkedIn proberen te halen, kijkt de financial niet of nauwelijks om naar het netwerk. De deelnemers die vandaag in sneltreinvaart acht direct toepasbare tips ontvingen, kunnen vanaf nu meer uit de data van het netwerk voor professionals halen.

Low-code applicaties

De aanwezigen bij de masterclass van Boels kregen tips van een heel andere orde. De bekende gereedschap- en machineverhuurder wees de aanwezigen op de mogelijkheden van low-code applicaties waarmee lacunes tussen de verschillende frontoffice, backoffice en andere systemen relatief eenvoudig en goedkoop verholpen kunnen worden. De grote leveranciers kunnen vaak niet snel inspringen op specifieke vragen van organisaties en via low-code (of soms zelfs no-code) platformen wordt dat verholpen. Voor Boels – waar ongeveer 3% van de resources besteed wordt aan ict – bood het een uitkomst. Ook andere organisaties kunnen daarvan profiteren.

Toekomst voor het mkb?

Bij de masterclass van lector Steven de Groot van het lectoraat Innovatief Ondernemen van Zuyd Hogeschool ging het vooral over de toekomst van het mkb. Heeft het mkb wel toekomst? De gemiddelde levensverwachting van een nieuw bedrijf is niet langer dan 5 jaar. Een belangrijke oorzaak hiervoor is dat ondernemers geen strategie hebben; geen idee hoe ze kunnen overleven. De Groot liet zien dat van de succesvolle organisaties 94% juist wel een duidelijke strategie heeft. Dat is toch wel iets om in het achterhoofd te houden. Zeker als je bedenkt dat Limburg het grootste potentieel heeft voor het midden- en kleinbedrijf. ‘Het zou al helpen als je eens wat vaker kijkt bij je directe buren. Misschien lijkt er geen enkele businessovereeenkomst te zijn, toch kun je elkaar verder helpen’, aldus De Groot.

Over de Dag van de Limburgse Financial

De Dag van de Limburgse Financial is een jaarlijks terugkerend themacongres gericht op hoger opgeleide financials woonachtig en werkzaam in Limburg. Gezien de reacties van en het, wederom, grote aantal deelnemers mag ook de negende editie een succes genoemd worden. Het evenement wordt georganiseerd door Fagro, Rabobank, Zuyd Hogeschool en Universiteit Maastricht. Middels dit jaarlijks terugkerend congres, wil de organisatie een bijdrage leveren aan het behouden en aantrekken van finance professionals in de provincie Limburg. De vier organiserende partijen hebben hiertoe de Stichting Limburgse Financials opgericht. Deze stichting heeft als doel een bijdrage te leveren aan het behouden en aantrekken van financieel professionals voor de provincie Limburg. Vanuit Zuyd heeft José Mastenbroek zitting in het stichtingsbestuur. De Dag van de Limburgse Financial sluit nauw aan bij een van de vier transitiethema’s van Zuyd, te weten Digitale economie.