Geef kleur aan je studie
Minoren Zuyd

Minoren domein Gezondheidszorg en Welzijn

  • Coaching professionele & persoonlijke (competentie-)ontwikkeling

    Deze minor is bedoeld voor studenten (3e en 4e leerjaar) die zich willen verdiepen in coaching en hun eigen professionele en persoonlijke ontwikkeling. Door middel van verschillende theorieën, methodes en werkvormen leer je de basis van coachen. Tevens zal er ook gewerkt worden aan de eigen ontwikkeling van de student, zowel professioneel als persoonlijk. Studenten hebben de mogelijkheid hun vaardigheden te oefenen in de les. Daarnaast ga je buiten de les oefenen met een individueel coachtraject, waarin jij de rol van coach op je neemt.

  • Create balance; your personal and professional journey through life

    We zijn allemaal onderweg in het leven – op persoonlijk én professioneel vlak. Als student maak je op beide levels een hele ontwikkeling door en ook na je opleiding groei je verder. Tijdens deze reis is het zaak om balans te vinden, om goed in verbinding te zijn met jezelf, de ander en de buitenwereld. Dat zijn precies de drie thema’s die aan bod komen in deze minor. Eerst onderzoek je wat balans voor jou op persoonlijk vlak inhoudt. Dan onderzoek je wat het op professioneel vlak voor jou inhoudt. En tot slot ga je die balans creëren op beide vlakken en onderzoeken hoe je dit neerzet in de buitenwereld.

  • De langdurige zorgprofessional

    De langdurige zorg: elke zorg- en welzijnsprofessional komt ermee in aanraking: in de eerste lijn, in  de acute zorg, in de revalidatie...Saai? Nee, juist heel dynamisch: je hebt te maken met kwetsbare personen met meerdere onderliggende problemen en vaak ook met een mantelzorger. Je werkt actief samen met meerdere professionals en de cliënt om tot de beste behandeling en ondersteuning te komen. Wil je leren in verschillende contexten en met verschillende casuïstieken hoe je preventieve, curatieve en palliatieve zorg en ondersteuning biedt in de langdurige zorg en wil je deze kennis en ervaring meteen toepassen in de beroepspraktijk, dan is dit jouw minor!

  • Designing Future Care, technology aided: innovator

    E-Health en technologie spelen een belangrijke rol in de zorg. Denk aan domotica, big data, monitoring (wearables), zorgrobots, 3D-printing en virtual reality. Het effectief laten landen van deze innovatieve zorgtechnologie op de werkvloer is echter een hele kluif. Een kluif voor een geboren innovator. Ben jij straks die professional die de innovatiebehoefte in de zorg herkent en formuleert? Die de gewenste technologie selecteert en er een pilot voor opzet? Die vervolgens adviseert over de implementatie ervan? Dan ben jij die o zo belangrijke link tussen zorgorganisaties en de praktische ontwerper van nieuwe zorgtechnologie! Je volgt deze minor samen met studenten van de minor Designing Future Care, technology aided: ontwerper.

     

  • Designing Future Care, technology aided: ontwerper

    E-Health en technologie spelen een belangrijke rol in de zorg. Denk aan domotica, big data, monitoring (wearables), zorgrobots, 3D-printing en virtual reality. Het effectief laten landen van deze innovatieve zorgtechnologie op de werkvloer vraagt om samenwerking tussen creatieve, technische en zorgprofessionals. Als ontwerper speel je hier een belangrijke rol in. In workshops, colleges én binnen de zorgpraktijk leer je de nieuwe ontwikkelingen in de zorgtechnologie kennen. Heeft een zorgvrager de innovatiebehoefte geformuleerd, dan heb jij de kennis om hiervoor de technologie te ontwerpen. Eerst vertaal je de behoefte in een prototype-ontwerp en vervolgens begeleid je die vertaling naar een toepasbaar product. Je volgt deze minor samen met studenten van de minor Designing Future Care, technology aided: innovator.

  • Health International 1 (EN/NL) 

    Wil jij over de grenzen van je eigen beroep kijken en weten hoe verschillende professies in teams kunnen samenwerken aan optimale, internationaal gerichte zorg? Je krijgt zicht op de cultuurverschillen tussen personen, professies, instellingen en landen en hoe je constructief met die verschillen kunt omgaan. Welke visies, samenwerkingsvormen en werkmethoden kom je ‘worldwide’ tegen? Je gaat op zeer diverse manieren en in verschillende werkgroepen samen aan de slag. We werken in themagerichte weken aan een project. Er zijn gastcolleges waarbij externe docenten recente ontwikkelingen presenteren. Dit alles vormt de basis voor een project dat je samen met medestudenten uit andere beroepsgroepen gedurende deze minor vormgeeft. 

