- Looptijd: 4 jaar, start in sept. en feb.
- Maastricht

Jij bent nieuwsgierig naar andere mensen en culturen. Steeds op zoek naar antwoorden, stilzitten is niks voor jou. Communicatie is jouw ding: slimme social media campagnes, vlotte teksten of een doordacht communicatie-advies voor een internationale doelgroep... Jij draait er je hand niet voor om. Maastricht is het startpunt voor jouw carrière in de internationale communicatie.
Deze opleiding gaat van start in september 2023.
Je leert alles over communicatie: van het schrijven van teksten of het organiseren van events tot het ontwikkelen van communicatie- en marketingadviezen. Dat doe je in een internationale context: je leert hoe je mensen met een andere achtergrond kunt bereiken. Om een boodschap duidelijk over te brengen moet je de ander goed begrijpen. Je onderzoekt daarom andere culturen en leert een vreemde taal: Duits, Spaans, Frans, Chinees, Japans of Arabisch. Je kennis van de taal helpt je om contacten te leggen en de cultuur te begrijpen. Lessen zijn in het Nederlands en het Engels.
Je werkt samen met je medestudenten aan bedrijfsopdrachten. Je begint met eenvoudige opdrachten. Bijvoorbeeld:
Dat doe je natuurlijk niet alleen. Onze internationale docenten leggen de stof aan je uit en ervaren coaches helpen je met de opdracht. Jullie bespreken hoe het gaat en waar je tegenaan loopt. Aan het eind krijg je als groep en als individu een beoordeling.
De eerste twee jaar zijn voor iedereen hetzelfde. Vanaf het derde jaar maak je je eigen keuzes: je verdiept je in een bepaald aspect van communicatie, duikt in de cultuur van een land, of verbetert je talenkennis. En je gaat op stage, in binnen- of buitenland. Jij bepaalt wat je nog wilt leren en waarin je wilt groeien. Ook daarbij krijg je hulp van je coach.
In de eerste twee jaar zit je voornamelijk op school. In het derde jaar doe je ervaring op buiten de hogeschool. Het vierde jaar staat in het teken van afstuderen.
Dit leer je:
Deze thema's staan centraal:
Dit leer je:
Deze thema's staan centraal:
Je krijgt de ruimte om de verschillende sectoren en onderwerpen te verkennen waarbinnen je later kunt gaan werken. Van zorg of consulting tot overheid of industrie. Van duurzaamheid en diversiteit, tot HR en leiderschap:
We verwachten dat je vloeiend Nederlands en Engels spreekt en dat je in beide talen eindexamen hebt gedaan.
Je wordt toegelaten met alle profielen.
Je wordt toegelaten met alle profielen.
Je kunt worden toegelaten met een mbo-diploma op niveau 4.
Ben je niet in het bezit van een havo-, vwo- of mbo 4 diploma, of een hbo-propedeuse, dan moet je een toelatingstoets doen. Op het moment dat jouw aanmelding via Studielink bij ons binnenkomt, ontvang je automatisch meer informatie over de toets.
De toelatingstoets bestaat uit twee rondes:
De algemene kennis- en vaardighedentoets leg je af bij een extern bedrijf. De kosten hiervoor (ongeveer € 159,50) betaal je zelf. Je kunt je niet echt voorbereiden op de toets die vergelijkbaar is met een IQ-test. Zodra de uitslag bekend is, ontvangen jij en de opleiding Internationale Communicatie hier bericht over. Bij een positieve uitslag nemen we contact met je op voor het inplannen van een tweede toetsronde bij de opleiding
Vreemde taal
Aanmelden 21+ toets
Volg de normale inschrijfprocedure via Studielink. Zodra je je hebt aangemeld, krijg je van ons de gegevens van het bedrijf toegestuurd dat de eerste toetsingsronde verzorgt. Je maakt zelf met het bedrijf een afspraak voor de eerste toetsronde. Als je slaagt, stuur je je slagingsbewijs vóór 15 april naar Bureau Onderwijs: BOFIBC@zuyd.nl. Je wordt dan ingedeeld voor de tweede ronde van de toets.
Ben je in het bezit van een hbo-propedeuse, dan ben je toelaatbaar tot de opleiding.
Je kunt je vanaf 1 oktober aanmelden voor deze opleiding in Studielink. De opleiding staat in Studielink vermeld onder de naam OTC Internationale Communicatie (CROHO nummer 34456).
Als je bent afgestudeerd kun je aan de slag als communicatie-specialist bij internationale bedrijven, overheidsinstellingen en non-profitorganisaties. Je pakt uitvoerende communicatie klussen op of richt je op meer strategische werkzaamheden. Je bent een aanwinst voor je bedrijf omdat je begrijpt hoe je mensen met een andere culturele achtergrond kunt bereiken.
Denk bijvoorbeeld aan de volgende beroepen:
Diploma
Je studeert af met een diploma Bachelor of Arts.