-
IntroductieBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
Ruimtegebruik in gebouwenBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
Dienstverlening in de cateringBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
Veiligheid en beveiligingBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
SchoonmaakBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4

Associate degree
Facility Management (Ad)
Voldoende parkeerplekken, een smakelijke lunch, een schoon gebouw, planten bij de receptie: het is allemaal het werk van facility management. Samen met je collega’s zorg jij voor een omgeving waar mensen zich prettig voelen. Dit kan een plek zijn waar mensen werken, bijvoorbeeld een kantoor of een ziekenhuis, of een plek waar mensen voor hun ontspanning naartoe gaan, zoals een vakantiepark, een voetbalstadion of een festival.
Met de opleiding Facility Management Associate degree (Ad) kun je in twee jaar tijd je diploma behalen op een niveau tussen mbo 4 en hbo in. Je kunt de opleiding ook in deeltijd volgen.
- Locatie Heerlen
- Duur 2 jaar, start in september
- Taal Nederlands
Kom proefstuderen
Ben jij benieuwd of deze opleiding bij je past? Meld je snel aan.
Bekijk programmaOver de opleiding
Wat leer je?
Om in het facility management vak te kunnen werken, moet je van veel zaken iets weten. Je krijgt daarom les in alle onderdelen van facility management: ruimtegebruik, catering, schoonmaak, beveiliging, service- en accommodatiemanagement. Je leert hoe je samen met anderen zorgt voor een schone en veilige omgeving, waarin mensen zich prettig voelen.
Vaardigheden
We besteden ook veel aandacht aan het leren van vaardigheden die je nodig hebt als je straks een baan hebt, zoals samenwerken, leidinggeven, kritisch denken, feedback geven, omgaan met feedback en doorzettingsvermogen. Je ontwikkelt deze vaardigheden tijdens trainingen, groepswerk en ook tijdens twee trainingen in de Ardennen.
Wat houdt de Ardennen-training in?
Met alle studenten uit jouw studiejaar gaan we twee dagen op survivaltraining in de Ardennen. We gaan de bossen in, je maakt zelf je eten en aan de hand van opdrachten kun je bouwmaterialen verzamelen om zelf je hut te bouwen. Met deze training werken we aan teambuilding, samenwerken en aan jouw persoonlijke ontwikkeling. Je zult merken na deze twee dagen dat je meer kunt dan je denkt.
Hoe ziet je week eruit?
We bootsen normale werkdagen na, je bent elke dag van 9.00 uur tot 17.00 uur op school. Je maakt wekelijks samen met je projectteam een planning, zodat je precies weet wat je moet doen en wat je van elkaar kunt verwachten. Je doet je huiswerk ook op school. Je hebt per week ongeveer 12 tot 15 uur les en 20 uur per week besteed je aan zelfstudie en het uitwerken van opdrachten met je team. Daarnaast heb je gesprekken met je studieloopbaanbegeleider en staan er bedrijfsbezoeken en excursies op het programma. Je bent 40 uur per week met je studie bezig.
Les- en werkvormen
Je leert door te doen. Elke 10 weken werk je aan een opdracht uit het werkveld. De kennis die je nodig hebt om deze opdrachten te maken, krijg je door eerst kleinere opdrachten uit te voeren. Ook wordt in de gastcolleges uitgelegd door professionals hoe zij zo’n opdracht in de praktijk aanpakken.
Je krijgt afwisselend les:
- Onderwijsbijeenkomsten: Tijdens deze bijeenkomsten leer je de theorie op een praktische manier. In een groep van 12 studenten werk je aan kleine opdrachten en train je je vaardigheden, zoals gesprekken voeren en interviewen.
- Projectbijeenkomsten: Onder begeleiding van een docent bespreek je samen met je projectteam de aanpak en de voortgang van je project.
- Werkcolleges: In groepen van maximaal 24 studenten werk je onder begeleiding van een docent aan opdrachten.
- Hoorcolleges: Vanaf het tweede halfjaar volg je hoorcolleges. Dit zijn lessen waarin je met een grotere groep luistert naar een docent of een spreker uit het bedrijfsleven.
Beoordeling
Elk blok van tien weken wordt afgesloten met een kennistoets en een mondeling eindgesprek. Daarnaast worden je projectverslagen en opdrachten die je hebt gemaakt beoordeeld.
Studiebegeleiding
Je krijgt een persoonlijke studiebegeleider, die je ondersteunt tijdens de studie. Samen bespreken jullie de voortgang van je studie en de manier waarop je studeert.
