Bij Built Environment kijk je naar je omgeving op zoek naar mogelijkheden. Om de wijk groener te maken, om te bouwen met duurzame materialen of om verkeersopstoppingen tegen te gaan. Je ziet problemen en bedenkt oplossingen. Dat kan heel groot zijn, zoals torenflats en een turbo-rotonde. Of klein, zoals een aanbouw aan een huis.
Built Environment gaat over het inrichten, gebruiken en beheren van ruimte. Over het bouwen van energie neutrale wijken en de aanleg van nieuwe snelwegen. Over energienetwerken en waterwegen. En tijdens de opleiding kom jij erachter wat bij jou past. Welke draai geef jij aan de wereld?
Built Environment is door de mens gebouwde omgeving. Denk bijvoorbeeld aan gebouwen, parken, snelwegen, riolering en energienetwerken.
Je maakt in het eerste jaar kennis met alles dat met de gebouwde omgeving te maken heeft. Zo heb je een brede basiskennis en kom je erachter welke richting bij jou past. Focus jij op gebouwen of pak je de hele omgeving aan? Ben je een ontwerper of organisator? Ben je technisch of creatief? Jij kiest de richting die bij jou past:
Bouwkunde
Bij bouwkunde focus jij op gebouwen, zoals kantoorpanden, winkelcentra of (nieuwbouw)huizen. Je leert ontwerpen en realiseren. Je kijkt naar de uitvoerbaarheid van een ontwerp en let goed op de details. Jij kunt uitleggen waarom je duurzame materialen gebruikt, de constructie moet verstevigen of moet voldoen aan wet- en regelgeving. Bij bouwkunde werk je aan het zogeheten voorproces waarbij technisch tekenen belangrijk is. Ook zorg je ervoor dat het ontwerp gebouwd wordt. Je kunt bijvoorbeeld aan de slag als uitvoerder op een bouwplaats, bouwkundig tekenaar, constructeur of werkvoorbereider.
In deze video vertelt docent Maurice over zijn vakgebied.
Civiele techniek
Bij civiele techniek bedenk je slimme, innovatieve oplossingen om de infrastructuur in de omgeving te verbeteren. Denk aan bruggen, tunnels of de deltawerken. Je houdt hierbij rekening met het landschap, bebouwing, sociale aspecten en duurzaamheid. Je bedenkt oplossingen voor klimaatveranderingen door het ontwerpen van parken en groenstroken om hittestress in de stad te verminderen. Of manieren om beter om te gaan met hevige regen en hoogwater in de Maas. Je leert technisch tekenen en de juiste berekeningen maken. En je leert het hele proces van ontwerp tot realisatie. Je kunt bijvoorbeeld aan de slag als civiel technisch tekenaar of uitvoerder tijdens grote projecten.
In deze video vertelt docent Wilfried over zijn vakgebied.
Ruimtelijke ontwikkeling
Bij ruimtelijke ontwikkeling kijk je naar de manier waarop de ruimte gebruikt wordt, zie je kansen voor de toekomst en stel je verbeteringen voor. Jij bent verantwoordelijk voor het bedenken van een plan voor de gebouwde omgeving, waarna de bouwkundige en civiele ingenieurs dit kunnen realiseren. Je zorgt bijvoorbeeld voor een veiligere wijk voorzien van energieneutrale woningen of bedenkt een nieuw doel voor een leegstaand kantoor. Als er een nieuwe wijk gebouwd wordt, kijk jij of het financieel haalbaar is. Ook praat je met bewoners om draagvlak te creëren en zorg je dat de communicatie over dit project duidelijk is. Bij ruimtelijke ontwikkeling ligt de nadruk op het beheren en verbeteren van ruimtes.
In deze video vertelt docent Leo je meer over ruimtelijke ontwikkeling.
Samenwerking tussen de richtingen
In grote projecten komen deze drie richtingen samen. Denk bijvoorbeeld aan de Groene Loper in Maastricht. Er stond altijd file bij het verkeersknooppunt bij de Geuselt. De ingenieurs ruimtelijke ontwikkeling bedenken een innovatieve oplossing: twee tunnelbuizen boven elkaar met daarboven een groenstrook en nieuwe woningen. De ingenieurs civiele techniek zijn verantwoordelijk voor het ontwerp en aanleg van de tunnels en de ingenieurs bouwkunde zijn verantwoordelijk voor het ontwerp en de uitvoering van de renovatie van de bestaande woningen en de bouw van nieuwbouwwoningen. Deze manier van samenwerken leer je tijdens de opleiding onder andere in het project City Deal.
