Zuyd Onderzoek: Lectoraten
Onderzoek van Zuyd

Begrijpelijk Communiceren

Wat doet dit lectoraat?

Dit lectoraat wil helpen om de samenleving en de zorg communicatievriendelijk te maken zodat iedereen kan meedoen.
Zo snappen de professional en de cliënt elkaar beter.
Zo sluit de zorg ook aan op de wensen en behoeften van de cliënt. 
Dit lectoraat is een samenwerking tussen Zuyd Hogeschool en Stichting Koraal. 
Daarom heet het een bijzonder lectoraat.
Ruth Dalemans is de lector. 
Een lector doet onderzoek rondom een thema. 
In dit geval rondom het thema: Begrijpelijk Communiceren.
De onderzoeksvragen komen uit de praktijk.
Onderzoek doet de lector samen met onderzoekers, professionals, cliënten, studenten en docenten.

Inaugurele rede

Op 7 februari heeft Ruth Dalemans een toespraak gehouden. 
Je kunt de toespraak hier bekijken.
Je kunt de toespraak ook door de computer of je telefoon laten voorlezen.
Klik daarvoor eerst op de rode knop hieronder.
Je ziet dan de toespraak van Ruth Dalemans.
Op de computer klik je dan op 'hardop voorlezen'.
Op je telefoon moet je daarvoor eerst de voorleesfunctie aanzetten.

Doel

Dit lectoraat richt zich op alle cliënten in zorg en welzijn voor wie communicatie lastig is.
Bijvoorbeeld door ouderdom, een beperking of beperkte taalvaardigheden. 
Het doel is dat zij door begrijpelijke communicatie beter mee kunnen doen aan de maatschappij. 
En dat ze zo goed mogelijk weten wat er gebeurt in hun eigen zorgproces. 
En dat ze door begrijpelijke communicatie zelf kunnen beslissen in hun eigen zorgproces.
 

Begrijpelijk communiceren is belangrijk 

Voor veel mensen is communiceren lastig. 
Zij hebben misschien moeite om te zeggen wat ze denken en vinden. 
Of ze hebben moeite om te begrijpen wat ze lezen, zien en horen. 

Daardoor is het voor hen lastig om mee te doen in de maatschappij en in hun eigen zorgproces. 
Dat geldt bijvoorbeeld voor mensen met een verstandelijke beperking. 
Soms geldt dit eigenlijk voor ons allemaal, want iedereen worstelt wel eens met taal. 
Bijvoorbeeld met juridische taal of een medisch gesprek. 

Begrijpelijk communiceren is heel belangrijk voor mensen om zo zelfstandig mogelijk te leven. 
En om eigen keuzes te maken, ook over de zorg en ondersteuning die ze krijgen.
Het gaat om het aanpassen van de communicatie van medewerkers in zorg en welzijn.
Maar ook om ervoor te zorgen dat cliënten goed hun mening en keuzes duidelijk kunnen maken.

Begrijpelijk communiceren is een ingewikkeld proces waar veel mensen een rol in hebben.
Niet alleen de cliënt en de medewerkers die hem ondersteunen.
Het gaat ook om het samenspel in gesprekken tussen de cliënt en de medewerkers.
Het gaat ook om familie, vrienden en huisgenoten van de cliënt.
Maar ook om alle andere organisaties en mensen waar cliënten informatie van krijgen.
Het gaat ook om borden om de weg te wijzen in gebouwen.
Het gaat ook om digitale informatie.
Het gaat ook om folders  en andere geschreven taal in organisaties.
 