Persoonlijk en betrokken
Je komt terecht in een betrokken team van studenten en docenten. We kennen elkaar bij naam en je kunt altijd binnenlopen bij docenten of je studiebegeleider als je vragen hebt of ergens mee zit. Er is veel aandacht voor jou als persoon en voor jouw persoonlijke ontwikkeling.
Associate degree (Ad)
De Associate degree (Ad) is een landelijk erkende tweejarige hbo-opleiding. Als je de opleiding hebt afgerond, ontvang je het diploma Associate degree (Ad). Je hebt dan een diploma op hbo 5 niveau, tussen mbo-4 en hbo-bachelorniveau in. Daarna kun je beslissen om door te studeren. Je kunt dan in twee jaar alsnog je bachelor Facility Management behalen. Je loopt dus geen vertraging op.
-
Collegegeld en overige kosten
Voor elk studiejaar dat je bij ons studeert, betaal je collegegeld. Ook als je in dat jaar alleen stage loopt. Je collegegeld is afhankelijk van je persoonlijke situatie en opleiding.
Naast het collegegeld moet je rekening houden met bijkomende kosten voor boeken en ander studiemateriaal.
-
Onderwijs- en examenregeling
In de onderwijs- en examenregeling (OER) vind je alle informatie over de inhoud van de opleiding, de begeleiding die je krijgt en de manier waarop de toetsing binnen de opleiding wordt geregeld.
- Bekijk de actuele OER
- Bekijk de actuele OER
Studieopbouw
Elk jaar is opgebouwd uit vier blokken van tien weken. Het laatste half jaar van je studie ga je afstuderen.
-
Jaar 1
Je start de opleiding met drie introductieweken. Je leert elkaar en de docenten kennen en je krijgt een introductie in het vak Facility Management: wat houdt het in en wat ga je leren tijdens de opleiding? Je maakt ook kennis met de manier van lesgeven en het werken in groepjes.
Na de introductie doorloop je vier blokken. In elk blok staat één thema centraal en krijg je een opdracht uit de praktijk. Samen met andere studenten voer je de opdracht uit. Je krijgt daarnaast les in de ondersteunende vakken: bedrijfseconomie, communicatie, Engels, wet- en regelgeving, Excel, management en organisatie.
Blok 1: Adviseren over ruimtegebruik
Je leert in dit blok hoe je een ruimte inricht, bijvoorbeeld een kantoorpand of een plek waar een festival gehouden wordt. Je leert:- de behoeften en wensen van de gebruikers van een ruimte te achterhalen door middel van onderzoek en interviews;
- werkprocessen en activiteiten analyseren;
- met welke wetten en regels je rekening moet houden;
- een eenvoudige investeringsbegroting maken.
Ook voer je een project uit. In een kale ruimte willen bijvoorbeeld drie organisaties zich vestigen; een klein marketingbureau, een ICT-bedrijf en een organisatie die flexplekken verhuurt. Hoe ga je dat inrichten en welke materialen, apparatuur en voorzieningen heb je nodig?
Blok 2: Plannen van dienstverlening in de catering
Binnen elke organisatie is catering te vinden. In dit blok leer je hoe je het eten en drinken voor bedrijven, instellingen of evenementen verzorgt. Je leert:- het aanbod van eten en drinken afstemmen op de doelgroep (bijv. cultuurverschillen);
- catering inkopen en toezien op de kwaliteit;
- waar je op moet letten op het gebied van voedselveiligheid;
- een plan van aanpak en een kostprijsberekening maken;
- timemanagement en praktisch leidinggeven;
- modellen bouwen met Excel.
Ook voer je een project uit, bijvoorbeeld: Een synagoge wordt niet meer gebruikt. Waar kun je deze ruimte voor gebruiken en welke catering moet daarbij geregeld worden?
Blok 3: Organiseren van processen rond veiligheid en beveiliging
Je leert wat er allemaal komt kijken bij de beveiliging en veiligheid van een gebouw of evenement. Denk aan brandveiligheid, inbraakbeveiliging en de uitgifte van sleutels. Je leert:- welke beveiligingsvoorzieningen er binnen een gebouw nodig zijn;
- een risico-inventarisatie en -evaluatie maken;
- de kosten van veiligheid en beveiliging berekenen.
In dit blok volg je voor het eerst hoorcolleges en neem je deel aan een training in de Ardennen, die in het teken staat van samenwerken en teambuilding. Ook voer je een project uit, bijvoorbeeld: Welke maatregelen moet je nemen en welke vergunningen moet je aanvragen om de brandveiligheid van een gebouw te regelen? Wat zijn kwetsbare plekken? Hoe stel je een evacuatieplan op? Een brandweercommandant geeft tijdens het project een gastcollege en deelt zijn ervaringen en tips.