Hoe zien je lessen er uit?
Meestal krijg je in de ochtend theorie en in de middag pas je de theorie toe in opdrachten. Je doet onderzoek in de literatuur en werkt met je medestudenten de opdracht uit. In het eerste jaar zijn deze opdrachten kleiner en ze worden steeds groter. Je start met je eigen woning en wijk, en ontwerpt een eigen poolhouse. In het tweede jaar krijg je opdrachten van opdrachtgevers uit het werkveld. Je bedenkt samen met je medestudenten een oplossing voor het probleem van deze opdrachtgever. In het derde jaar ontwerp je je eigen gebouw.
Je rondt een project af met een presentatie van jullie ontwerp via een video of jullie eigen gemaakte poster. Tijdens deze presentatie krijg én stel je kritische vragen over de verschillende ontwerpen.
Voor dit element zijn cookies nodig
Voor sommige elementen gebruikt Zuyd inhoud via derden, waarvoor cookies nodig zijn.
Meer weten? Lees ons cookie-statement.
Sanne Hanssen en Laura Lonissen zijn tweedejaars studenten. Zij kozen voor Built Environment omdat de opleiding zo breed is. “In het eerste jaar komen verschillende kanten van de gebouwde omgeving aan bod.”
Lees de ervaringen van deze studenten door op de namen te klikken.
Sanne Hanssen
De overgang van havo naar hbo vond ik makkelijk omdat natuurkunde op de havo lijkt op het mechanica en constructie-gedeelte van de opleiding. Ik verwacht dat studenten zonder wiskunde of natuurkunde op de middelbare school, deze manier van lesgeven fijn vinden. Voor mij ging het een beetje langzaam.
Dat geldt niet voor het vak Duurzaamheid waarin het duurzaam bouwen wordt benadrukt. Nadenken over hoe de school, de omgeving en jijzelf duurzamer kunnen leven, is even wennen. Ik houd alles goed bij en heb voldoende tijd over voor mijn hobby’s en bijbaan. Als Ambassadrice van de Techniek vertel ik bijvoorbeeld op middelbare scholen waarom leerlingen voor een opleiding in de techniek kunnen kiezen.
Built Environment wil de opleiding zo goed mogelijk maken voor studenten. Daarom vragen ze ons na elk blok om anonieme feedback. Met de mentor bespreken we wat wij denken dat de opleiding met de feedback kan doen. Dat vind ik erg waardevol.
De sfeer is echt super en er is ruimte voor een grapje. Onze klas motiveert elkaar en de omgang met docenten is makkelijk. Tijdens de pauzes komen sommige docenten ook bij je aan tafel zitten om te babbelen, echt gezellig!
Laura Lonissen
Op de havo maakte ik me een beetje zorgen over de overgang naar het hbo. Ik dacht dat ik geen tijd meer zou hebben om te sporten en vriendinnen te zien. Dat is heel erg meegevallen. Op de middelbare school heb je bijvoorbeeld een proefwerkweek en tussendoor nog meer toetsen. Nu hebben we projecten en opdrachten die meetellen voor een punt, maar echte toetsen hebben we alleen tijdens de tentamenweken.
Ik vind het prettig dat we les krijgen in klassen en niet met honderden studenten in een collegezaal. Je kunt makkelijker vragen stellen en leert je klasgenoten beter kennen. Daarnaast vind ik het leuk dat we niet alleen theoretisch bezig zijn en dikke boeken moeten doorspitten, maar ook praktisch: rapporten schrijven, onderzoek doen, projecten uitvoeren. Het samenwerken in groepjes gaat een stuk beter dan op de havo. Ik denk dat het komt doordat je nu samen zit met studenten met vergelijkbare interesses. Je hebt allemaal voor deze opleiding gekozen.
De meeste studenten en docenten kennen elkaar. De sfeer is daardoor heel goed. Je kunt ook buiten de lessen een docent iets vragen over verslagen of tekeningen en projecten.
Ik weet nog niet wat mijn droombaan is en dat vind ik niet erg. Ik ben blij met de opleiding en heel benieuwd wat de gekozen afstudeerrichting mij gaat brengen. Die droombaan komt uiteindelijk wel.
