Built Environment
Built Environment

Built Environment

Bij Built Environment kijk je naar je omgeving op zoek naar mogelijkheden. Om de wijk groener te maken, om te bouwen met duurzame materialen of om verkeersopstoppingen tegen te gaan. Je ziet problemen en bedenkt oplossingen. Dat kan heel groot zijn, zoals torenflats en een turbo-rotonde. Of klein, zoals een aanbouw aan een huis.

Built Environment gaat over het inrichten, gebruiken en beheren van ruimte. Over het bouwen van energie neutrale wijken en de aanleg van nieuwe snelwegen. Over energienetwerken en waterwegen. En tijdens de opleiding kom jij erachter wat bij jou past. Welke draai geef jij aan de wereld?

  • Locatie Heerlen
  • Duur 4 jaar, start in september
  • Taal Nederlands

Built Environment

Over de opleiding

Over de opleiding

Wat ga je leren?

Built Environment is door de mens gebouwde omgeving. Denk bijvoorbeeld aan gebouwen, parken, snelwegen, riolering en energienetwerken.

Je maakt in het eerste jaar kennis met alles dat met de gebouwde omgeving te maken heeft. Zo heb je een brede basiskennis en kom je erachter welke richting bij jou past. Focus jij op gebouwen of pak je de hele omgeving aan? Ben je een ontwerper of organisator? Ben je technisch of creatief? Jij kiest de richting die bij jou past:

  • Bouwkunde

    Bij bouwkunde focus jij op gebouwen, zoals kantoorpanden, winkelcentra of (nieuwbouw)huizen. Je leert ontwerpen en realiseren. Je kijkt naar de uitvoerbaarheid van een ontwerp en let goed op de details. Jij kunt uitleggen waarom je duurzame materialen gebruikt, de constructie moet verstevigen of moet voldoen aan wet- en regelgeving. Bij bouwkunde werk je aan het zogeheten voorproces waarbij technisch tekenen belangrijk is. Ook zorg je ervoor dat het ontwerp gebouwd wordt. Je kunt bijvoorbeeld aan de slag als uitvoerder op een bouwplaats, bouwkundig tekenaar, constructeur of werkvoorbereider. 

  • Civiele techniek

    Bij civiele techniek bedenk je slimme, innovatieve oplossingen om de infrastructuur in de omgeving te verbeteren. Denk aan bruggen, tunnels of de deltawerken. Je houdt hierbij rekening met het landschap, bebouwing, sociale aspecten en duurzaamheid. Je bedenkt oplossingen voor klimaatveranderingen door het ontwerpen van parken en groenstroken om hittestress in de stad te verminderen. Of manieren om beter om te gaan met hevige regen en hoogwater in de Maas. Je leert technisch tekenen en de juiste berekeningen maken. En je leert het hele proces van ontwerp tot realisatie. Je kunt bijvoorbeeld aan de slag als civiel technisch tekenaar of uitvoerder tijdens grote projecten.

  • Ruimtelijke ontwikkeling

    Bij ruimtelijke ontwikkeling kijk je naar de manier waarop de ruimte gebruikt wordt, zie je kansen voor de toekomst en stel je verbeteringen voor. Jij bent verantwoordelijk voor het bedenken van een plan voor de gebouwde omgeving, waarna de bouwkundige en civiele ingenieurs dit kunnen realiseren. Je zorgt bijvoorbeeld voor een veiligere wijk voorzien van energieneutrale woningen of bedenkt een nieuw doel voor een leegstaand kantoor. Als er een nieuwe wijk gebouwd wordt, kijk jij of het financieel haalbaar is. Ook praat je met bewoners om draagvlak te creëren en zorg je dat de communicatie over dit project duidelijk is. Bij ruimtelijke ontwikkeling ligt de nadruk op het beheren en verbeteren van ruimtes.