  • Health International 2 (EN/NL) 

    Tijdens de Minor Health International 1 ben je gestart met je buitenlandse stage en/of heb je samengewerkt met andere studenten aan je buitenlandse project of Erasmus+ stage. De Minor Health International 2 geeft je de mogelijk om je buitenlandse stage af te vervolgen en/ of verder te werken aan het gekozen project. 
    De Minor Health International 2 is alleen toegankelijk voor studenten die een buitenlandse stage lopen en de Minor Health International 1 hebben afgerond. 

  • Interactie met het jonge kind

    Hoe communiceren dreumesen en peuters? En welke communicatieproblemen kun je bij hen verwachten in de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf, basisschool, speciaal onderwijs, praktijk of zorginstelling? Deze vragen zijn voer voor professionals die met jonge kinderen werken.. Maar hoe zit het met de ouders en mede professionals? Welke belangrijke rol kunnen zij en andere professionals vervullen om de communicatie van zeer jonge kinderen te verbeteren? Antwoorden vind je in deze minor. Maak kennis met de theoretische achtergronden van preventie en interactieve strategieën. Ontdek het belang van verbale en non-verbale communicatie. En leer deze handvatten praktisch in te zetten bij de begeleiding en coaching van het kind en zijn omgeving.

  • Kind en jongeren revalidatie

    Wil jij meer weten over werken met kinderen en jongeren in een revalidatiesetting als zorgprofessional? Dan is deze interprofessionele minor iets voor jou! In deze interprofessionele minor gaan we praktisch aan de slag met het leren kennen van de doelgroep. Denk aan verdiepende kennis over verschillende diagnoses, ontwikkelingsdomeinen, klinisch redeneren aan de hand van het ICF-CY model en communicatie met ouders. De opgedane kennis pas je direct toe in de uitwerking van een praktijkvraag, waarbij je samenwerkt in een interprofessionele groep. Deze praktijkvraag komt van Adelante kind en jongeren revalidatie en sluit aan bij actuele thema’s, zoals participatie, serious gaming of zorgtechnologie. 

     

  • Kind en Jeugd GGZ

    Kinderen en jeugdigen met psychosociale en psychiatrische problemen vormen een speciale doelgroep. In deze minor worden vele aspecten van de kinder- en jeugd GGz intensief aangeboden. Uitgaande van de normale ontwikkeling wordt de afwijkende ontwikkeling belicht. Onderzocht wordt welke factoren bijdragen aan de ontwikkeling en het beloop van beperkingen en symptomen en waar aanknopingspunten voor ondersteuning en behandeling liggen; en dit steeds gezien vanuit het kind, het gezin en de omgeving. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de eigen ontwikkeling, die onder de loep genomen wordt bij het beschrijven en, in een kleine groep, presenteren van de eigen levensloop.

  • Making the change

    Het verschil maken. Voor jezelf en voor anderen. Wil je als professional straks ook een ander begeleiden naar zelfbewustzijn, dan leer je hier eerst zelf in te handelen vanuit zelfbewustzijn. Je onderzoekt situaties waarin je belandt vanuit zingeving en integratie tussen lichaam en geest. De inzichten die dit oplevert leiden tot zelfbewustzijn: dít ben ík, ik maak autonome keuzes vanuit zelfrespect, ik accepteer de uitkomst. Samen met de inzichten uit de training zelfrealisatie ben je hierdoor in staat de vertaling te maken naar de beroepssituatie. Vanuit je zelfbewustzijn (houding, taal, uitstraling) werk je evenwichtig samen met je klant, collega of instelling.

  • Neurorevalidatie

    Uitdagend: check. Interprofessioneel: check. Analytisch: check. Innovatief? Óók check. De minor Neurorevalidatie geeft je alle handvatten om cliënten met neurologische aandoeningen (Parkinson, MS, CVA, traumatisch hersenletsel) te ondersteunen. Dat doe je samen met professionals uit andere disciplines, terwijl je óók werkt aan jouw vakspecifieke verdieping. In deze minor staat de cliënt centraal en ligt de focus op het behouden van zijn eigen regie, zelfmanagement en positieve gezondheid. Je leert hoe je de strategieën die hierbij komen kijken effectief kunt inzetten, hoe je een plan van aanpak maakt en uitvoert én hoe je interprofessioneel samenwerkt, gebruikmakend van innovatieve ontwikkelingen.

