Nieuws
Nieuws

Robot bevordert sociaal en communicatief gedrag bij kinderen met autisme

De inzet van een sociale robot bij kinderen met autisme (Autisme Spectrum Stoornis) zorgt ervoor dat ze socialer en communicatiever gedrag vertonen. Daarmee hebben zorgprofessionals en begeleiders in potentie een krachtig extra middel in handen om de ontwikkeling van deze kinderen te stimuleren. Dit blijkt uit promotieonderzoek van Claire Huijnen, ‘A Touching Connection, robot-mediated interventions for children with autism spectrum disorder’. Huijnen is senior onderzoeker bij Zuyd Hogeschool in Heerlen. Op 12 december 2018 verdedigt zij haar proefschrift aan de Universiteit Maastricht.

Talenten benutten

“Het is goed om te zien dat nu ook wetenschappelijk is vastgesteld dat de inzet van een sociale robot bij kinderen met autisme allerlei mogelijkheden biedt. In de eerste plaats voor de kinderen zelf, maar ook voor hun begeleiders en verzorgers. En niet te vergeten voor de samenleving als geheel”, aldus Huijnen. “Dit is belangrijk want mensen met autisme hebben veel te bieden en beschikken vaak over buitengewone talenten. Het is zonde als deze talenten niet optimaal benut worden. Het is niet voor niets dat sommige technologiebedrijven mensen met Autisme Spectrum Stoornis in dienst nemen, omdat zij over specifieke vaardigheden beschikken die waardevol voor het bedrijf zijn.”

Prettiger

Huijnen onderzocht het potentieel van robot-gebaseerde interventies in het speciaal onderwijs en bij therapie voor kinderen met autisme. Huijnen gebruikt robot KASPAR om kinderen met autisme te helpen met de uitdagingen die autisme met zich meebrengt. KASPAR is een voorbeeld van een sociale robot: een robot waarmee je kunt communiceren. Het voelt ergens misschien vreemd om een robot in te zetten om de interactie met mensen te bevorderen. Het klinkt zelfs paradoxaal. Maar Huijnen toont in haar onderzoek aan dat het werkt. De interactie met een robot levert voor de kinderen met autisme veel op, waardoor ook de interactie met mensen zou kunnen verbeteren. Wat daarom nu van belang is, is dat de sociale robot doorontwikkeld wordt in samenwerking met de praktijk zodat hij op grotere schaal toegepast kan worden.

Media-aandacht

Het onderzoek van Huijnen genereert veel media-aandacht. In april 2018 was er al de 2Doc-documentaire ‘Scenario’s voor een normaal leven’. Hierin is te zien hoe KASPAR in praktijk wordt ingezet en hoe de interactie met Jonathan, een 8-jarig jongetje met autisme, verloopt. Huijnen en KASPAR waren ook te gast bij het NOS Radio 1 Journaal waarin ze vertellen over de resultaten van haar onderzoek. Elsevier Weekblad besteedt in 'Eenvoudig doch aimabel' eveneens aandacht aan de aanstaande promotie.

 

Bekijk de documentaire 'Scenario's voor een normaal leven'

Onderzoeksprijs 

Het onderzoek van Huijnen is onderdeel van het overkoepelende onderzoeksproject van Zuyd Hogeschool, Sociale robots in de zorg. In dit project wordt naast de inzet van een sociale robot bij kinderen met autisme, ook de inzet van sociale robots bij dementerende ouderen en kinderen met een fysieke beperking onderzocht. Het project Sociale robots in de zorg heeft begin november de publieksprijs van de RAAK-Award en de derde prijs van de vakjury gewonnen. De RAAK-award is een prestigieuze prijs voor praktijkgericht onderzoek van SIA, het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek. SIA is onderdeel is van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Psychologie en technologie

Claire Huijnen heeft van kinds af aan een voorliefde voor techniek. “Een broodrooster is vooral interessant als je hem uit elkaar schroeft en vervolgens weer in elkaar probeert te zetten - liefst zonder schroeven over te houden.” Na haar studie Psychologie (cognitieve ergonomie) aan de Universiteit Maastricht (1996-2000) afgerond te hebben volgt ze een tweede master, User System Interaction, aan de TU Eindhoven (2000-2002). Ze werkt vervolgens in verschillende Research & Development functies voor diverse bedrijven. “Met veel plezier heb ik daar waardevolle ervaring mogen opdoen, maar dat was het toch niet helemaal. Ik wilde iets wat zowel mijn hart als hoofd raakte.” Zo kwam ze rond 2008 op het spoor van zorgrobotica. Sinds 2013 houdt Huijnen zich vooral bezig met sociale robotica voor kinderen met ASS. Binnen het lectoraat Ondersteunende Technologie in de Zorg van het Expertisecentrum voor Innovatieve Zorg en Technologie (EiZT) van Zuyd Hogeschool werkt zij als senior onderzoeker binnen het project Sociale Robots in de Zorg. Hierin staat de praktische implementatie van interventies rondom zorgrobotica centraal. Lees hier het proefschrift