Samenwerking tussen de richtingen
In grote projecten komen deze drie richtingen samen. Denk bijvoorbeeld aan de Groene Loper in Maastricht. Er stond altijd file bij het verkeersknooppunt bij de Geuselt. De ingenieurs ruimtelijke ontwikkeling bedenken een innovatieve oplossing: twee tunnelbuizen boven elkaar met daarboven een groenstrook en nieuwe woningen. De ingenieurs civiele techniek zijn verantwoordelijk voor het ontwerp en aanleg van de tunnels en de ingenieurs bouwkunde zijn verantwoordelijk voor het ontwerp en de uitvoering van de renovatie van de bestaande woningen en de bouw van nieuwbouwwoningen. Deze manier van samenwerken leer je tijdens de opleiding onder andere in het project City Deal.

Hoe zien je lessen er uit?

Meestal krijg je in de ochtend theorie en in de middag pas je de theorie toe in opdrachten. Je doet onderzoek in de literatuur en werkt met je medestudenten de opdracht uit. In het eerste jaar zijn deze opdrachten kleiner en ze worden steeds groter. Je start met je eigen woning en wijk, en ontwerpt een eigen poolhouse. In het tweede jaar krijg je opdrachten van opdrachtgevers uit het werkveld. Je bedenkt samen met je medestudenten een oplossing voor het probleem van deze opdrachtgever. In het derde jaar ontwerp je je eigen gebouw.

Je rondt een project af met een presentatie van jullie ontwerp via een video of jullie eigen gemaakte poster. Tijdens deze presentatie krijg én stel je kritische vragen over de verschillende ontwerpen.

Naar het hbo

Sanne Hanssen en Laura Lonissen zijn tweedejaars studenten. Zij kozen voor Built Environment omdat de opleiding zo breed is. “In het eerste jaar komen verschillende kanten van de gebouwde omgeving aan bod.”

Lees de ervaringen van deze studenten door op de namen te klikken.

  • Sanne Hanssen

    Foto Sanne HanssenDe overgang van havo naar hbo vond ik makkelijk omdat natuurkunde op de havo lijkt op het mechanica en constructie-gedeelte van de opleiding. Ik verwacht dat studenten zonder wiskunde of natuurkunde op de middelbare school, deze manier van lesgeven fijn vinden. Voor mij ging het een beetje langzaam.

    Dat geldt niet voor het vak Duurzaamheid waarin het duurzaam bouwen wordt benadrukt. Nadenken over hoe de school, de omgeving en jijzelf duurzamer kunnen leven, is even wennen. Ik houd alles goed bij en heb voldoende tijd over voor mijn hobby’s en bijbaan. Als Ambassadrice van de Techniek vertel ik bijvoorbeeld op middelbare scholen waarom leerlingen voor een opleiding in de techniek kunnen kiezen.

    Built Environment wil de opleiding zo goed mogelijk maken voor studenten. Daarom vragen ze ons na elk blok om anonieme feedback. Met de mentor bespreken we wat wij denken dat de opleiding met de feedback kan doen. Dat vind ik erg waardevol.

    De sfeer is echt super en er is ruimte voor een grapje. Onze klas motiveert elkaar en de omgang met docenten is makkelijk. Tijdens de pauzes komen sommige docenten ook bij je aan tafel zitten om te babbelen, echt gezellig!

  • Laura Lonissen

    Foto Laura LonissenOp de havo maakte ik me een beetje zorgen over de overgang naar het hbo. Ik dacht dat ik geen tijd meer zou hebben om te sporten en vriendinnen te zien. Dat is heel erg meegevallen. Op de middelbare school heb je bijvoorbeeld een proefwerkweek en tussendoor nog meer toetsen. Nu hebben we projecten en opdrachten die meetellen voor een punt, maar echte toetsen hebben we alleen tijdens de tentamenweken.

    Ik vind het prettig dat we les krijgen in klassen en niet met honderden studenten in een collegezaal. Je kunt makkelijker vragen stellen en leert je klasgenoten beter kennen. Daarnaast vind ik het leuk dat we niet alleen theoretisch bezig zijn en dikke boeken moeten doorspitten, maar ook praktisch: rapporten schrijven, onderzoek doen, projecten uitvoeren. Het samenwerken in groepjes gaat een stuk beter dan op de havo. Ik denk dat het komt doordat je nu samen zit met studenten met vergelijkbare interesses. Je hebt allemaal voor deze opleiding gekozen.