Je studie sneller afronden als mbo’er?
Als je als mbo’er een vergelijkbare opleiding volgt, kan je deelnemen aan het STER programma. Na het succesvol behalen van het STER programma kan je als mbo’er de opleiding in drie jaar volgen in plaats van in vier jaar. Je volgt een compacter programma, krijgt enkele vrijstellingen en doet meer zelfstudie.
Collegegeld en overige kosten
Voor elk studiejaar dat je bij ons studeert, betaal je collegegeld. Je collegegeld is afhankelijk van je persoonlijke situatie en opleiding.
Naast het collegegeld moet je rekening houden met bijkomende kosten voor boeken en ander studiemateriaal.
Onderwijs- en examenregeling
In de onderwijs- en examenregeling (OER) vind je alle informatie over de inhoud van de opleiding, de begeleiding die je krijgt en de manier waarop de toetsing binnen de opleiding wordt geregeld.
Wil je weten hoe huidige studenten deze opleiding beoordelen? En wat je kansen zijn op een baan? Bekijk dan de objectieve informatie gebaseerd op openbare, betrouwbare bronnen op Studiekeuze123. Hier kun je onze opleiding vergelijken met het landelijk gemiddelde. Bekijk de informatie over Built Environment.
studieopbouw
Studieopbouw
Jaar 1
In het eerste jaar maak je kennis met drie vakgebieden van de gebouwde omgeving: bouwkunde, civiele techniek en ruimtelijke ontwikkeling.
In het eerste halfjaar ga je aan de slag met je eigen wijk en woning. Samen met je projectgroep analyseer je jouw wijk op het gebied van bouwkunde, civiele techniek en ruimtelijke ontwikkeling. Met je groepje maak je een plan hoe jouw wijk de beste, duurzaamste of gezondste wijk van Limburg kan worden.
Het tweede halfjaar ga je aan de slag met een stedenbouwkundig plan. In het stedenbouwkundig plan komen de drie vakgebieden terug:
Je maakt analyses en bedenkt ideeën voor het gebied (ruimtelijke ontwikkeling)
Je ontwerpt woningen (bouwkunde)
Je zorgt voor de infrastructuur binnen het gebied (civiele techniek)
Vakken
Blok 1
Blok 2
Blok 3
Blok 4
Bouwkunde
Je bekijkt een eigen woning, werkt deze analyse uit en ontwerpt een gebouw.
Blok 1
Blok 2
Blok 3
Blok 4
Ruimtelijke ontwikkeling
Je analyseert de gebouwde omgeving en stelt een programma van eisen op.
Blok 1
Blok 2
Blok 3
Blok 4
Civiele Techniek
Je analyseert je eigen wijk, werkt deze analyse uit en maakt een nieuw ontwerp voor je wijk.
Blok 1
Blok 2
Blok 3
Blok 4
Vooronderzoek stedelijke transitie
Blok 1
Blok 2
Blok 3
Blok 4
Uitwerken stedelijke transitie
Blok 1
Blok 2
Blok 3
Blok 4
Duurzaamheid
Je leert binnen de vakken bouwkunde, civiele techniek en ruimtelijke ontwikkeling goede keuzes voor het klimaat te maken.
Blok 1
Blok 2
Blok 3
Blok 4
Tekenvaardigheden
Je ontwerpt bijvoorbeeld je eigen poolhouse met handmatig tekenen, SketchUp tekenen en Revit
Blok 1
Blok 2
Blok 3
Blok 4
Studieloopbaanbegeleiding
Blok 1
Blok 2
Blok 3
Blok 4
Jaar 2 en 3
In het tweede leerjaar kies jij de richting die bij jou past: bouwkunde, civiele techniek of ruimtelijke ontwikkeling. Met studenten van dezelfde richting werk je aan projecten binnen jouw vakgebied.
Twee keer per blok kom je samen met de hele opleiding om je project ook vanuit de andere vakgebieden te bekijken.
Stage
In het derde jaar loop je twintig weken stage bij een bedrijf. Tijdens de stage leer je hoe het er in het bedrijfsleven aan toe gaat. Je ervaart hoe een organisatie in elkaar zit en hoe jij hierin functioneert. Je zult merken dat communicatieve en sociale vaardigheden naast je vakkennis van groot belang zijn. Tijdens de stageperiode word je begeleid door een stagebegeleider en een bedrijfsbegeleider. Je kunt ook in het buitenland op stage gaan.
