Commercieel Management
Associate degree
Associate Degree

Commercieel Management (Ad)

Stel je voor, het bedrijf waar jij voor werkt ontwikkelt een nieuw product. Aan jou de taak om te zorgen dat het een succes wordt. Met een opvallende Facebook-campagne, een website die bovenaan staat in Google en een slimme verkoopstrategie haal jij samen met je collega’s de klanten binnen. Je leert hoe je producten en diensten afstemt op de wensen van de klant en hoe je opvalt tussen de concurrentie. 

  • Locatie Sittard
  • Duur 2 jaar
  • Afstudeertitel Associate Degree
  • Taal Nederlands
De Associate degree (Ad) is een landelijk erkende tweejarige hbo-opleiding. 

Over opleiding

Over opleiding

Wat leer je?

Een succesvol bedrijf zet de klant centraal. Hoe pak je dat aan? In het eerste jaar leer je hoe je producten en diensten afstemt op de wensen van de klant en hoe je zorgt dat jij opvalt tussen de concurrentie. Je leert hoe het commercieel beleid van een bedrijf bepaald wordt en hoe jij dit vertaalt naar de werkvloer en concrete acties.  In het tweede jaar kies je voor een specialisatie: online marketing of ondernemerschap & leiderschap.

Praktijk centraal
Je past de lesstof continu toe in de praktijk, want al vanaf blok 1 voer je opdrachten uit voor echte bedrijven in de regio. De praktijkopdrachten doe je in teamverband en individueel. Doordat je veel met de praktijk bezig bent, kom je er snel achter wat jij leuk vindt en wat voor werk bij jou past.

Vaardigheden
Niet alleen kennis en praktijkervaring zijn belangrijk. We besteden ook veel aandacht aan het leren van vaardigheden die je nodig hebt als je straks een baan hebt, zoals samenwerken, leidinggeven, kritisch denken, duidelijk communiceren en doorzettingsvermogen.

Hoe ziet je week eruit?

Je rooster verandert elk blok. Het ene blok heb je meer verplichte lesuren dan het andere blok. Gemiddeld heb je 12 uur per week les en besteed je vijf uur per week aan projectwerk. Daarnaast ben je bezig met zelfstudie en samenwerken met andere studenten aan groepsopdrachten. 

Les- en werkvormen
De opleiding biedt een afwisselend programma met interactieve lessen en trainingen:

  • kennis opdoen in werkcolleges
  • vaardigheden ontwikkelen in vaardigheidstrainingen
  • toepassen in de praktijk middels opdrachten voor bedrijven
  • persoonlijke studieloopbaanontwikkeling

Persoonlijke begeleiding
Elke klas heeft een individuele coach en een vast docententeam. Het docententeam wisselt elk half jaar. Heb je moeite met ondersteunende vakken zoals taal of bedrijfseconomie? Door jouw coach wordt hier gericht aandacht aan besteed. Ook begeleidt jouw coach jou bij het plannen van je studie en het maken van keuzes binnen de studie en je latere beroep.  

  • Collegegeld

    Voor elk studiejaar dat je bij ons studeert, betaal je collegegeld. Ook als je in dat jaar alleen stage loopt. Je collegegeld is afhankelijk van je persoonlijke situatie en opleiding.  Via onze website kan je de hoogte van het collegeld berekenen.

  • Onderwijs- en examenregeling

    In de onderwijs- en examenregeling (OER) vind je alle informatie over de inhoud van de opleiding, de begeleiding die je krijgt en de manier waarop de toetsing binnen de opleiding wordt geregeld. 

    • Bekijk de actuele OER (pdf). 
       
Wat is een associate degree?
studie-opbouw

Studieopbouw

De opleiding Commercieel Management (Ad) duurt twee jaar. Beide leerjaren bestaan uit vier blokken van 10 weken.

  • Jaar 1

    In het eerste jaar krijg je les in de vakken marketing, sales, communicatie en management & organisatie. Je krijgt ook les in ondersteunende vakken zoals bedrijfseconomie, onderzoeksvaardigheden en ICT. Je werkt aan de volgende beroepsvragen:

    • Blok 1: Wat wil de klant en hoe zorg je dat klanten trouw blijven aan jouw bedrijf?
    • Blok 2: Hoe bepaal je de koers en het beleid van een onderneming?
    • Blok 3: Wat doen concurrenten en hoe speel je in op nieuwe trends?
    • Blok 4: Een nieuw product of dienst ontwikkelen. Hoe kom je tot een sterk idee? En hoe breng je het onder de aandacht van jouw doelgroep?