Blok 4: Evalueren van de kwaliteit van dienstverlening van schoonmaak
De schoonmaak is een belangrijk onderdeel van Facility Management. We leren je niet hoe je moet stofzuigen, maar je moet wel weten hoe je een gebouw schoonhoudt en wat daar allemaal bij komt kijken. Hoeveel tijd kost het schoonmaken van een gebouw? Hoe zet je mensen in en stuur je hen aan? Je leert ook:- hoe je de kwaliteit van schoonmaak moet meten;
- hoe je een klanttevredenheidsonderzoek moet opzetten;
- een financiële planning maken voor de dienstverlening;
- communicatie met de nadruk op rapporteren, formuleren en gesprekstechnieken.
Ook voer je een project uit, bijvoorbeeld: Onderzoek voor een bedrijf in de regio hoe tevreden de werknemers zijn over de schoonmaak. Je onderzoekt de klachten, maakt een analyse en doet een voorstel voor verbeteringen.
Vakken
Blok 1Blok 2Blok 3Blok 4 -
Jaar 2
Je volgt twee blokken waarin een thema met een praktijkopdracht centraal staat. Je volgt hoorcolleges samen met de bacheloropleiding Facility Management. Je krijgt daarnaast les in ondersteunende vakken: bedrijfseconomie, communicatie, Engels, wet- en regelgeving, Excel, management en organisatie. In blok 3 en 4 volgt de afstudeerstage.
Blok 1: Servicemanagement
Als Facility Manager ben je verantwoordelijk voor het huishouden van een bedrijf. Je zorgt voor de catering, beveiliging, schoonmaak en nog veel meer. Hoe stuur je al deze processen aan? Hoe onderhoud je de contacten met alle partijen? En hoe geef je terugkoppeling aan het management? Je leert in dit blok over:- klant- en gastgerichtheid en hospitality;
- human resource management (personeelszaken);
- activiteitenplanning;
- bezettingsroosters;
- analyses van klachten, wensen en storingsregistraties met Excel.
Blok 2: Accommodatiemanagement
De elektriciteit, brandblusinstallatie, verwarming, zonnepanelen: het hoort allemaal bij het beheer van een gebouw. Je leert in dit blok hoe je een gebouw onderhoudt en beheert. Je leert over:- het dagelijkse beheer van de huisvesting, het gebouw en de installaties in een gebouw;
- het registreren en analyseren van het verbruik van gas, water en elektriciteit;
- het beheren van contracten en controleren van de prestaties van leveranciers;
- het maken van een onderhoudsplanning;
- het bewaken van die planning.
Blok 3 en 4: Afstuderen
Je sluit de studie af met een afstudeerstage van twintig weken. Je zoekt zelf een organisatie waar je een opdracht uit gaat voeren. Dit kan één grote opdracht zijn of verschillende kleine opdrachten, waarbij je laat zien dat je goed kunt plannen. Via ons stagebureau kun je ook een stage in het buitenland lopen.Voorbeelden van afstudeeropdrachten:
- In een ziekenhuis kunnen werknemers schone werkkleding ophalen uit een Kleding Uitgifte Automaat. Het proces van de kledinguitgifte moet vernieuwd worden. Aan welke eisen moet het nieuwe programma voldoen? Wat zijn de wensen van de gebruikers?
- Een excursiebureau wil een vestiging openen in een nieuwe stad. Maak hiervoor een plan van aanpak. Wat zijn leuke routes? Welke vervoersmiddelen zijn nodig? In welke plekken kan men overnachten?
Afstudeertitel
Na je afstuderen mag je de titel Associate degree gebruiken.Vakken
Blok 1Blok 2Blok 3Blok 4-
ServicemanagementBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
AccomodatiemanagementBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
AfstudeerstageBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4
Toelatingseisen
-
Havo
Je wordt toegelaten met de profielen:
- Economie en Maatschappij
- Cultuur en Maatschappij
- Natuur en Gezondheid
- Natuur en Techniek
-
Vwo
Je wordt toegelaten met de profielen:
- Economie en Maatschappij
- Cultuur en Maatschappij
- Natuur en Gezondheid
- Natuur en Techniek
-
Mbo
Je wordt toegelaten met een mbo-diploma niveau 4.