Jaar 4
Project wijktransformatie
Het eerste half jaar ga je aan de slag in een groot project, samen met studenten van de andere richtingen en zelfs andere opleidingen. Ieder werkt vanuit zijn eigen specialisatie. Met dit project ervaar je hoe het in de beroepspraktijk werkt. Daar moet je ook in en met verschillende teams samenwerken. Natuurlijk krijg je hierbij een goede begeleiding vanuit school.
Je kent ze wel, wijken die niet meer zo leefbaar zijn. Deze wijken zijn ‘versleten’ met leegstaande panden en sociale problemen. Zomaar afbreken en nieuw bouwen is geen optie, daarom moeten deze wijken opgeknapt worden. En daar ga jij en je medestudenten aan werken. Momenteel werken studenten aan de wijk Kerkrade West. De woningen moeten gemoderniseerd en aangepast worden aan de doelgroep, gebouwen moeten een herbestemming krijgen, maar ook over de infrastructuur en de hele wijkplanning moet worden nagedacht om de wijk weer leefbaar te maken.
Het gaat bij dit vierdejaars-project om een wijktransformatie in een echte wijk met echte mensen. Het doel is om de leefbaarheid en sociale samenhang in de wijk te verbeteren. Voordat jullie plannen gaan maken hoe dit te bereiken gaan jullie overleggen met de gemeente, bewoners, woningstichting en lokale ondernemers.
Afstudeeropdracht
In de laatste dertig weken van het vierde studiejaar doe je een afstudeeronderzoek bij een bedrijf of een (overheids-)instelling. Je specialiseert je in jouw richting. Je laat zien dat je alle theorie en vaardigheden beheerst, dat je projectmatig werkt en professioneel kunt handelen. Door het analyseren van een probleem en onderzoek te verrichten probeer je tot een oplossing te komen. Dit kan een adviesrapport of een ontwerpvoorstel zijn. Je kunt tijdens de uitvoering van de afstudeeropdracht rekenen op de steun van een bedrijfsbegeleider en een docentbegeleider. De afstudeeropdracht is de kroon op je studiecarrière, waarin je laat zien wie je bent en wat je je waard bent.
Afstudeertitel
Na je afstuderen mag je de titel Bachelor of Science gebruiken.
Met de volgende havo-profielen ben je toelaatbaar:
Natuur en Gezondheid
Natuur en Techniek
Economie en Maatschappij
Met het havo-profiel Cultuur en Maatschappij ben je in principe niet toelaatbaar. Ben je voldoende gemotiveerd, dan is via een andere route instroom wellicht mogelijk. Hierover adviseren wij je graag. Maak een afspraak voor een adviesgesprek via ons secretariaat: builtenvironment@zuyd.nl.
Vwo
Met de volgende vwo-profielen ben je toelaatbaar:
Natuur en Gezondheid
Natuur en Techniek
Economie en Maatschappij
Cultuur en Maatschappij met wiskunde A of wiskunde B
Mbo
Je bent toelaatbaar met een mbo-4 diploma.
Versneld studietraject Als mbo'er kun je ook een versneld studietraject van 3 jaar volgen. Dan moet je wel het STER-programma hebben gevolgd in het laatste jaar van een aanverwante mbo-opleiding. Bekijk de factsheet (pdf). Meer weten? Maak een afspraak voor een adviesgesprek via ons secretariaat: builtenvironment@zuyd.nl.
21+
Voldoe je niet aan de beschreven toelatingseisen én ben je 21 jaar of ouder, dan kun je een toelatingsgesprek aanvragen bij ons secretariaat: builtenvironment@zuyd.nl.
Buitenlands diploma
Als student met een buitenlands diploma kun je worden toegelaten als je een gelijkwaardig diploma bezit en aantoonbaar de Nederlandse taal voldoende beheerst. Dit laat je zien met het behalen van het staatsexamen NT2II, de cursus Nederlands voor anderstaligen. Je moet het examen in elk geval behalen voor het begin van je eerste studiejaar.
