Communication and Multimedia Design
CMD

Communication and Multimedia Design

Jij maakt meer mogelijk met media. Je ontwerpt een virtuele school om elkaar te ontmoeten in corona-tijd. Of je maakt een brievenbus voor een verzorgingstehuis die de appjes van kleinkinderen print.

Dat is Communication and Multimedia Design (CMD). Je ontwerpt apps, games en interactieve installaties. Jij zorgt voor creatieve oplossingen om het leven van mensen slimmer en aangenamer te maken. CMD is net zo veelzijdig als jij. Je leert alles over digitale communicatie en interactie, op het snijvlak van technologie en creativiteit.

  • Locatie Maastricht
  • Duur 4 jaar, start in september
  • Afstudeertitel Bachelor of Science
  • Eerstejaars studenten 81
  • Taal Nederlands
  • Studenttevredenheid 7,1
De opleiding maakt deel uit van de Maastricht Academy of Media Design and Technology, samen met de opleiding Vormgeving- Visuele Communicatie. De nadruk ligt op creativiteit en ontwerpdenken, iets minder op ict. 

Opleiding in beeld

Over de opleiding

Over de opleiding

Wat ga je leren? 

Je leert interactieve producten te ontwerpen en deze functioneel en aantrekkelijk vorm te geven. Jij verbetert met deze producten de quality of life van de gebruiker. Je denkt en werkt vanuit het gedrag, de behoeften en de wensen van de doelgroep. De nadruk ligt hierbij op het verbeteren van welzijn met behulp van slimme media-oplossingen. Je gaat bijvoorbeeld aan de slag voor ouderen of mensen met een beperking.

Soms vertel je met je product een verhaal om mensen slimmer te laten handelen. Je vertelt pubers bijvoorbeeld hoe je je staande kunt houden in de prestatiemaatschappij, of je bevordert het lezen van boeken bij jonge ouders met een druk bestaan.

Je groeit dus in je rol als communicatiespecialist. Je vertaalt behoeften in interactieve media-oplossingen die afgestemd zijn op de specifieke eisen en wensen van de mensen waarvoor je ontwerpt. Je bent creatief en innovatief. Je laat je niet beperken door wat op dit moment mogelijk is, maar je denkt verder.

Technisch en sociaal

Jij leert hoe je jouw idee ontwikkelt tot een werkend digitaal product. Je omarmt nieuwe technologische trends, zonder het einddoel en de eindgebruiker daarbij uit het oog te verliezen. Met jouw technische skills en tools zorg je ervoor dat je klant beter kan communiceren. Zo creëer je met jouw werk producten die waardevol zijn, bijvoorbeeld een VR-wandeling door veranderende landschappen voor mensen met een lichte vorm van dementie om lichaam en geest te stimuleren. 

Tegelijkertijd leer je schakelen tussen de wensen van een opdrachtgever en de behoeften van zijn gebruikers. Je leert samenwerken, mensen aansturen en grote projecten te overzien.

Student werken samen aan hun digitaal product

Elk blok een thema

Het studiejaar is opgedeeld in blokken. Elk blok heeft een overkoepelende opdracht. Alle theorie- en praktijklessen hebben te maken met deze opdracht. De opdrachtgever van het blok komt langs om zijn vraag te bespreken. Je werkt dus altijd met een groepje aan een echte vraag van een organisatie. Je leert zo ook over projectmanagement, samenwerking en rapportage- en presentatietechnieken.

Werkplaatsen en studio’s

Om jouw producten daadwerkelijk te maken, gebruik je de film-, foto- en geluidsstudio’s van CMD. In de Makerspace kun je terecht voor bijvoorbeeld een 3D-printer, een laser cutter en een stickermaker.

De VR-Space is ingericht met high-end workstations voor VR, 360° video en Mixed en Augmented Reality. Ook kun je elektronica, zoals drones en opnameapparatuur, lenen bij de opleiding om mee te experimenteren in het veld.

Waardevol werk

Aan creativiteit en technische skills heb je niet genoeg om het verschil te maken als digitale ontwerper. Daarom werk je ook aan je professionele houding. Je leert kritisch te kijken naar je aanpak om daarvan te leren. Je wordt wegwijs gemaakt in het beroepenveld en jij ontdekt hoe je daar in past.

In jaar 3 leer je dit beroepenveld nog beter kennen tijdens de stage. Zo zag dat er bijvoorbeeld uit voor Juul en Naomi:

  • Collegegeld en overige kosten

    Voor elk studiejaar dat je bij ons studeert, betaal je collegegeld. Ook als je in dat jaar alleen stage loopt. Je collegegeld is afhankelijk van je persoonlijke situatie en opleiding.  

    Naast het collegegeld moet je rekening houden met bijkomende kosten voor boeken en ander studiemateriaal.

  • Onderwijs- en examenregeling

    In de onderwijs- en examenregeling (OER) vind je alle informatie over de inhoud van de opleiding, de begeleiding die je krijgt en de manier waarop de toetsing binnen de opleiding wordt geregeld. 