  • Pijn en het Brein

    Pijn is een fascinerend fenomeen. De een vindt een bepaalde pijn meevallen, de ander raakt er door in shock. Pijn wordt dan ook niet bepaald door de ernst van het letsel, maar door de betekenis die de hersenen eraan geven. ‘Denkt’ je brein ‘gevaar’, dan ‘meldt’ het ‘veel pijn’. Maar pijnbeleving wordt ook beïnvloed door cultuur, opvoeding, eerdere pijnervaringen en gemoedstoestand. Ontdek alles over pijn en het brein in deze minor. Leer om bij patiënten de pijn en de gevolgen ervan op hun functioneren goed uit te vragen (pijnanalyse). En leer meer over de verwachtingen en hulpvraag van de patiënt, de behandelmogelijkheden en een behandelaanpak.

  • Project leefstijl: hoe bewust ben jij bezig?

    Deze minor biedt een dynamische leeromgeving waarin je zowel theoretische kennis als praktische vaardigheden ontwikkelt als leefstijlcoach. Je verwerft basiskennis over onderwerpen zoals voeding, beweging, slaap, ontspanning, excessief gedrag, mindset en gedragsverandering. Je leert methodisch handelen, inclusief intake, analyse, plan en begeleiding. Samen met medestudenten werk je aan een innovatief product op het gebied van leefstijl. De focus ligt op autonomie, persoonlijke en professionele ontwikkeling, en het erkennen van de mens en leefomgeving als onderdeel van een groter geheel, met aandacht voor diversiteit en integratie van onderlinge verbanden.

  • Science

    Hou je van statistiek, SPSS en onderzoek? Dan word je gegarandeerd blij van deze minor. In de module ‘Introductie methoden en technieken van onderzoek’ leer je over (de kenmerken van) kwalitatief en kwantitatief onderzoek, de fasen van onderzoek en het beoordelen van de kwaliteit van onderzoek en meetinstrumenten. In de module ‘Statistiek en SPSS’ leer je onderzoeksgegevens te analyseren en interpreteren. In de derde module kies je of je verder wilt in kwalitatief of kwantitatief onderzoek. Je leert een probleemstelling te formuleren, hier een onderzoeksvoorstel voor te schrijven, een onderzoek uit te voeren en de verzamelde gegevens te analyseren en te rapporteren.

  • Snap jij die ouders? Professioneel werken met ouders rond hun kind

    Ben jij die gedreven  professional in welzijn, zorg en onderwijs die professioneel wil werken met ouders rond hun kind? Wil jij interprofessioneel samenwerken werken met andere professionals en ouders in alle levens en ontwikkelingsfasen van hun kind (= kind, jeugdige, adolescent, volwassene)?  Heb je belangstelling voor professioneel werken met ouders wanneer er niet meer ‘wordt opgevoed’ (denk bv aan ouder van kinderen met een verstandelijke of psychische beperking, of ouders wiens kind verslaafd is)?
    In deze minor leer je theorieën, methodes én de vaardigheden in te zetten in het (inter)professioneel werken met ouders (en gezinnen) rond hun kind.  Ook ontdek je hoe je ouders primair kunt steunen in hun groei als ouder. Je ontwikkelt in deze minor de expertise om als social worker, logopedist, ergotherapeut, fysiotherapeut, leerkracht, enz. te werken vanuit een ‘oudergerichte attitude’ waarin je oudervriendelijk, ouder sensitief en ouderbetrokken denkt en handelt.

  • Wervelkolom

    Zonder wervelkolom zouden we als een pudding in elkaar zakken. Dit prachtig gestapeld bot draagt niet alleen ons gewicht, maar het beschermt ook ons ruggenmerg. Reden genoeg om meer te willen leren over de ruggengraat. Schrijf je in en volg hoorcolleges, gastlessen, vaardigheidslessen en mini-symposia. Je leert dan alles over de anatomie, biomechanica en neurologie van de cervicale, de thoracale en de lumbale wervelkolom. Ook krijg je inzicht in veelvoorkomende ruggengraatproblemen, behandelprotocollen en onderzoekstechnieken. Uiteraard is er aandacht voor casestudies en (in de mini-symposia) voor manuele therapie, chiropraxie en osteopathie.