Heb je geen gelijkwaardig diploma, NT2II behaald en ben je voldoende gemotiveerd, dan is het mogelijk een toelatingsgesprek aan te vragen. Maak hiervoor een afspraak via ons secretariaat: builtenvironment@zuyd.nl.
Bekijk ook de uitgebreide informatie over inschrijven.
Belgisch diploma Beschik je over een Belgisch diploma BSO (technisch/ economisch) +7e leerjaar, TSO of ASO dan voer je een toelatingsgesprek waarbij wordt gekeken naar het niveau van de vooropleiding, je motivatie, houding en kennis.
Let op: ook met een Belgisch diploma moet je de Nederlandse taal aantoonbaar beheersen.
Maak voor een advies- of toelatingsgesprek een afspraak met ons secretariaat: builtenvironment@zuyd.nl.
Iets voor jou?
Je moet natuurlijk belangstelling hebben voor gebouwde omgeving en techniek. Dat spreekt voor zich. Voor de richtingen Bouwkunde en Civiele techniek moet je goed zijn in de exacte vakken. Voor Ruimtelijke ontwikkeling is plannen, organiseren adviseren en managen juist weer belangrijker.
Inventief
Het komt regelmatig voor dat jij 'iets nieuws' moet bedenken omdat de gebruikelijke oplossingen niet voldoen.
Werken in teamverband
Je werkt in de gebouwde omgeving altijd samen met andere specialisten. In teamverband werken ligt je dus wel.
Inlevingsvermogen
Je kunnen inleven is belangrijk. Hoe kom je er anders achter wat een klant nu eigenlijk bedoelt als hij je vertelt dat hij 'een moderne en ruime woning' wil hebben?
Het werkveld is breed en afwisselend. Je kunt bij allerlei werkgevers in verschillende branches terecht komen. Zo kun je later gaan werken bij aannemers, projectontwikkelaars of architectenbureaus, maar ook bij TNO, de NS, woningbouwcorporaties of vastgoedbeheerders. Ook werken afgestudeerden vaak bij overheidsinstellingen zoals gemeentes , provincies, waterschappen of bij de centrale overheid (bijvoorbeeld bij Rijkswaterstaat).
Doorstuderen
Na de opleiding Built Environment kan je je bijvoorbeeld specialiseren op het gebied van
bouwfysica (TU Eindhoven)
constructie (TU Delft)
architectuur (TU Eindhoven of Zuyd Hogeschool)
planologie (Universiteit Groningen of Radboud Universiteit).
Van architectuur combineren met mijn technische achtergrond word ik enthousiast. Net als van de combinatie van oud en nieuw. Bij SATIJNplus Architecten meet ik bestaande gebouwen op en maak ik de tekeningen met een programma. Met de architecten en bouwkundigen samen wordt zo een nieuw ontwerp gemaakt en gerealiseerd.
Functies
Functies waarin je na deze studie aan de slag kunt, zijn bijvoorbeeld:
Bouwkundig tekenaar
Als bouwkundig tekenaar maak je van de visie en tekeningen van een architect een werkbare tekening met alle details. Zo maak je van een creatief idee een project dat in de praktijk uit te voeren is. En kunnen aannemers en ingenieurs aan de slag met bouwen. Tijdens het project blijft er sprake van terugkoppeling om eventuele problemen met de bouw direct op te lossen.
Aannemer
Als aannemer neem je de verantwoordelijkheid op je om bouwactiviteiten te realiseren en te coördineren. Je verzorgt, voor een in het contract bepaalde prijs en binnen een overeengekomen termijn, de levering van een volledig voltooid bouwwerk.
Vastgoedbeheerder
Als vastgoedbeheerder draag je de verantwoordelijkheid over het (technisch) onderhoud en beheer van bedrijfspanden, woningen en bijvoorbeeld commerciële ruimtes of parkeergarages. Je schrijft mee aan het beleid en stelt plannen op voor het vastgoedbeheer de komende jaren. Daarnaast stel je prijzen van woonruimtes of andere panden vast en regel je de verhuur en het onderhoud ervan. Je onderhandelt met betrokken partijen over de huurprijs, het onderhoud en het beheer van het pand en je sluit contracten af met de betrokken partijen.
Civieltechnisch tekenaar
Als civieltechnisch tekenaar ben je betrokken bij het ontwerp en de realisatie van projecten door middel van het maken van tekeningen en plattegronden die worden gebruikt in bouwkundige projecten. Zoals snelwegen, bruggen, pijpleidingen, waterkeringen en water- en rioolsystemen.