    • Bekijk de actuele OER (pdf). 
  • Studie in cijfers

    Wil je weten hoe huidige studenten deze opleiding beoordelen? En wat je kansen zijn op een baan? Bekijk dan de objectieve informatie gebaseerd op openbare, betrouwbare bronnen (zie Studiekeuze123). Hiermee kun je onze opleiding vergelijken met het landelijk gemiddelde. Bekijk de informatie over Communication and Multimedia Design

Ik had niet verwacht dat we dit soort excursies zouden doen in het eerste jaar. Maar ik denk dat het goed is, omdat we te zien krijgen welke beroepsmogelijkheden we hebben. Destijds vond ik het niet altijd even leuk, maar nu ik terugkijk geef ik toe dat ze allemaal de moeite waard waren.

Veronique Tumini
studente
studieopbouw

Studieopbouw

Ieder jaar is opgebouwd uit vier blokken van tien weken. Binnen elk vak heb je afwisselend theorie- en praktijkles.

  • Jaar 1

    Het hele eerste jaar volg je de vakken Design research en Multimedia design. Dat is je basiskennis. Bij Design research leer je informatie zoeken, analyseren en in een goede vorm weergeven. Onderzoek doen is namelijk een essentieel onderdeel van ontwerpen.  Bij het vak Multimedia design bedenk en ontwikkel je een website. Daarvoor leer je de basisfuncties van HTML en CSS en pas je deze technieken toe. Ook leer je de logica van programmeren en programmeertalen om daarmee aan de slag te gaan.  

    In verschillende vakken leer je dit eerste jaar onder andere om te gaan met een camera, zoals het standpunt, compositie en beeldbewerking. Je leert overtuigende tesksten schrijven en een kernboodschap uit teksten halen. Ook leer je de principes van vormgeving voor een beeldscherm (webdesign) en grafische vormgeving. 

    In blok 1 tot en met 3 werk je individueel aan een opdracht. In blok 4 werk je aan een groepsopdracht: een workshop ‘Code & Tech for Kids’ voor leerlingen van groep 7/8 van de basisschool.

    Vakken

    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    Blok 4
    • Design research
      Onderzoek doen is een essentieel onderdeel van ontwerpen. Een goed design inzicht in je communicatievraagstuk, in relevante ontwikkelingen, in de gebruiker en in oplossingen die al door anderen zijn bedacht. Je leert informatie te zoeken, analyseren en in een goede vorm, zowel voor jezelf als anderen, weer te geven.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Multimedia Technology
      In deel 1 doorloop je alle stappen om een website te bedenken en ontwikkelen van een website. Je leert de basisfuncties van HTML en CSS en gaat zelf aan de slag om deze technieken toe te passen. In deel 2 leer je de principes en logica van programmeren en ga je aan de slag met programeertalen. In deel 3 ga je daar verder mee aan de slag.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Photography
      Je leert de werking van de camera, standpunt, beelduitsnede, compositie, beeldbewerking enz.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Writing skills
      Je oefent om de kernboodschap uit teksten te halen. Ook leer je overtuigende teksten te schrijven, krijg je formuleringsadviezen en leer je aan welke voorwaarden online copywriting moet voldoen, want niet alleen vindbaarheid maar ook structuur spelen daarin een grote rol.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Visual design
      Je leert de principes van vormgeving voor het beeldscherm (webdesign) en grafische vormgeving waarin beeldaspecten als kleur, compositie, ritme, vorm en typgrafie worden behandeld. Daarna leer je alles over de visuals van een app.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • User centered design
      Dit is een ontwerpfilosofie die vorm, betekenis, functie, gebruiksgemak en –beleving van nieuwe en innovatieve producten bevordert.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Audiovisual design
      Je leert te experimenteren met kleurgebruik, licht, beweging, ritme enz. Je maakt een experimentele film waarin je de basiselementen van AV op jouw eigen wijze laat zien. Daarna leer je interviewtechniek en scriptschrijven.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Design exploration
      Programmeren is niet alleen een kunde, het kan ook kunst zijn. In dit vak gaan we ‘kunst’ maken. Generative Art, om precies te zijn. Kunst gebaseerd op algoritmes, wiskundige formules en regels. Analoog óf digitaal.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Design practice
      Je ontwikkelt in een team een workshop ‘Code & Tech for Kids’ voor leerlingen van groep 7/8 van de basisschool.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
  • Jaar 2

    In de eerste helft van het tweede jaar maak je kennis met de studierichtingen:

    • Interaction Design
      In hoor- en werkcolleges en aan de hand van een case leer je hoe je een prototype ontwikkelt voor een interactieve applicatie. Daar komt heel wat bij kijken. Interaction design heeft dan ook raakvlakken met andere vakgebieden, zoals human computer interaction, psychologie, ergonomie, vormgeving, interface design en marketing.
    • Multimedia Design
      Je analyseert en verwerkt informatie uit verschillende bronnen in een multimedia story: een op web-technologie gebaseerd interactief verhaal. Je volgt ondersteunende vakken als:
      • storytelling: hoe bouw je een verhaal op en hoe vertel je, gebruikmakend van verschillende media, een interactief verhaal
      • documentary: hoe kun je met behulp van video een samenhangend verhaal vertellen?
      • HTML5: hoe kun je door middel van web-technologie een multimedia story bouwen?

