Communication and Multimedia Design
CMD

Communication and Multimedia Design

Jij ontwerpt digitale producten die je nog niet eerder hebt gezien. Je maakt een virtual reality wandeling voor ouderen, een interactieve stellage op een festival of je eigen 3D-animatiefilm. Met de nieuwste technologieën en veel creativiteit bedenk jij communicatie-oplossingen die impact hebben op het dagelijks leven van mensen: you design for human needs.

Communication and Multimedia Design (CMD) is net zo veelzijdig als jij. Je experimenteert met technologie, doet onderzoek, maakt prototypes. Je bedenkt de beste oplossing voor de gebruiker én maakt deze mogelijk. Jij bent in de lead.

  • Locatie Maastricht
  • Duur 4 jaar, start in september
  • Taal Nederlands
De opleiding maakt deel uit van het Maastricht Institute of Arts. De nadruk binnen onze opleiding ligt op creativiteit en ontwerpdenken, iets minder op ict. 
Studenten leggen je uit wat de opleiding inhoudt
Over de opleiding

Over de opleiding

Wat ga je leren? Jij kiest! 

Je leert hoe je jouw oplossing voor een communicatievraagstuk ontwikkelt tot een werkend digitaal product, zoals een app, game of interactieve installatie. Je omarmt nieuwe technologische trends, zonder het einddoel en de eindgebruiker uit het oog te verliezen. Van augmented reality tot coderen, via fotografie, visual design en video. Jij creëert met jouw werk producten die waardevol zijn. Je zorgt er bijvoorbeeld voor dat bewoners in hun verzorgingstehuis op een treinbank kunnen zitten en het landschap aan zich voorbij zien gaan. Of je vraagt met een multimedia story aandacht voor de negatieve gevolgen van de kledingindustrie.  

Het leukste aan CMD is dat ik alles mag uitproberen. Ik kan het zo gek niet bedenken en ik mag het gaan maken. Ik neig zelf naar grafisch ontwerpen, maar ik hou ook enorm van fotografie en videografie. Ik ben alles nog aan het ontdekken en krijg daar gelukkig ook alle vrijheid voor.

Michelle
studente

Van idee tot eindproduct

Je groeit in je rol als communicatiespecialist en leert samenwerken, mensen aansturen en grote projecten te overzien. Je overlegt met opdrachtgevers en doet onderzoek naar de gebruikers. Het is aan jou om te achterhalen zij nodig hebben. Je laat je niet beperken door wat op dit moment mogelijk is, maar je denkt verder. Eerstejaars studente Renske nam dat letterlijk. Zij maakte een apparaat waarmee je oneindig veel varianten van een universum kunt scheppen: bekijk De magie van Oneindigheid.

Jouw ontwerp maakt het leven van mensen aangenamer én ziet er tof uit. Daarom werk je in onze werkplaatsen en studio’s met de nieuwste technologieën en gadgets. Gebruik een drone voor de mooiste shots en print jouw ontwerp in 3D. Gebruik VR, AR en 360° video. Probeer, maak en kies uiteindelijk waar jij verder mee wil gaan. Jij vindt je eigen weg en wij helpen je te groeien.

Met een voet in het werkveld

Het studiejaar is opgedeeld in vier blokken. Elk blok heeft een overkoepelende opdracht: een wholetask. Alle theorie- en praktijklessen hebben te maken met deze opdracht. Je werkt aan een eindproduct voor echte opdrachtgevers. Je weet dat jouw ideeën ertoe doen en dat de kans bestaat dat een deel van jouw oplossing in de praktijk gebracht wordt.

Video over hulp voor studenten met 'struggles'

Student Daan maakte de video 'Struggles' voor zijn afstudeerproject. Daan: "Ik wilde studenten duidelijk maken dat het belangrijk is om hun problemen bespreekbaar te maken bij  medestudenten, docenten of professionele hulpverleners binnen Zuyd en het taboe op dit onderwerp doorbreken. Studenten hoeven er niet alleen voor te staan." 

Aan creativiteit en technische skills heb je niet genoeg om het verschil te maken als digitale ontwerper. Daarom werk je ook aan je professionele houding. Je leert over projectmanagement, samenwerking en rapportage- en presentatietechnieken. Je leert kritisch te kijken naar je aanpak om daarvan te leren. Je wordt wegwijs gemaakt in het beroepenveld en jij ontdekt hoe je daarin past.

In jaar 3 leer je dit beroepenveld nog beter kennen tijdens de stage. Zo zag dat er bijvoorbeeld uit voor Pim:

Bodygraph | Pim ontwikkelt graag 'user centered' en laat dat zien in zijn stagevideo
  • Collegegeld en overige kosten

    Voor elk studiejaar dat je bij ons studeert, betaal je collegegeld. Ook als je in dat jaar alleen stage loopt. Je collegegeld is afhankelijk van je persoonlijke situatie en opleiding.  

    Naast het collegegeld moet je rekening houden met bijkomende kosten voor boeken en ander studiemateriaal.