Consultant waterbeheer
Als consultant waterbeheer stel je plannen op die te maken hebben met het waterbeheer van een stedelijk of landelijk gebied. Voorbeelden van werkzaamheden: je onderzoekt vraagstukken over water (bijvoorbeeld het waterzuiveringsbeleid, de stijgende zeespiegel en de bestemming van gebieden), maakt berekeningen, schrijft onderzoeksverslagen, adviseert gemeenten, waterschappen en natuurorganisaties.
Constructeur
Een architect ontwerpt een bouwwerk. De constructeur wordt vervolgens ingeschakeld om de draagconstructie, bestaande uit kolommen, balken, vloeren en wanden, te ontwerpen en door te rekenen. Op basis daarvan kiest hij de materialen die hij voor de draagconstructie wil gebruiken, bijvoorbeeld beton, staal, hout of metselwerk.
CAD-tekenaar
De CAD-tekenaar (ook wel technisch tekenaar of 3D-tekenaar) maakt technische tekeningen met behulp van specialistische computerprogramma's .
Hoofduitvoerder wegenbouw
Als hoofduitvoerder ben je operationeel projectleider bij een wegenbouwproject. Je bent de baas, opzichter en planner van de dagelijkse gang van zaken op het terrein. Je hebt de leiding over alle uitvoerders van een project, die allemaal zo efficiënt mogelijk ingezet moeten worden om binnen een gestelde termijn hoge kwaliteit te leveren. Je bent in staat om om precies in te schatten hoeveel mensen en materialen er bij een klus nodig zijn.
Gebiedsontwikkelaar
Bouwplaatsmanager/uitvoerder
Als bouwplaatsmanager of uitvoerder stuur je de mensen op de bouwplaats aan. Je bent verantwoordelijk voor het de organisatie van de bouwplaats en regelt logistiek, materieel en materiaal en houdt de planning in de gaten. Je bent de spil in de uitvoering en hebt contact met stakeholders, zoals bewoners. Het is jouw taak om de realisatie van het project in goede banen te leiden en op tijd en tegen de begrote kosten te realiseren. Je beperkt hierbij de overlast van de omgeving tot een minimum.
Beleidsmedewerker infrastructuur
Als beleidsmedewerker infrastructuur werk je aan het opstellen van een beleid voor de infrastructuur. Dat wil zeggen dat je samen met andere beleidsmedewerkers nadenkt over hoe de infrastructuur verbeterd kan worden en wat daarvoor nodig is. Je participeert in projecten en je adviseert over ontwikkelingen aan een directie of aan een bestuur of minister. Als beleidsmedewerker infrastructuur kun je gaan werken bij bijvoorbeeld de overheid, denk aan een gemeente, provincie of Rijkswaterstaat.
Calculator
Als calculator stel je de prijs van een (civieltechnisch)project vast aan de hand van het contract, civieltechnische tekeningen en andere gegevens. Je bestudeert eerst het contract, de tekeningen en de overige gegevens om zo een goed beeld te krijgen van het project. Daarna bepaal je wat en wie je nodig hebt bij het realiseren van het bouwproject, denk aan materialen en personeel. Je verwerkt dit allemaal in een begroting. Hieraan voeg je de algemene bouwplaatskosten, de algemene kosten, de winst, het risico en de BTW toe. Nu heb je de aanneemsom vastgesteld, het bedrag waarvoor de aannemer het werk wil maken. Als calculator werk je meestal bij een aannemer.
Zuyd Hogeschool gebruikt cookies om het websitegebruik te analyseren en jouw gebruikerservaring te verbeteren.
Als je onze website gebruikt, ga je hiermee akkoord.
Cookie Instellingen
Cookies zijn kleine tekstbestanden die door een website op je computer, tablet of telefoon worden geplaatst. Cookies kunnen je bestanden niet beschadigen. Lees hier ons Cookiebeleid.
Wij onderscheiden drie type cookies; essentiële, functionele en marketing cookies. Essentiele cookies betreffen cookies die noodzakelijk zijn om de website te laden en goed te vertonen. Deze cookies tracken je niet en slaan geen persoonlijke gegevens van je op. We laden deze cookies altijd.