Nieuws
Nieuws

Global Mind Monitor checkt inlevingsvermogen studenten

Even online in de spiegel checken hoe groot je inlevingsvermogen is. Dat kunnen studenten van Zuyd als ze de nieuwe Global Mind Monitor 3.0 invullen van het lectoraat Global Minds at Work. De vernieuwde webportal met online leeromgeving en vragenlijst is op 23 maart officieel live gegaan.

Na een uitgebreide Libanese lunch gaan de genodigden in de grote zaal zitten van de Hotel Management School Maastricht. Tal van andere hogescholen uit binnen- en buitenland zijn vertegenwoordigd. Iedereen staat te trappelen om hun studenten met de monitor te laten werken. Inmiddels heeft deze leeromgeving meer dan 25.000 gebruikers.

De monitor is ontwikkeld na jarenlang onderzoek van het lectoraat Global Minds at Work van Zuyd samen met onderzoeksbureau Etil. Studenten kunnen de enquête tijdens hun opleiding zo vaak als ze willen invullen. Meteen in hun eerste jaar of vlak voor en na stages en voordat ze afstuderen. Door de monitor meerdere keren in te vullen, leren studenten zichzelf beter kennen en zien ze dat ze aan het einde van hun studie misschien minder vooroordelen hebben dan vier jaar geleden of flexibeler en weerbaarder zijn geworden. Die ontwikkeling levert ook een schat aan informatie op voor docenten en onderzoekers. “Daarom is dit een hele belangrijke monitor voor iedereen die in een diverse omgeving werkt”, zegt lector Ankie Hoefnagels van het lectoraat Global Minds at Work.

Goede buren

Na haar openingswoord maakt Hoefnagels op een groot scherm verbinding met Darla Deardorff in de Verenigde Staten. Deardorff is directeur van de Association of International Education Administrators (AIEA). “The founding mother of global competences”, noemt Hoefnagels haar. Deardorff vertelt dat studenten in hun leven meer nodig hebben dan alleen kennis. “Empathie, sociale vaardigheden en inclusie zijn minstens zo belangrijk. We moeten goede buren van elkaar zijn, ook internationaal. En dan is wederzijds begrip essentieel.”

Gevaar

Maar er ligt gevaar op de loer. Hoefnagels bespreekt met drie panelleden de motie van de Tweede Kamer om het aantal Engelstalige opleidingen in Nederland in te perken. “Om elkaar te begrijpen, is het handig als we elkaar verstaan. Daarom is het belangrijk dat de voertaal bij verschillende opleidingen Engels is. Wat zouden jullie tegen minister Dijkgraaf willen zeggen als jullie nu bij hem op de kamer zaten”, vraagt Hoefnagels aan de panelleden Saskia Brand-Gruwel (bestuurslid van Zuyd), Titia Bredee (directeur van Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationalisering van onderwijs) en Jana Janssen (Coördinator internationalisation Vista College).

Alle drie willen ze de minister dolgraag wakker schudden. Janssen: “Internationalisering is nodig in ons onderwijs. To make the world a better place.” Brand-Gruwel vindt het wat ‘narrow-minded’ als Nederland geen internationale studenten meer zou toelaten. “Want hoe zit het straks met onze krimpende bevolking en krappe arbeidsmarkt? Chemelot en DSM hebben bijvoorbeeld 9000 nieuwe werknemers nodig. Daarvoor zijn ook studenten en talenten uit het buitenland nodig. Ik zou de politici eens willen vragen wat nou de echte reden is voor dit plan. Het gebrek aan woningen in Nederland?” Bredee voegt hieraan toe dat ze de minister een slimme man vindt. Daarom adviseert ze hem: kies voor maatwerk per regio.

Zwerver

Nadat de Global Mind Monitor is gelanceerd met een ceremonie op twee grote gongs beginnen de verschillende workshops. Dat vooroordelen hardnekkig zijn, blijkt bij de workshop Best Practice. De deelnemers krijgen een foto te zien van een man die in een winkelruimte onder dekens op de grond ligt. Ze mogen zeggen wat ze zien. “Een zwerver”, denkt de meerderheid. Maar de man blijkt vooraan in de rij te liggen omdat hij de volgende ochtend een populair product als eerste wilt kopen.

Bij de workshop Co-Create vertelt een docente van AP Hogeschool Antwerpen dat internationale studenten soms worstelen met de Vlaamse gebruiken. Moet je nou wel of niet op tijd komen, mag je wel of niet iets vragen aan de docent? Een collega van haar bij Hotel Management aan de hogeschool van Breda herkent dit en heeft een oplossing bedacht. “Tijdens de eerste les vraag ik altijd eerst aan internationale studenten welke regels ze thuis gewend zijn. Mag je vragen stellen in de klas of te laat komen? Hierdoor ontstaat vanzelf meer begrip tussen de studenten onderling”, merkt ze. Samen met de Global Mind Monitor laten dit soort tips vooroordelen als sneeuw voor de zon verdwijnen.