Student aan het woord
Student aan het woord

Gladys Anthonijs over het leerbedrijf

Tweedejaars Gladys vertelt over haar ervaring met het leerbedrijf van de opleiding Logopedie.

"Interactief, leerzaam en gezellig"

Toen ik aan de opleiding begon, kwam ik al in de tweede week van het jaar in aanraking met het leerbedrijf. Het was in eerste instantie nog vrij abstract voor me, ik wist niet goed wat ik kon verwachten. In de eerste les maakten we een moodboard over onszelf. Ik vond dit een leuke activiteit omdat ik op deze manier mijn medestudenten goed kon leren kennen. Het was interactief, leerzaam en daarnaast ook heel gezellig. In de volgende lessen hebben we ons gefocust op zelfreflectie, eigen ontwikkeling en ondernemendheid. De lessen gaven een goed inzicht in mijn eigen functioneren en mijn goede en minder goede eigenschappen, een echte ‘eye-opener’. Interactief en leerzaam zijn de woorden die de lessen het beste omschrijven. Het was echt leren ván elkaar en mét elkaar.

Junior-projecten

Junior-projecten zijn ook onderdeel van het leerbedrijf. Dit zijn kleine projecten, waarin je verschillende rollen, vaardigheden en competenties van een logopedist kunt uitoefenen en ontwikkelen. Een junior-project dat ik op dit moment uitvoer, is het ambassadeurschap voor de opleiding. Ik vertegenwoordig onze opleiding tijdens voorlichtingen op scholen, open dagen en meeloopdagen. Verder volg ik binnen de junior-projecten de cursus ‘Nederlands met Gebaren’, coach ik studenten van het mbo die naar het hbo willen doorstromen en leer ik het Business Canvas Model te gebruiken. Voor een junior-project inventariseer je van tevoren wat je nog wil ontwikkelen, hoe je dat gaat doen en wat je daarvoor nodig heb. Aan het eind reflecteer je op jezelf, omdat je een reflectieverslag moet schrijven.

Vrijwilligerswerk tijdens lockdown

Door de coronapandemie konden sommige activiteiten in het leerbedrijf niet doorgaan. De opleiding gaf mij de ruimte om tijdens de eerste lockdown in 2020 vrijwilligerswerk te doen, waardoor ik toch mijn studiepunten kon halen. Op deze manier werd ik dus ook gestimuleerd om creatief te denken over een oplossing. Tijdens de junior-projecten werd ik zeer goed begeleid door zowel docent Chantalle als mijn opdrachtgevers. De communicatie verliep altijd heel vlot en afspraken werden goed nagekomen. Al met al vind ik het leerbedrijf een mooi en vooral effectief onderdeel van de opleiding Logopedie. Het vermogen om proactief te denken, ondernemend te zijn en initiatief te nemen, is bij mij binnen een  jaar enorm gegroeid."