  • Onderwijs- en examenregeling

    In de onderwijs- en examenregeling (OER) vind je alle informatie over de inhoud van de opleiding, de begeleiding die je krijgt en de manier waarop de toetsing binnen de opleiding wordt geregeld. 

    • Bekijk de actuele OER
  • Studie in cijfers

    Wil je weten hoe huidige studenten deze opleiding beoordelen? En wat je kansen zijn op een baan? Bekijk dan de objectieve informatie gebaseerd op openbare, betrouwbare bronnen op Studiekeuze123. Hier kun je onze opleiding vergelijken met het landelijk gemiddelde. Bekijk de informatie over Communication and Multimedia Design

studieopbouw

Studieopbouw

Ieder jaar is opgebouwd uit vier blokken van tien weken. Binnen elk vak heb je afwisselend theorie- en praktijkles. Bekijk ook eens onze studiegids

  • Jaar 1

    Het hele eerste jaar volg je de vakken Design research en Multimedia technology. Dat is je basiskennis. Bij Design research leer je informatie zoeken, analyseren en in een goede vorm weergeven. Onderzoek doen is namelijk een essentieel onderdeel van ontwerpen.  Bij het vak Multimedia technology bedenk en ontwikkel je een website. Daarvoor leer je de basisfuncties van HTML en CSS en pas je deze technieken toe. Ook leer je de logica van programmeren en programmeertalen om daarmee aan de slag te gaan.  

    In verschillende vakken leer je dit eerste jaar onder andere om te gaan met een camera, zoals het standpunt, compositie en beeldbewerking. Je leert overtuigende teksten schrijven en een kernboodschap uit teksten halen. Ook leer je de principes van vormgeving voor een beeldscherm (webdesign) en grafische vormgeving. 

    In blok 1 tot en met 3 werk je individueel aan een opdracht. In blok 4 werk je aan een groepsopdracht: een workshop ‘Code & Tech for Kids’ voor leerlingen van groep 7/8 van de basisschool.

    Vakken

    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    Blok 4
    • Design research
      Onderzoek doen is een essentieel onderdeel van ontwerpen. Een goed design inzicht in je communicatievraagstuk, in relevante ontwikkelingen, in de gebruiker en in oplossingen die al door anderen zijn bedacht. Je leert informatie te zoeken, analyseren en in een goede vorm, zowel voor jezelf als anderen, weer te geven.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Multimedia technology
      In deel 1 doorloop je alle stappen om een website te bedenken en ontwikkelen van een website. Je leert de basisfuncties van HTML en CSS en gaat zelf aan de slag om deze technieken toe te passen. In deel 2 leer je de principes en logica van programmeren en ga je aan de slag met programeertalen. In deel 3 ga je daar verder mee aan de slag.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Photography
      Je leert de werking van de camera, standpunt, beelduitsnede, compositie, beeldbewerking enz.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Writing skills
      Je oefent om de kernboodschap uit teksten te halen. Ook leer je overtuigende teksten te schrijven, krijg je formuleringsadviezen en leer je aan welke voorwaarden online copywriting moet voldoen, want niet alleen vindbaarheid maar ook structuur spelen daarin een grote rol.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Visual design
      Je leert de principes van vormgeving voor het beeldscherm (webdesign) en grafische vormgeving waarin beeldaspecten als kleur, compositie, ritme, vorm en typgrafie worden behandeld. Daarna leer je alles over de visuals van een app.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • User centered design
      Dit is een ontwerpfilosofie die vorm, betekenis, functie, gebruiksgemak en –beleving van nieuwe en innovatieve producten bevordert.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Audiovisual design
      Je leert te experimenteren met kleurgebruik, licht, beweging, ritme enz. Je maakt een experimentele film waarin je de basiselementen van AV op jouw eigen wijze laat zien. Daarna leer je interviewtechniek en scriptschrijven.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Design exploration
      Programmeren is niet alleen een kunde, het kan ook kunst zijn. In dit vak gaan we ‘kunst’ maken. Generative Art, om precies te zijn. Kunst gebaseerd op algoritmes, wiskundige formules en regels. Analoog óf digitaal.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Design practice
      Je ontwikkelt in een team een workshop ‘Code & Tech for Kids’ voor leerlingen van groep 7/8 van de basisschool.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
  • Jaar 2

    In de eerste helft van het tweede jaar maak je kennis met de studierichtingen:

    • Interaction Design
      In hoor- en werkcolleges en aan de hand van een case leer je hoe je een prototype ontwikkelt voor een interactieve applicatie. Daar komt heel wat bij kijken. Interaction design heeft dan ook raakvlakken met andere vakgebieden, zoals human computer interaction, psychologie, ergonomie, vormgeving, interface design en marketing.
    • Multimedia Design
      Je analyseert en verwerkt informatie uit verschillende bronnen in een multimedia story: een op web-technologie gebaseerd interactief verhaal. Je volgt ondersteunende vakken als:
      • storytelling: hoe bouw je een verhaal op en hoe vertel je, gebruikmakend van verschillende media, een interactief verhaal
      • documentary: hoe kun je met behulp van video een samenhangend verhaal vertellen?
      • HTML5: hoe kun je door middel van web-technologie een multimedia story bouwen?