    Vakken

    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    Blok 4
    • Marketing
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Sales
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Communicatie
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Ondernemerschap
      Je leert wat er komt kijken bij het runnen van een bedrijf.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Bedrijfseconomie
      Je leert onder andere hoe je een begroting maakt.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Leiderschap
      Je leert hoe je een team motiveert, aanstuurt en gezamenlijk doelen bereikt.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Onderzoeksvaardigheden
      Hoe analyseer je de data die je als onderneming van klanten verzamelt?
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
  • Jaar 2

    In het tweede leerjaar kies je een specialisatie: online marketing of ondernemerschap & leiderschap.

    Online marketing
    Je leert alles over de online mogelijkheden om een dienst, product of webshop onder de aandacht van jouw doelgroep te brengen. Je leert over de eigenschappen van een klantvriendelijke en goed vindbare website, hoe je een sociale-mediacampagne opzet en wat je allemaal kunt met marketing via de smartphone. Je hoort welke nieuwe ontwikkelingen er aankomen en wat je als marketeer kunt met bijvoorbeeld vloggen en videomarketing.

    Je leert:

    • Communicatiebeleid vertalen naar concrete acties;
    • Een marketingcampagne opstellen voor de lancering van een nieuw product of nieuwe dienst;
    • Creatieve en duidelijke teksten schrijven voor website, blog en social media;
    • Websites beheren in diverse content managementsystemen;
    • Eenvoudige advertenties maken en afbeeldingen bewerken;
    • Sterke e-mailings en nieuwsbrieven maken;
    • Gegevens lezen en analyseren (uit o.a. Google Analytics) om de klant beter te leren kennen en meer te verkopen.

    Ondernemerschap & leiderschap
    Een gezond en sterk bedrijf is vernieuwend en onderscheidend. Hoe pak je dat aan? Je leert in dit profiel hoe je als ondernemer of (assistent) manager een strategie vertaalt naar de werkvloer, leidinggeeft aan een team, nieuwe ideeën bedenkt en hoe je zorgt dat klanten trouw blijven aan jouw bedrijf en merk.

    Je leert:

    • Hoe de strategie van een onderneming bepaald wordt;
    • Werknemers motiveren en aansturen;
    • Samen met je team doelen bereiken;
    • Verkooptechnieken om klanten te overtuigen;
    • Een simpele administratie en begroting maken;
    • Projecten managen en tot een goede einde brengen;
    • Nieuwe producten en diensten bedenken en in de markt zetten (business development).

    Stage
    Je sluit het tweede leerjaar en de opleiding af met een stage van ongeveer 20 weken. De stage heeft twee doelen:

    1. Meewerken: je ontwikkelt jezelf tot een volwaardig lid van het team binnen de organisatie.
    2. Opdracht uitvoeren: je gaat aan de slag met een project voor het bedrijf waar je stage loopt. Je lost een probleem op of je denkt mee met de introductie van een nieuw product of verbeterde dienst.

    Tijdens de stage word je gecoacht door een begeleider van school en van het stagebedrijf. 

    Voorbeelden van stageopdrachten:

    • Een bedrijf is bezig met een nieuwe website. Jij geeft advies voor het design, de inhoud en technische punten voor een goede vindbaarheid.  
    • Er komen te weinig klanten naar een winkel. Hoe zorg je voor meer bekendheid en trek je meer klanten? 
Toelating

Toelatingseisen

  • Havo

    Je wordt toegelaten met de profielen:

    • Natuur en Techniek
    • Natuur en Gezondheid 
    • Economie en Maatschappij

    Er gelden specifieke eisen voor: 

    • Cultuur en Maatschappij: je moet de vakken Economie of Management & Organisatie en wiskunde A of B in je pakket hebben.
  • Vwo

    Je wordt toegelaten met de profielen:

    • Natuur en Techniek
    • Natuur en Gezondheid 
    • Economie en Maatschappij

    Er gelden specifieke eisen voor: 

    • Cultuur en Maatschappij: je moet de vakken Economie of Management & Organisatie en wiskunde A of B in je pakket hebben.
  • Mbo

    Je wordt toegelaten met een mbo-diploma niveau 4. 

