Nieuws
Nieuws

Update: Masterstudent Toneelacademie wint Modefestival Hyères

Zuydstudent Tom Van Der Borght heeft het Franse Modefestival Hyères gewonnen.

Veertienkoppige jury en publiek kiezen voor Tom

Een veertienkoppige jury én het publiek vinden Tom's werk het beste. "Dat is heel bijzonder", zegt gastdocent Bart van den Eynde Toneelacademie Maastricht. "Tom beschikt over het talent om zijn verhaal aan zowel een specialistische jury als een breed publiek over te brengen." En dat is hem nu al voor de tweede keer op rij gelukt. Vorig jaar won hij ook al de Fashionclash Festival Award in Maastricht. Ook toen wist hij zowel de jury als het publiek ervan te overtuigen dat hij de beste was. 

20.000 euro voor de winnaar

Tom volgt de Master in Theatre aan de Toneelacademie Maastricht en de categorie mode op het Hyères International Fashion and Photography Festival in Frankrijk is de voornaamste prijs die in Hyères is uitgereikt. Hij heeft 20.000 euro gewonnen, een show tijdens de Mercedes Benz Fashion Week Berlijn en de mogelijkheid om een project te ontwikkelen in samenwerking met sponsor Chanel. Het modefestival wordt jaarlijks georganiseerd voor veelbelovende opkomende modeontwerpers, accessoire-ontwerpers en fotografen.In de jury zaten onder andere ontwerper Jonathan Anderson, journalist Tim Blanks, model Kaia Gerber en ontwerper Christoph Rumpf.

Corona als inspiratiebron

"Ik maak graag een remix van mezelf. Zo stonden mijn oorspronkelijke ontwerpen voor deze collectie in het teken van een veilige cocon", vertelt Tom. Dat was vóór de eerste coronagolf. Vanwege corona kon het Franse fashion festival in het voorjaar niet doorgaan. "Toen vroeg ik me af: wat gebeurt er als we straks die veilige cocon moeten verlaten? Dan zijn we niet als een mooie vlinder die vrij is, maar allemaal met het gewicht van onze levens of de wereld op onze schouders." Maar dat is niet het enige verhaal dat Tom wilt vertellen. Zo hergebruikt hij graag materialen in zijn creaties om duurzaamheid te promoten. Zoals de restanten stoelbekleding die een Belgische autofabrikant over had. 'I'm not a monster', staat erop. "Omdat we ons allemaal wel eens een outcast voelen", legt Tom uit. Al die verschillende boodschappen hebben veel indruk gemaakt op de jury en het publiek.