    De meeste studenten en docenten kennen elkaar. De sfeer is daardoor heel goed. Je kunt ook buiten de lessen een docent iets vragen over verslagen of tekeningen en projecten.

    Ik weet nog niet wat mijn droombaan is en dat vind ik niet erg. Ik ben blij met de opleiding en heel benieuwd wat de gekozen afstudeerrichting mij gaat brengen. Die droombaan komt uiteindelijk wel.

Je studie sneller afronden?

Als mbo’er of vwo’er kun je de opleiding in drie jaar doen in plaats van vier jaar. Je volgt een compacter programma, krijgt enkele vrijstellingen en doet meer zelfstudie. Je eerste jaar en je oriëntatiestage uit het tweede jaar zijn beide ingekort tot een half jaar. 

  • Collegegeld en overige kosten

    Voor elk studiejaar dat je bij ons studeert, betaal je collegegeld. Je collegegeld is afhankelijk van je persoonlijke situatie en opleiding.  

    Naast het collegegeld moet je rekening houden met bijkomende kosten voor boeken en ander studiemateriaal.

  • Onderwijs- en examenregeling

    In de onderwijs- en examenregeling (OER) vind je alle informatie over de inhoud van de opleiding, de begeleiding die je krijgt en de manier waarop de toetsing binnen de opleiding wordt geregeld. 

    • Bekijk de actuele OER 
  • Studie in cijfers

    Wil je weten hoe huidige studenten deze opleiding beoordelen? En wat je kansen zijn op een baan? Bekijk dan de objectieve informatie gebaseerd op openbare, betrouwbare bronnen op Studiekeuze123. Hier kun je onze opleiding vergelijken met het landelijk gemiddelde. Bekijk de informatie over Built Environment.

studieopbouw

Studieopbouw

  • Jaar 1

    In het eerste jaar doe je basiskennis en vaardigheden op in de drie onderstaande vakgebieden. Zo weet je wat elk vakgebied inhoudt. 

    Gebouw
    Bij het ontwerpen of herontwerpen van gebouwen moet nagedacht worden over de functies van het gebouw of de ruimtes in het gebouw. Daarnaast moet je nadenken over een prettig binnenklimaat, het gebruik van duurzame en herbruikbare materialen, maar ook over onderhoud en sloop.

    Infrastructuur
    Infrastructuur zijn alle voorzieningen in een wijk of gebied, waardoor het gebied goed kan functioneren. Bijvoorbeeld bruggen, wegen, spoorlijnen, maar ook onder de grond zoals riolen en elektriciteit. Om onze leefomgeving goed te laten functioneren en ook rekening te houden met natuur en milieu zijn slimme oplossingen nodig.

    Gebied
    Voor de optimale inrichting van een gebied of wijk is het nodig (lange termijn) plannen te maken. Hierbij houd je rekening met functies van het gebied (wonen, werken of recreatie), maar ook met leefbaarheid en veiligheid van toekomstige bewoners, mobiliteit en de duurzaamheid van energiebronnen.

    Vakken

    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    Blok 4
    • Bouwkunde
      Je bekijkt een eigen woning, werkt deze analyse uit en ontwerpt een gebouw.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Ruimtelijke ontwikkeling
      Je analyseert de gebouwde omgeving en stelt een programma van eisen op.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Civiele Techniek
      Je analyseert je eigen wijk, werkt deze analyse uit en maakt een nieuw ontwerp voor je wijk.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Vooronderzoek stedelijke transitie
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Uitwerken stedelijke transitie
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Duurzaamheid
      Je leert binnen de vakken bouwkunde, civiele techniek en ruimtelijke ontwikkeling goede keuzes voor het klimaat te maken.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Tekenvaardigheden
      Je ontwerpt bijvoorbeeld je eigen poolhouse met handmatig tekenen, SketchUp tekenen en Revit
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Studieloopbaanbegeleiding
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
  • Jaar 2 en 3

    Naast theorievakken ga je in jaar 2 en 3 ook werken aan real life projecten voor echte opdrachtgevers. Loop je vast, dan krijg je begeleiding en word je weer op het juiste spoor gezet. Zo leer je zelfstandig te werken.