  • 21+

    Ben je ouder dan 21 jaar en voldoe je niet aan de toelatingseisen? Na een toelatingstest kun je mogelijk toch beginnen met de opleiding. Neem voor meer informatie over deze test contact op met Ghislaine Dircks-Linssen, tel. +31 (0)46 420 71 30 of via e-mail cm@zuyd.nl.

Past deze opleiding bij mij?

Commercieel Management (Ad) is een intensieve, praktijkgerichte opleiding voor mbo’ers die willen doorstuderen of een volgende stap in hun carrière willen zetten. Heb jij de havo afgerond en ben je op zoek naar een korte opleiding op hbo-niveau? Dan is deze studie ook interessant voor jou.

Het is belangrijk dat jij:

  • aanleg hebt voor economische vakken;
  • het leuk vindt om samen te werken;
  • beschikt over een flinke dosis motivatie: jij bent erop gebrand om in twee jaar tijd dat diploma op hbo-niveau te behalen.

 

Schrijf je in voor de opleiding

Beroepen

Beroepsmogelijkheden

Wat kun je worden?

Je kunt afhankelijk van je specialisatie in veel verschillende functies terechtkomen. Enkele mogelijke beroepen:

  • Marketing medewerker

    Een Adwords-campagne opzetten? Advertenties opmaken in Photoshop? Een tekst schrijven voor de wekelijkse nieuwsbrief? Jij regelt het. Als marketing medewerker heb je een veelzijdige functie. Jij bent een echte alleskunner op het gebied van marketing.

  • Content beheerder

    Jij bent verantwoordelijk voor de inhoud van een website en zorgt dat deze altijd up-to-date en foutloos is. Je weet hoe je een pakkende tekst schrijft waarmee je hoog scoort in de zoekmachines. Daarnaast houd je de actualiteiten nauwlettend in de gaten en deel je relevante informatie via de website, blogs en social media.

  • Social media marketeer

    Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter kennen voor jou geen geheimen. Ook niet op zakelijk gebied. Jij weet waar jouw doelgroep zich bevindt en hoe je deze kunt bereiken. Je maakt creatieve advertentiecampagnes en analyseert hoe het de volgende keer beter kan. Jij krijgt een kick van veel likes, volgers en views.

  • Accountmanager

    Jij bent verantwoordelijk voor het relatiebeheer, uitbouw van het klantenbestand en voor het binnenhalen van nieuwe klanten. Jij bent een echte netwerker en met jouw mensenkennis en communicatieve vaardigheden overtuig jij potentiële klanten.

  • (Assistent) Filiaalmanager

    Je hebt een duidelijke visie over hoe je een winkel runt. Met een natuurlijk leiderschap motiveer jejouw personeel om zoveel mogelijk producten te verkopen en klanten te werven. Je hebt een goed verkooppraatje, bent sterk in het oplossen van problemen en hebt een goed inzicht in wat de klant wil.

  • Zelfstandig ondernemer

    Waarom geld verdienen voor een baas als je ook je eigen bedrijf kunt runnen? Jij hebt originele ideeën en beschikt over een flinke dosis doorzettingsvermogen en overtuigingskracht. Jij begint voor jezelf met een eigen webshop, een onderscheidende dienstverlening of een uniek product.

  • Projectmedewerker

    Als projectmedewerker of assistent projectleider zorg jij voor de goede uitvoering van een project. Je kunt een team motiveren en aansturen en je houdt nauwlettend de voortgang van diverse werkzaamheden en het budget in de gaten. Je bent sterk in plannen, organiseren en het oplossen van problemen.

Doorstuderen

Na het afronden van de Associate degree kun je doorstromen naar de bacheloropleiding Commerciële Economie. In plaats van vier jaar kun je deze opleiding in ongeveer twee jaar afronden.

De opleiding Commerciële Economie gaat dieper in op thema’s als onderzoek en bedrijfsstrategie. Met een bachelor-diploma kun je doorgroeien naar een managementfunctie, je specialiseren in marktonderzoek of een bedrijf adviseren over het commercieel beleid.

Ongeveer 15-20% van de studenten kiest ervoor om door te studeren.

Lees meer Lees minder

Secretariaat Commercieel Management
Ligne 1
6131 MT Sittard