    De tweede helft van het jaar bestaat uit:

    • Skills training: motion design skills, interface design, scripting en data visualisatie.
    • Stagevoorbereiding: je gaat op zoek naar je ideale stagebedrijf, je maakt een persoonlijk ontwikkelingsplan, je leert jezelf presenteren via een online portfolio, sollicitatiebrief en elevator pitch.
    • Design research: je leert methoden van onderzoek en hoe deze te gebruiken in de praktijk.
    • Business: strategie, business modellen, finance, creatief ondernemerschap en personal branding.
    • Society & media
    • Project
  • Jaar 3

    Het eerste half jaar loop je stage bij een bedrijf. Naast een aantal verplichte vakken kun je verschillende keuzevakken volgen. In elk keuzevak krijg je theorie en vervolgens pas je die toe in oplossingen in de vorm van prototypen, adviezen, analyses en ontwerpen.

    Keuzevakken:

    • Game design
    • Graphic design
    • Crossmedia promotion
    • Interfacing tomorrow
    • Installation design
    • The narrative
    • Visual reporter
    • Immersive design
    • Education and media
  • Jaar 4

    In de eerste helft van het vierde jaar kun je keuzevakken volgen. Je kunt kiezen uit dezelfde vakken als in jaar 3:

    • Game design
    • Graphic design
    • Crossmedia promotion
    • Interfacing tomorrow
    • Installation design
    • The narrative
    • Visual reporter
    • Immersive design
    • Education and media

    In de tweede helft van het jaar ben je bezig met je afstudeerproject. Een docent begeleidt je bij het zoeken naar en formuleren van je afstudeerproject en coacht je tijdens je afstuderen.



    Afstudeertitel
    Na je afstuderen mag je de titel Bachelor of Science gebruiken.

Toelatingseisen

Toelatingseisen

  • Havo

    Met de volgende havo-profielen ben je toelaatbaar: 

    • Natuur en Gezondheid
    • Natuur en Techniek
    • Economie en Maatschappij

    Met het profiel Cultuur en Maatschappij ben je toelaatbaar als je wiskunde A, B of D in je vakkenpakket hebt.

  • Vwo

    Je wordt met elk profiel toegelaten.

    • Natuur en Gezondheid
    • Natuur en Techniek
    • Economie en Maatschappij
    • Cultuur en Maatschappij
  • Mbo

    Je wordt toegelaten als je mbo niveau 4 hebt.

  • 21+

    Als je niet aan de toelatingseisen voldoet, maar wel ouder bent dan 21 jaar, heb je het recht om een toelatingstoets aan te vragen. Als je je wilt aanmelden voor de 21+ toets, volg je de inschrijfprocedure via Studielink.

  • Buitenlands

    Met een gelijkwaardig buitenlands diploma kun je meestal worden toegelaten. Je kunt de opleiding schriftelijk verzoeken om te beoordelen of je diploma gelijkwaardig is aan een havo, vwo of mbo niveau 4 diploma.

  • Taal

    De opleiding wordt in het Nederlands gegeven. Het is daarom belangrijk dat je de Nederlandse taal goed beheerst. Is Nederlands niet je moedertaal en heb je een buitenlands diploma, dan moet je voor de start van de opleiding het Staatsexamen NT2 op niveau 2 halen. Hiervoor kun je een cursus Nederlands als tweede taal volgen (NT2).

    Meer info over NT2-cursus

Is deze opleiding iets voor jou?

Naast de juiste vooropleiding is het belangrijk dat je je herkent in de volgende eigenschappen:

  • Geïnteresseerd in digitale media en nieuwe technologie 
  • Creatief
  • Open voor nieuwe ontwikkelingen en veranderingen 
  • Nieuwsgierig en kritisch

Schrijf je in voor de opleiding

Beroep

Beroep

De meeste afgestudeerden werken in de creatieve en media-industrie. Denk hierbij aan banen als:

  • interaction designer
  • user experience designer
  • multimedia designer
  • web designer
  • front-end developer
  • project manager
  • art director

Veel afgestudeerden starten een eigen bedrijf of werken als zzp’er.

Verder studeren

Je kunt ook een masteropleiding gaan volgen. De volgende masteropleidingen in Nederland en België zijn een goede vervolgopleiding:

  • Master Communicatie en Multimedia Design aan de Katholieke Hogeschool Genk (België)
  • Bedrijfscommunicatie en Digitale Media aan de Universiteit in Tilburg
  • Media Technology aan de Universiteit Leiden
  • Nieuwe Media en Digitale Cultuur aan de Universiteit Utrecht
  • New Media aan de Universiteit van Amsterdam
  • Human-Machine Communication aan de Rijksuniversiteit Groningen