Samenwerking

We werken samen met Koraal en andere werkveldpartners.
Het lectoraat is verbonden met de Academie voor Logopedie
We werken samen met docent-onderzoekers en studenten van de opleiding Logopedie en andere opleidingen van het domein gezondheidszorg en welzijn.
Het bijzonder lectoraat is ondergebracht bij het lectoraat Autonomie en Participatie van dr. Emmylou Beekman.
Het heeft ook een sterke link met het lectoraat Kennisontwikkeling Vaktherapieën, dat onder leiding staat van dr. Anna-Eva Prick. 
Ons doel sluit aan bij de missie van het kenniscentrum Gezonde Rechtvaardige Samenleving: `Bijdragen aan de kwaliteit van leven van burgers in een gezonde en rechtvaardige samenleving.` 
Hierbij is er bijzonder aandacht voor gezondheid en leefstijl, meedoen en relaties.
Ons doel sluit ook aan bij de onderzoekvisie van Zuyd.
Ons werk draagt bij aan het transitiethema `Gezonde Samenleving en Waardevolle Wijken`.
Transitie staat voor een belangrijke verandering.

Wie is de lector?

Ruth Dalemans heeft per 1 januari 2023 een baan als bijzonder lector Begrijpelijk Communiceren.
Ze studeerde in 1995 summa cum laude af aan de opleiding Logopedie en Audiologie in Antwerpen.
Ze studeerde in 1998 cum laude af aan de Master opleiding Logopedie en Audiologie in Leuven.
Ze promoveerde in 2010 aan de Universiteit Maastricht.
Zij deed haar promotieonderzoek naar de `Sociale participatie van mensen met afasie`.
Zij werkt als hoofddocent aan de opleiding Logopedie.
Zij werkt ook binnen het lectoraat Autonomie en Participatie voor chronisch zieken.
Zij is daar themaleider van de themalijn Participatie en Communicatie.
Sinds 2022 is zij ook bestuurslid van de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie.

Contact: ruth.dalemans@zuyd.nl I  Linkedin I  Researchgate

  • Studentprojecten

    5 groepen studenten doen onderzoek in de thesiskring `Begrijpelijk communiceren voor participeren en passende zorg` bij de opleiding logopedie:

    • onderzoek naar groepstherapie bij afasie
    • onderzoek naar telelogopedie bij afasie
    • onderzoek naar de implementatie van IDDSI
    • onderzoek naar communicatievriendelijke datarapportage van meetresultaten (2 groepen)

    Daarnaast voert een student in zijn persoonlijke studieruimte een project uit: `Begrijpelijk communiceren, wat is dat eigenlijk?`

    Drie studenten van de opleiding fysiotherapie doen onderzoek naar communicatie in het onderwijs: Voelen wij ons wel klaar om te communiceren met mensen die communicatiekwetsbaar zijn?

