Student aan het woord
Student aan het woord

Ervaring van Gladys

Tweedejaars Gladys vertelt over haar ervaring met de proeftuin van de opleiding Logopedie.

"Interactief, leerzaam en gezellig"

Toen ik aan de opleiding begon, kwam ik al in de tweede week van het jaar in aanraking met de proeftuin. Het was in eerste instantie nog vrij abstract voor me, ik wist niet zo goed wat ik kon verwachten. In de eerste les maakten we een moodboard van onszelf. Ik vond dit een leuke activiteit omdat ik op deze manier mijn medestudenten goed kon leren kennen. Het was interactief, leerzaam en daarnaast ook heel gezellig. In de volgende lessen hebben we ons gefocust op zelfreflectie, eigen ontwikkeling en ondernemerschap. De lessen gaven een goed inzicht in mijn eigen functioneren en mijn goede en minder goede eigenschappen, een echte ‘’eye-opener’’. Interactief en leerzaam zijn de woorden die de lessen het beste omschrijven. Het was echt leren van elkaar en met elkaar.

Activiteiten in de proeftuin

Binnen de proeftuin zijn er ook activiteiten: kleine projecten waarin je verschillende rollen, vaardigheden en competenties van een logopedist kunt oefenen en ontwikkelen. Een keuzeproject dat ik op dit moment uitvoer, is het ambassadeurschap voor de opleiding. Daarbij vertegenwoordig ik onze opleiding tijdens voorlichtingen op scholen, open dagen en meeloopdagen. Verder volg ik binnen de proeftuinactiviteiten de cursus “Nederlands met Gebaren”, coach ik mbo-studenten die willen doorstromen naar het hbo en leer ik het Business Canvas Model gebruiken. Voor een proeftuinactiviteit stel je van tevoren vast wat je wilt ontwikkelen, hoe je dat gaat doen en wat je daarvoor nodig hebt. Aan het eind reflecteer je op jezelf, omdat je een reflectieverslag moet schrijven.

De kracht van de proeftuin

In de proeftuin merkte ik dat opdrachten niet altijd zo verlopen als je van tevoren had gedacht. Dat vraagt om wendbaarheid en het vermogen om creatief mee te bewegen met wat er op je pad komt. De opleiding gaf mij daarbij de ruimte om eigen keuzes te maken en oplossingen te bedenken. Tijdens de verschillende projecten werd ik goed begeleid door zowel docenten als opdrachtgevers. De communicatie verliep vlot en afspraken werden nagekomen. Al met al vind ik de proeftuin een waardevol en effectief onderdeel van de opleiding Logopedie. Het heeft mijn vermogen om proactief te denken, ondernemend te zijn en initiatief te nemen in korte tijd enorm versterkt.