    Een van deze projecten is bijvoorbeeld Superlocal, waarbij studenten van de richting bouwkunde nul-energie woningen ontwerpen, gemaakt van het hergebruikt materiaal van een bestaande hoogbouwflat. Dit heet circulair bouwen. Studenten van de richting Bouwtechnische bedrijfskunde maken hiervoor een business-model. Een ander voorbeeld is De Drijvende Stad waarbij studenten van de richting civiele techniek veiligheidsvoorzieningen ontwerpen voor een te hoge waterstand, zoals dijken met daarop een weg. 

    Stage 
    In het derde jaar loop je twintig weken stage bij een bedrijf. Tijdens de stage leer je hoe het er in het bedrijfsleven aan toe gaat. Je ervaart hoe een organisatie in elkaar zit en hoe jij hierin functioneert. Je zult merken dat communicatieve en sociale vaardigheden naast je vakkennis van groot belang zijn. Tijdens de stageperiode word je begeleid door een stagebegeleider en een bedrijfsbegeleider.  Je kunt ook in het buitenland op stage gaan.

  • Jaar 4

    Project wijktransformatie
    Het eerste half jaar ga je aan de slag in een groot project, samen met studenten van de andere richtingen en zelfs andere opleidingen. Ieder werkt vanuit zijn eigen specialisatie. Met dit project ervaar je hoe het in de beroepspraktijk werkt. Daar moet je ook in en met verschillende teams samenwerken.  Natuurlijk krijg je hierbij een goede begeleiding vanuit school.

    Je kent ze wel, wijken die niet meer zo leefbaar zijn. Deze wijken zijn ‘versleten’ met leegstaande panden en sociale problemen. Zomaar afbreken en nieuw bouwen is geen optie, daarom moeten deze wijken opgeknapt worden. En daar ga jij en je medestudenten aan werken. Momenteel werken studenten aan de wijk Kerkrade West.  De woningen moeten gemoderniseerd en aangepast worden aan de doelgroep, gebouwen moeten een herbestemming krijgen, maar ook over de infrastructuur en de hele wijkplanning moet worden nagedacht om de wijk weer leefbaar te maken.

    Het gaat bij dit vierdejaars-project om een wijktransformatie in een echte wijk met echte mensen. Het doel is om de leefbaarheid en sociale samenhang in de wijk te verbeteren.  Voordat jullie plannen gaan maken hoe dit te bereiken gaan jullie overleggen met de gemeente, bewoners, woningstichting en lokale ondernemers.

    Afstudeeropdracht
    In de laatste dertig weken van het vierde studiejaar doe je een afstudeeronderzoek bij een bedrijf of een (overheids-)instelling. Je specialiseert je in jouw richting. Je laat zien dat je alle theorie en vaardigheden beheerst, dat je projectmatig werkt en professioneel kunt handelen. Door het analyseren van een probleem en onderzoek te verrichten probeer je tot een oplossing te komen. Dit kan een adviesrapport of een ontwerpvoorstel zijn. Je kunt tijdens de uitvoering van de afstudeeropdracht rekenen op de steun van een bedrijfsbegeleider en een docentbegeleider. De afstudeeropdracht is de kroon op je studiecarrière, waarin je laat zien wie je bent en wat je je waard bent.

    Afstudeertitel
    Na je afstuderen mag je de titel Bachelor of Science gebruiken.

Toelatingseisen

Toelatingseisen

  • Havo

    Met de volgende havo-profielen ben je toelaatbaar: 

    • Natuur en Gezondheid
    • Natuur en Techniek
    • Economie en Maatschappij

    Met het havo-profiel Cultuur en Maatschappij ben je in principe niet toelaatbaar. Ben je voldoende gemotiveerd, dan is via een andere route instroom wellicht mogelijk. Hierover adviseren wij je graag. Maak een afspraak voor een adviesgesprek via ons secretariaat: builtenvironment@zuyd.nl.