  • Recente publicaties
    • Van Rooijen, M., Lenzen, S., Dalemans, R., Moser, A., Beurskens, A. (2020). Implementation of a patient reported experience measure in a dutch disability care organisation: a qualitative study. Journal of Patient reported outcomes. 14; 4(1):5. https://doi.org/10.1186/s41687-019-0169-3.
    • Van Rooijen M, Lenzen S, Dalemans R, Beurskens A, Moser A (2021). Stakeholder engagement from problem analysis to implementation strategies for a patient-reported experience measure in disability care: A qualitative study on the process and experiences. Health Expectations. 2021 Feb;24(1):53-65. doi: 10.1111/hex.13147. Epub 2020 Oct 30. PMID: 33125177; PMCID: PMC7879541. 
    • Dalemans, Ruth; Stans, Steffy; von Helden-Lenzen, Stephanie; Lemmens, Jessie; Ummels, Darcy; Cornips, Stephanie; et al. (2021): Leidraad Communicatievriendelijk meten. Zuyd University of Applied Sciences. Report. https://doi.org/10.25385/zuyd.16782985.v1  
    • Stans S, Von Helden S, Dalemans R. (2021). Een duidelijke vragenlijst voor iedere cliënt!. Ergotherapiemagazine, 4, 2021, p.39-42 
    • Dalemans R. (2022). Zie vernieuwing als een vriend: Logopedisten willen zich blijven ontwikkelen. Nederlands Tijdschrift Voor Logopedie. Juli 2022 
    • Dalemans, R. J., von Helden-Lenzen, S., & Stans, S. (2022). The futility of asking incomprehensible questions: making questionnaires communication-friendly. Accessibility–Health Literacy–Health Information: Interdisciplinary Approaches to an Emerging Field of Communication, 13, 27.
    • Ketelaar, N. Oosterkamp, E., Dalemans, R. (2022), Interculturele communicatie van professionals in het sociale domein. Maatwerk in gezondheid en welzijn: Praktische wijsheid van professionals in Evidence Based Practice. Couthino. 109-112 
    • Dalemans, R., Horions, K., Wielaert, S., Berns, P (2022). Stop met onbegrijpelijke vragenlijsten! Gebruik leidraad communicatievriendelijk meten. Nederlands Tijdschrift voor Logopedie, 94. (5), 1-9.
    • Van Rooijen M, van Dijk-de Vries A, Lenzen S, Dalemans R, Moser A, Beurskens AJHM. (2022). Implementation of a patient-reported experience measure in a Dutch disability care organization: A process evaluation of cocreated tailored strategies. Health Expectations. 2022 Nov 8. https://doi.org/10.1111/hex.13628 . Epub ahead of print. PMID: 36346158.
  • Presentaties
    • Dalemans, R (2020). Limburg Meet Anders. Lime Meeting. Heerlen
    • Dalemans, R., Stans, S., Lemmens, J., Helden S., Cornips, S. Berns, P. , Wielaert, S. (2021). You know nothing asking uncomprehensible questions!: Making questionnaires communication friendly for people with neurogenic communication disorders. IELD. 27-28 may 2021, Germersheim. 
    • Dalemans, R. (2021). Strategies to improve reading understanding and reading pleasure in people with aphasia. IELD. 27-28 May 2021, Germersheim. 
    • Dalemans, R. (2021). Communicatievriendelijk meten op maat: het kan!. Jaarcongres NVLF. November 2021, Nieuwegein
    • Dalemans, R. (2021). Workshop communicatievriendelijk meten, Silverrade oktober 2021, online
    • Dalemans, R . (2022). Communicatievriendelijke vragenlijsten. Thomas More, 22 maart, Antwerpen 
    • Dalemans, R. (2022). Communiceren doe je samen. Symposium In dialoog, 25 maart, online
    • Dalemans, R., Kooijmans, R. (2022). Ondersteunende visualisatie bij geschreven taal: dat helpt (niet altijd). Afscheidssymposium Prof. Xavier Moonen. Zuyd, Juni 2022, Heerlen
    • Dalemans, R. (2022). In gesprek over het beroepsprofiel. Zomertoer NVLF, 20 september, Groningen
    • Dalemans, R. (2022). De macht tot participatie door de kracht van communicatie. Afscheidssymposium Philine Berns, 16 september. Rotterdam
    • Berns, P. , Wielaert, S. en Dalemans, R. (2022): Communicatievriendelijk meten doe je met de Leidraad!, september 2022, Zeist
    • Wolterink, V.,  Kuiper, C., Oosterkamp-Szwajcer, E., van de Korput, J., Dalemans, R. (2022) Nu begrijp ik je en doe ik mee. Samen en divers. Uitdagingen in Sociaal en Pedagogisch Werk. , 16 september, Antwerpen
    • Dalemans, R. (2023). Begrijpelijk communiceren. KKB-kennisdag, maart 2023, Woerden
    • Dalemans, R. (2023). Het nieuwe beroepsprofiel. Landelijke docentendag, maart 2023, Utrecht
  • Uitgelicht

    RAAK prijs voor Zie en Hoor de cliënt

    Wij ontvingen de tweede juryprijs van de RAAK Award 2021 voor het project Zie en Hoor de cliënt. 

    Open Science Award voor project Zie en hoor de cliënt

    Het RAAK-onderzoeksproject ‘Zie en hoor de client’ van Zuyd Hogeschool heeft uit handen van onderwijsminister Robbert Dijkgraaf de Open Science Award in ontvangst mogen nemen.

Lectoraat Begrijpelijk Communiceren
Nieuw Eyckholt 300
6419 DJ Heerlen