Nieuws
Nieuws

Nardie Fanchamps nieuwe lector Onderwijs in verbinding bij de Nieuwste Pabo

Het lectoraat Onderwijs in verbinding van de Nieuwste Pabo heeft met Nardie Fanchamps een nieuwe lector. Hij volgt Henderijn Heldens op en zet haar inspirerende en belangrijke werk voort. Het lectoraat bouwt samen met scholen, leraren en partners aan een sterk en inclusiever Limburgs onderwijs, met gelijke ontwikkelkansen voor iedereen en aandacht voor de professionele identiteit van (aankomende) leraren en schoolleiders.

Lagere kansen voor Limburgers

Limburgers scoren in verhouding aantoonbaar lager op het gebied van vitaliteit, betrokkenheid bij de samenleving en de arbeidsmarkt (Janssen & Meisters, 2018). Daardoor hebben ze minder kansen dan gemiddeld in Nederland (OCW, 2023). De Nieuwste Pabo – een samenwerking tussen Zuyd Hogeschool en Fontys – leidt (toekomstige) leerkrachten op met oog voor deze regionale verschillen en de kracht van inclusief onderwijs. Inclusief onderwijs biedt kinderen en jongeren met dezelfde talenten gelijke kansen, de mogelijkheid om zich te ontwikkelen en met hun talent iets te betekenen voor onze samenleving.

Goede samenwerking tussen onderwijspartners

De nieuwe lector legt uit waar het lectoraat zich mee bezig houdt. “Om kinderen goed te ondersteunen in hun ontwikkeling, is samenwerking tussen verschillende professionals essentieel: leerkrachten, zorgprofessionals, onderzoekers en andere betrokkenen. Naast onze hoofdthema’s – talentontwikkeling, gelijke kansen, inclusie, diversiteit, sociaal kapitaal en de professionele groei – vind ik het belangrijk nieuwe leeromgevingen te ontwikkelen die passen bij wat leerlingen nodig hebben. Dat heeft direct invloed op wat leerkrachten nodig hebben om goed les te geven,” aldus Nardie.

Technologie en inclusief beoordelen

Ook het gebruik van technologie in het onderwijs en vormen van inclusief beoordelen, waarbij als uitgangspunt de capaciteiten van de lerende voorop worden gesteld, zijn voor het lectoraat belangrijke onderwerpen. “Deze onderwerpen veranderen de rol van de leerkracht door het hanteren van innovatieve tools voor leren en ontwikkeling, maar ook om op basis van kansgedachte de leerprestaties van lerenden te waarderen , zegt Nardie. “Allereerst richt ik me op het versterken van de bestaande pijlers van het lectoraat. “Daarna wil ik, samen met opleidingen, hogescholen en andere partners, werken aan nieuwe en betekenisvolle resultaten binnen een relevant en gedragen onderzoeksprogramma.”  

Over Nardie Fanchamps

Met een lange onderwijsloopbaan bij zowel Zuyd als Fontys, is Nardie allesbehalve een onbekende voor de Nieuwste Pabo. Hij studeerde er zelf, onder andere aan de pabo, en werkte er als docent, onderzoeker, opleidingsmanager en projectleider. Hij promoveerde op onderzoek naar het gebruik van het sense-reason-act-model (waarnemen, denken, handelen, red.) bij programmeren, en wat de invloed daarvan is op computational thinking – het vermogen om problemen te analyseren, te denken in stappenplannen (algoritmen) en oplossingen te ontwerpen met behulp van concepten uit de informatica, maar ook een manier om natuurlijke en sociale fenomenen te begrijpen en om de wereld te verklaren en te interpreteren als een samenstelling van informatieprocessen. Kersverse lector Nardie besluit: “Ik ben dankbaar dat ik het lectoraat na het overlijden van Henderijn Heldens mag voortzetten. Dat geeft veel vertrouwen en voelt als een mooie kans om te verbinden, inspireren, innoveren en samenwerken aan de toekomst van het onderwijs in Limburg.”