  • Vwo

    Met de volgende vwo-profielen ben je toelaatbaar: 

    • Natuur en Gezondheid
    • Natuur en Techniek
    • Economie en Maatschappij
    • Cultuur en Maatschappij met wiskunde A of wiskunde B

    Versneld studietraject
    Als vwo'er kun je ook een versneld studietraject van 3 jaar volgen. Er zijn geen aanvullende toelatingseisen hiervoor. Meer weten? Maak een afspraak voor een adviesgesprek via ons secretariaat: builtenvironment@zuyd.nl

  • Mbo

    Je bent toelaatbaar met een mbo-4 diploma.

    Versneld studietraject
    Als mbo'er kun je ook een versneld studietraject van 3 jaar volgen. Dan moet je wel het STER-programma hebben gevolgd in het laatste jaar van een aanverwante mbo-opleiding. Bekijk de factsheet (pdf). Meer weten? Maak een afspraak voor een adviesgesprek via ons secretariaat: builtenvironment@zuyd.nl

  • 21+

    Voldoe je niet aan de beschreven toelatingseisen én ben je 21 jaar of ouder, dan kun je een toelatingsgesprek aanvragen bij ons secretariaat: builtenvironment@zuyd.nl

  • Buitenlands diploma

    Als student met een buitenlands diploma kun je worden toegelaten als je een gelijkwaardig diploma bezit en aantoonbaar de Nederlandse taal voldoende beheerst. Dit laat je zien met het behalen van het staatsexamen NT2II, de cursus Nederlands voor anderstaligen. Je moet het examen in elk geval behalen voor het begin van je eerste studiejaar.

    Heb je  geen gelijkwaardig diploma, NT2II behaald en ben je voldoende gemotiveerd, dan is het mogelijk een toelatingsgesprek aan te vragen. Maak hiervoor een afspraak via ons secretariaat: builtenvironment@zuyd.nl

    Bekijk ook de uitgebreide informatie over inschrijven

    Belgisch diploma
    Beschik je over een Belgisch diploma BSO (technisch/ economisch) +7e leerjaar, TSO of ASO dan voer je een toelatingsgesprek waarbij wordt gekeken naar het niveau van de vooropleiding, je motivatie, houding en kennis.

    Studenten met een ASO-diploma komen in aanmerking voor het verkort traject. Hiervoor voer je een adviesgesprek over onder andere jouw motivatie en de vergelijkbare aanvullende eisen van het Nederlandse vwo-instroomprofiel.

    Let op: ook met een Belgisch diploma moet je de Nederlandse taal aantoonbaar beheersen.

    Maak voor een advies- of toelatingsgesprek een afspraak met ons secretariaat: builtenvironment@zuyd.nl

Iets voor jou?

Je moet natuurlijk belangstelling hebben voor gebouwde omgeving en techniek. Dat spreekt voor zich. Voor de richtingen Bouwkunde en Civiele techniek moet je goed zijn in de exacte vakken. Voor Ruimtelijke ontwikkeling is plannen, organiseren adviseren en managen juist weer belangrijker.

  • Inventief
    Het komt regelmatig voor dat jij 'iets nieuws' moet bedenken omdat de gebruikelijke oplossingen niet voldoen.
  • Werken in teamverband
    Je werkt in de gebouwde omgeving altijd samen met andere specialisten. In teamverband werken ligt je dus wel.
  • Inlevingsvermogen
    Je kunnen inleven is belangrijk. Hoe kom je er anders achter wat een klant nu eigenlijk bedoelt als hij je vertelt dat hij 'een moderne en ruime woning' wil hebben?


Schrijf je in voor de opleiding

Vragen? Chat met één van onze studenten

Heb je vragen over de opleiding Built Environment? Wil je weten hoe het is om de opleiding te volgen? Ga via de chat in gesprek met onze studenten. Deze studenten hebben zich aangemeld omdat ze studiekiezers zoals jij willen helpen met hun ervaringen.

Beroep

Beroep

Het werkveld is breed en afwisselend. Je kunt bij allerlei werkgevers in verschillende branches terecht komen. Zo kun je later gaan werken bij aannemers, projectontwikkelaars of architectenbureaus, maar ook bij TNO, de NS, woningbouwcorporaties of vastgoedbeheerders. Ook werken afgestudeerden vaak bij overheidsinstellingen zoals gemeentes , provincies, waterschappen of bij de centrale overheid (bijvoorbeeld bij Rijkswaterstaat).

