Nieuws
Nieuws

Van krimpende mijnstreek naar kennisregio

In een nieuw onderzoek van de Europese Commissie wordt Brightlands genoemd als inspirerend voorbeeld van hoe universiteiten en het beroepsonderwijs een regio samen nieuw leven inblazen. ScienceGuide schreef hierover het artikel: ‘Van krimpende mijnstreek naar kennisregio: Limburgse Brightlands wijzen EU de weg.’

Volgens de onderzoekers van de Europese Commissie worden kennisinstellingen steeds vaker gezien als motor van regionale ontwikkeling – mits ze onderwijs, onderzoek en maatschappelijke betrokkenheid goed op elkaar af weten te stemmen.

Model voor vernieuwing

De Europese Commissie prijst de samenwerking in Limburg tussen kennisinstellingen, overheid en bedrijfsleven als model voor economische en maatschappelijke vernieuwing.

De sterke verbinding met de omgeving zorgt ervoor dat deze organisaties beschikken over het netwerk en vertrouwen dat nodig is om verandering mogelijk te maken. Hun kracht ligt in de directe koppeling tussen kennis en praktijk, tussen student en samenleving.

Brightlands: motor van economische groei

Met vier innovatiecampussen waar ruim 30.000 ondernemers, onderzoekers en studenten werken aan nieuwe oplossingen, geldt Brightlands als een inspirerend voorbeeld van hoe een regio met een industrieel verleden zich opnieuw kan uitvinden als kennisregio.

Binnen Zuyd wordt dit als een waardevolle bevestiging gezien:

“Dat de Europese Commissie Brightlands als voorbeeld voor regionale vernieuwing noemt, laat zien dat samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en het bedrijfsleven echt verschil maakt,” zegt André Postema, bestuursvoorzitter van Zuyd Hogeschool. “Wij zijn trots dat Zuyd hieraan bijdraagt met praktijkgericht onderzoek, ondernemende studenten en nauwe banden met de regio.”

De onderzoekers benadrukken verder dat Brightlands laat zien hoe regio’s met een industrieel verleden kunnen uitgroeien tot kennisregio’s die bijdragen aan duurzame en inclusieve economische groei.

“Voor onze studenten en docenten is dit een bevestiging dat leren en innoveren in Limburg zichtbaar resultaat oplevert – niet alleen lokaal, maar ook op Europees niveau,” voegt André toe.

Investeren in mensen, niet alleen in technologie

Door vergrijzing en de groeiende kloof tussen hoog- en laagopgeleiden is het voor regio’s cruciaal om talent aan te trekken én vast te houden. Regio’s die daarin slagen, kunnen zich duurzaam versterken. Investeren in vaardigheden en onderwijs is volgens de onderzoekers minstens zo belangrijk als investeren in technologie en infrastructuur.

Lokaal geworteld, internationaal gericht

De onderzoekers concluderen dat Europa toe is aan een nieuw evenwicht: het heeft onderwijsinstellingen nodig die wereldwijd meespelen in onderzoek, maar tegelijk stevig lokaal geworteld blijven. Juist die combinatie van internationale excellentie en regionale betrokkenheid vormt volgens hen de kern van een toekomstbestendige kennisinfrastructuur voor Europa.

 

Lees het volledige artikel op ScienceGuide: 👉 Van krimpende mijnstreek naar kennisregio: Limburgse Brightlands wijzen EU de weg [Van krimpende mijnstreek naar kennisregio: Limburgse Brightlands wijzen EU de weg - ScienceGuide]

Tip: Lees ook de oktoberblog van André Postema: Het geluk van Limburg. Daarin pleit hij voor nog meer samenwerking en slagkracht met Brightlands Limburg als kans om krachten te bundelen.

Het onderzoek is uitgevoerd door het Joint Research Centre van de Europese Commissie. Bekijk hier het rapport: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC144053