Nieuws

Zuyd werkt als eerste Nederlandse opleiding op T2-campus Genk

Zuyd Hogeschool werkt sinds vorig maand als eerste Nederlandse onderwijsinstelling samen met de T2-campus in Genk. De Belgische campus laat studenten ervaren hoe mooi moderne technologie is én laat hun vaardigheden beter aansluiten op wat bedrijven vragen.

"De faciliteiten hier zijn uniek in Vlaanderen en ik denk zelfs daar buiten", zegt instructeur Jani Chrissafakis van de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB, het Belgische UWV). Hij maakt studenten wegwijs in het werken met de smart industry-lijn. Hierbij draait alles om het analyseren en gebruiken van data. Tweedejaarsstudenten Technische Bedrijfskunde (TBK) van Zuyd konden vorige maand voor het eerst gebruik maken van die faciliteiten in Genk. Tijdens twee praktijkdagen gingen ze van Heerlen naar de TECHtalenthub om hun vaardigheden aan te scherpen. De training markeert het begin van de samenwerking met de Belgische campus.


Strenge leermeester

Na een kwartiertje zoeken naar de juiste onderdelen, gereedschappen en wat passen en meten, hebben de TBK-studenten precies negen houten autootjes afgemonteerd. Minder dan de geplande vijftien. Tot overmaat van ramp keurt de Quality Engineer, een student van Zuyd, ze allemaal af. Bij de ene auto ontbreekt de verlichting, bij de andere zijn de verkeerde bumpers gemonteerd en bij een derde zitten de wielen niet goed vast. Volgens de docenten loopt alles precies volgens plan. "Nu kunnen ze de theorie die ze geleerd hebben in de les, toepassen en verbeteringen doorvoeren", zegt Henri Duijsens. Hij is een van de Zuyd-docenten die de studenten begeleidt.

Van theorie naar praktijk

Precies wat TBK met deze praktijkdag nastreeft, legt opleidingsmanager Hanne Drijkoningen van Zuyd uit. "De studenten kunnen hier in een veilige omgeving aan de knoppen draaien om de assemblagelijn (het productieproces, red.) efficiënter te laten lopen." De dag is onderdeel van het thema Continu Verbeteren, waarin de studenten de principes van Lean Six Sigma leren. Een wereldwijd geaccepteerde systematiek om processen continu te verbeteren.

Het vroegere terrein van de steenkolenmijn van Waterschei in Genk, is nu de thuishaven van de T2-campus. Een techniek- en talentcampus met een innovatief opleidingsaanbod, activiteiten en content voor leerlingen, werknemers, ondernemers en werkzoekenden. Een modern fabrieksgebouw, waarin EducaThor (het contactpunt van scholen op de T2-campus) de organisatie voor volwassenenonderwijs Syntra en de VDAB meerdere proeffabrieken en laboratoria hebben ingericht met state-of-the-art technologie. Faciliteiten die voor individuele scholen onbetaalbaar zijn, verduidelijkt Peter Evens, onderwijsinnovator. "Elke school, van de laatste klas van de basisschool tot en met masteropleidingen van universiteiten, iedereen kan hier gebruik van maken. We krijgen inmiddels groepen uit heel België.” Aan Zuyd de eer om als eerste Nederlandse onderwijsinstelling hier nu ook gebruik van te maken

Theorie beklijft beter

Docent-onderzoeker Henri Duijsens van Zuyd heeft de train-de-trainer-training gevolgd om de assemblagelijn te mogen bedienen. Hij is ervan overtuigd dat de theorie door deze dag beter beklijft. “In de klas knikken de studenten ‘ja’ als we de theorie uitleggen. Hier ervaren ze wat het betekent als de takttijd (het productieritme, red.) van één minuut niet gehaald wordt omdat ze te lang over handelingen doen.” En dat gebeurt bijvoorbeeld omdat de gereedschappen en onderdelen niet gesorteerd zijn. Een van de basisprincipes van Lean Manufacturing. “Normaal is opruimen droge stof. Hier heb je er echt last van als je de lean-principes niet goed toepast”, zegt Zuydstudent Marcel Voet. Hij is vandaag supervisor. “Zo’n dag motiveert extra door de andere omgeving”, voegt student Pieter Raoul van Cruchten toe. Hij is een van de studenten die met de smart industry-lijn bezig is. “In zo’n praktijkomgeving gaat de theorie meer leven. Zelfs meer dan tijdens de stage”, vindt hij. “In een echte fabriek is de lijn zo groot dat je geen overzicht meer hebt. Zo’n minifabriek geeft precies het overzicht dat we nodig hebben.” De studenten leren bovendien in een team samenwerken. Duijsens: “Het team moet samen nadenken en oplossingen bedenken om de lijn beter te laten draaien. Niemand kan het in z’n eentje oplossen.”

Euregionale samenwerking

Opleidingsmanager Drijkoningen wil vaker samenwerken met de T2-campus en EducaThor. “Er zijn hier start-ups op de campus. Het kan ook interessant zijn om met hen samen te werken.” Ze hoopt zo eveneens contacten te leggen met Belgische bedrijven waarvoor studenten opdrachten kunnen uitvoeren. “Laten we de kansen in de Euregio benutten en veel meer samenwerken.” Ze merkt dat de andere omgeving studenten motiveert.

Drijkoningen: “De smart industry-lijn is echt innovatief. Dit zijn dure investeringen waar zelfs lang niet alle bedrijven aan kunnen tippen. Het is wel de toekomst. Dus goed om de studenten daar kennis mee te laten maken."

De samenwerking met de T2-campus is mede mogelijk gemaakt dankzij de afspraken die binnen Zuyd zijn gemaakt om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.