Ik heb op school veel geleerd en nu leer ik heel snel nog veel meer. Ik gebruik mijn bouwkundige achtergrond en moet me werktuigbouwkundige kennis eigen maken. Mijn dag is afwisselend: ik bekijk tekeningen en pas ze aan, ik overleg met architecten en vergader met collega’s.

Lotte Pijls
Junior Designer bij Scheldebouw BV

Functies waarin je na deze studie aan de slag kunt, zijn bijvoorbeeld: 

  • Bouwkundig tekenaar

    Als bouwkundig tekenaar maak je van de visie en tekeningen van een architect een werkbare tekening met alle details. Zo maak je van een creatief idee een project dat in de praktijk uit te voeren is. En kunnen aannemers en ingenieurs aan de slag met bouwen. Tijdens het project blijft er sprake van terugkoppeling om eventuele problemen met de bouw direct op te lossen.

  • Aannemer

    Een aannemer neemt de verantwoordelijkheid op zich om bouwactiviteiten te realiseren en te coördineren. Een aannemer verzorgt, voor een in het contract bepaalde prijs en binnen een overeengekomen termijn, de levering van een volledig voltooid bouwwerk. 

  • Vastgoedbeheerder

    Als vastgoedbeheerder draag je de verantwoordelijkheid over het (technisch) onderhoud en beheer van bedrijfspanden, woningen en bijvoorbeeld commerciële ruimtes of parkeergarages. Je schrijft mee aan het beleid en stelt plannen op voor het vastgoedbeheer de komende jaren. Daarnaast stel je prijzen van woonruimtes of andere panden vast en regel je de verhuur en het onderhoud ervan. Je onderhandelt met betrokken partijen over de huurprijs, het onderhoud en het beheer van het pand en je sluit contracten af met de betrokken partijen.

  • Civieltechnisch tekenaar

    Als civieltechnisch tekenaar ben je betrokken bij het ontwerp en de realisatie van projecten door middel van het maken van tekeningen en plattegronden die worden gebruikt in bouwkundige projecten. Zoals snelwegen, bruggen, pijpleidingen, waterkeringen en water- en rioolsystemen.

  • Consultant waterbeheer

    Een consultant waterbeheer stelt plannen op die te maken hebben met het waterbeheer van een stedelijk of landelijk gebied. Voorbeelden van werkzaamheden: zet een onderzoek op en onderzoekt vraagstukken over water (bijvoorbeeld het waterzuiveringsbeleid, de stijgende zeespiegel en de bestemming van gebieden), maakt berekeningen, schrijft onderzoeksverslagen, adviseert gemeenten, waterschappen en natuurorganisaties.

  • Constructeur

    Een architect ontwerpt een bouwwerk. De constructeur wordt vervolgens ingeschakeld om de draagconstructie, bestaande uit kolommen, balken, vloeren en wanden, te ontwerpen en door te rekenen. Vervolgens zal hij voldoende sterke materialen kiezen die hij voor de draagconstructie wil gebruiken. Bekende materialen zijn beton, staal, hout en metselwerk. 

  • CAD-tekenaar

    Een CAD-tekenaar (ook wel technisch tekenaar of 3D-tekenaar) is iemand die met behulp van specialistische computerprogramma's technische tekeningen maakt.

  • Hoofduitvoerder wegenbouw

    De hoofduitvoerder is de operationeel projectleider bij een wegenbouwproject. Hij is eigenlijk de baas, opzichter en planner van de dagelijkse gang van zaken op het terrein. Dit houdt in dat hij de leiding heeft over alle uitvoerders van een project, die allemaal zo efficiënt mogelijk ingezet moeten worden om binnen een gestelde termijn hoge kwaliteit te leveren. Hij is ook goed in staat om om precies in te schatten hoeveel mensen en materialen er bij elke klus nodig zijn.

  • Gebiedsontwikkelaar
  • Bouwplaatsmanager
  • Beleidsmedewerker infrastructuur
  • Calculator / planner

Secretariaat
Nieuw Eyckholt 300
6419 DJ Heerlen