-
21+
Heb je niet de vereiste diploma's en ben je 21 jaar of ouder? Via een assesment is het toch mogelijk om te starten met de opleiding. Deze test bestaat uit een schriftelijke toets en een motivatiegesprek. Het assessment wordt uitgevoerd door een extern bureau en hier zijn kosten aan verbonden. De helft komt voor jouw rekening en de helft voor de opleiding. Je kunt dit onderzoek aanvragen bij Martha Schreuder, martha.schreuder@zuyd.nl.
Past deze opleiding bij jou?
- Je vindt het leuk om dingen te organiseren.
- Je vindt het prettig om dat samen met en voor anderen te doen.
- Je bent klantgericht.
- Je weet van aanpakken en krijgt dingen voor elkaar.
- Je bent niet bang voor cijfers.
- Je bent gastvrij en toont respect voor anderen.
- Je zoekt een praktijkgerichte opleiding.
- Je wilt leren door te doen.
Beroep
Met je Associate degree-diploma kun je bij veel verschillende organisaties aan de slag, bijvoorbeeld bij bedrijven, ziekenhuizen, verzorgings- of verpleeghuizen, vakantieparken en pretparken. Mogelijke beroepen zijn:
-
Assistent Facility Manager
Jij bent de rechterhand van de Facility Manager en je zorgt voor een goede uitvoering van alle facilitaire taken. Het is een functie met veel verschillende werkzaamheden, zoals de inkoop van de catering en het coördineren en beheren van de schoonmaak en de beveiliging. Je begeleidt kleine verhuizingen in een organisatie. En zijn er kleine problemen of onderhoudswerkzaamheden? Jij zorgt voor een oplossing.
-
Teamleider frontoffice
Als teamleider frontoffice kun je in veel verschillende organisaties werkzaam zijn, bijvoorbeeld in een hotel, een vakantiepark of een ziekenhuis. Het is jouw taak om te zorgen voor tevreden klanten en een goede kwaliteit en gastvrijheid van de receptie.
Je geeft leiding aan de medewerkers van de receptie. Jouw taken zijn onder andere het ontvangen van bezoekers, agendabeheer, werkroosters maken en het oplossen van klachten of problemen die niet door de receptiemedewerkers opgelost kunnen worden. Je bent klantgericht en denkt mee over het verbeteren van processen in de organisatie.
-
Coördinator inkoop & logistiek
Als coördinator inkoop & logistiek houd jij je bezig met het bestellen van de voorraad (van kantoorartikelen en werkkleding tot koffie en thee), magazijnbeheer, het ontvangen van inkomende goederen en de verzending van artikelen. Jij checkt de inkoopfacturen en je zorg dat de administratie goed op orde is. Je hebt veel contact met leveranciers, klanten en jouw collega’s van de verkoop en logistiek.
Doorstuderen
Na je Associate degree kun je gemakkelijk en zonder tijdverlies je bachelordiploma Facility Management halen. In plaats van je afstudeerstage volg je een speciaal instroomprogramma, waarmee je kunt instromen in het derde jaar van de bacheloropleiding Facility Management. Veel studenten ken je waarschijnlijk al, want je volgt in het tweede jaar enkele hoorcolleges samen met de bacheloropleiding. In vier jaar tijd kun je dus je Associate degree-diploma én je bachelordiploma behalen.
Afgestudeerden aan het woord
Tom, medewerker Facility cultureel instituut SCHUNCK
Schoonmaak, beveiliging, catering, BHV en inrichting voor events. Tom houdt zich er dagelijks mee bezig bij SCHUNCK. “Elke dag is anders. De organisatie is heel dynamisch en mijn werkzaamheden zijn heel afwisselend. Het werken voor én met mensen geeft veel voldoening.”

Mees, Facility Specialist bij DHL Supply Chain
Security was niet het favoriete onderwerp van Mees tijdens de opleiding. Nu hij elke dag eindverantwoordelijk is voor de beveiliging, stelt hij zijn mening bij. “Als je vaker te maken hebt met verschillende facilitaire onderwerpen, worden deze steeds interessanter. Ja, zelfs security.”

Lobke, Junior Inkoopadviseur Provincie Limburg
In het vierde studiejaar startte Lobke met de minor Inkoopmanagement en toen wist ze: dit is het! “Als persoon ondersteun ik graag anderen. Ik doe mijn werk zo goed mogelijk zodat anderen hún werk kunnen doen. Dat stukje ontzorgen, daar ben ik goed in en daar word ik blij van.”

Facility Management
Nieuw Eyckholt 300
6419 DJ Heerlen