    De tweede helft van het jaar bestaat uit:

    • Skills training: motion design skills, interface design, scripting en data visualisatie.
    • Stagevoorbereiding: je gaat op zoek naar je ideale stagebedrijf, je maakt een persoonlijk ontwikkelingsplan, je leert jezelf presenteren via een online portfolio, sollicitatiebrief en elevator pitch.
    • Design research: je leert methoden van onderzoek en hoe deze te gebruiken in de praktijk.
    • Business: strategie, business modellen, finance, creatief ondernemerschap en personal branding.
    • Society & media
    • Project
  • Jaar 3

    Het eerste half jaar loop je stage bij een bedrijf. Vanaf de tweede helft van het jaar krijg je onderwijs in het Engels. Naast een aantal verplichte vakken kun je verschillende keuzevakken volgen. In elk keuzevak krijg je theorie en vervolgens pas je die toe in oplossingen in de vorm van prototypen, adviezen, analyses en ontwerpen.

    Keuzevakken:

    • Game design
    • Graphic design
    • Crossmedia promotion
    • Interfacing tomorrow
    • Installation design
    • The narrative
    • Visual reporter
    • Making senses
    • Immersive design
    • Education and media
  • Jaar 4

    In de eerste helft van het vierde jaar kun je keuzevakken volgen. Je kunt kiezen uit dezelfde vakken als in jaar 3:

    • Game design
    • Graphic design
    • Crossmedia promotion
    • Interfacing tomorrow
    • Installation design
    • The narrative
    • Visual reporter
    • Making senses
    • Immersive design
    • Education and media

    In de tweede helft van het jaar ben je bezig met je afstudeerproject. Een docent begeleidt je bij het zoeken naar en formuleren van je afstudeerproject en coacht je tijdens je afstuderen.

Toelatingseisen

Toelatingseisen

  • Havo

    Met de volgende havo-profielen ben je toelaatbaar: 

    • Natuur en Gezondheid
    • Natuur en Techniek
    • Economie en Maatschappij

    Met het profiel Cultuur en Maatschappij ben je toelaatbaar als je wiskunde A, B of D in je vakkenpakket hebt.

  • Vwo

    Je wordt met elk profiel toegelaten.

    • Natuur en Gezondheid
    • Natuur en Techniek
    • Economie en Maatschappij
    • Cultuur en Maatschappij
  • Mbo

    Je wordt toegelaten als je mbo niveau 4 hebt.

  • 21+

    Als je niet aan de toelatingseisen voldoet, maar wel ouder bent dan 21 jaar, heb je het recht om een toelatingstoets aan te vragen. Als je je wilt aanmelden voor de 21+ toets, volg je de inschrijfprocedure via Studielink.

  • Buitenlands

    Met een gelijkwaardig buitenlands diploma kun je meestal worden toegelaten. Je kunt de opleiding schriftelijk verzoeken om te beoordelen of je diploma gelijkwaardig is aan een havo, vwo of mbo niveau 4 diploma.

  • Taal

    De opleiding wordt in het Nederlands gegeven. Het is daarom belangrijk dat je de Nederlandse taal goed beheerst. Is Nederlands niet je moedertaal en heb je een buitenlands diploma, dan moet je voor de start van de opleiding het Staatsexamen NT2 op niveau 2 halen. Hiervoor kun je een cursus Nederlands als tweede taal volgen (NT2).

    Meer info over NT2-cursus

Is deze opleiding iets voor jou?

Naast de juiste vooropleiding is het belangrijk dat je je herkent in de volgende eigenschappen:

  • Affiniteit met computers
  • Creatieve duizendpoot
  • Brede interesse
  • Open voor nieuwe ontwikkelingen en veranderingen in de wereld om je heen
  • Nieuwsgierig en kritisch

Schrijf je in voor de opleiding

Beroep

Beroep

De meeste afgestudeerden werken in de creatieve en media-industrie. Denk hierbij aan banen als:

  • interaction designer
  • user experience designer
  • multimedia designer
  • web designer
  • front-end developer
  • project manager
  • art director

Veel afgestudeerden starten een eigen bedrijf of werken als zzp’er.

Verder studeren

Je kunt ook een masteropleiding gaan volgen. De volgende masteropleidingen in Nederland en België zijn een goede vervolgopleiding:

  • Master Communicatie en Multimedia Design aan de Katholieke Hogeschool Genk (België)
  • Bedrijfscommunicatie en Digitale Media aan de Universiteit in Tilburg
  • Media Technology aan de Universiteit Leiden
  • Nieuwe Media en Digitale Cultuur aan de Universiteit Utrecht
  • New Media aan de Universiteit van Amsterdam
  • Human-Machine Communication aan de Rijksuniversiteit Groningen

Secretariaat
Brusselseweg 150
6217 HB Maastricht