
Minoren domein Business en Recht
-
Accountmanagement
Accountmanagers zijn nodig in bijna alle sectoren, profit én non-profit. In deze minor doe je de nieuwste kennis en kunde op over klanttypen, social media, netwerkmarketing, account-, sales- en customer relationship management (CRM). Met die bagage kun jij slim meedenken met de klanten (accounts) van je organisatie en hun adviseren over prestatieverbetering of kostenbesparing. Door jouw goede accountmanagement hoeft je organisatie niet op prijs te concurreren, maar bindt ze klanten aan zich op basis van partnership. Want jij wéét wat er speelt bij die klanten, waar kansen en bedreigingen liggen, hoe de besluitvorming gebeurt en welke concurrenten ertoe doen.
-
Brand management
Hoe sterker een merk, hoe meer het verkoopt. Een goede merkstrategie is dan ook enorm belangrijk voor bedrijven. Centraal in de minor Brandmanagement staat de merkstrategie. Met deze strategie profileert een organisatie haar producten, diensten of het bedrijf zelf onder een merknaam. Als dat goed gebeurt, resulteert dat in een sterk merk. Ontdek zelf hoe je de doelgroep van een merk in kaart brengt, hoe je het merk communiceert en neerzet bij die doelgroep. Door jouw goede brandmanagement zal de (duurzame) merkwaarde van het bedrijf toenemen. En dat zal zich vertalen in financiële en strategische voordelen. Top toch!
-
Business Analytics
Steeds meer organisaties maken de transitie naar een data gedreven organisatie. Je gaat leren hoe je een organisatie vanuit verschillende invalshoeken kunt bekijken: financieel, markt, interne processen, personeel. Elk van deze aspecten heeft zijn eigen soort gegevens en analysemogelijkheden. Je leert welke gegevens je nodig hebt, hoe je deze kunt samenvoegen, opschonen en visualiseren. Daarnaast leer je hoe je verbanden in deze data kunt ontdekken en hoe je de gegevens kunt modelleren zodat deze kunnen leiden tot voorspellingen over de toekomst. Dit stelt de organisatie in staat om betere bedrijfsbeslissingen te nemen. PLUS: het behalen van een Agile Scrum certificaat!
-
Circulaire impact en storytelling
Doe mee aan onze minor Circulaire impact en storytelling!
Leer waarom duurzaamheid essentieel is en hoe circulariteit hieraan bijdraagt. Ontdek circulaire kansen en ontwikkel een circulair businessmodel om organisaties toekomstbestendig te maken. Werk met je projectgroep o.a. aan:
1. Bewustwording creëren over duurzaamheid.
2. De hele keten van een organisatie in kaart brengen.
3. Circulaire kansen ontwikkelen en uitwerken.
4. Een implementatieplan opstellen.
5. Deelname aan de Hackathon Circulaire Economie.
Help organisaties klimaatdoelstellingen behalen en word een koploper in circulariteit! Schrijf je nu in en maak impact! -
Doorstroomminor deel I & II (EN)
Directly on to the Master's in International Business or the Master's in Management of Learning at Maastricht University? You can if you take this minor in six months of your studies. You will attend lectures and tutorials and also organise your own meetings as a group. You will follow two modules. In part 1 you acquire research skills and gain insight into the academic world (research methods, statistics, science skills). In part 2 you will continue with statistics and deepen your knowledge of an elective (marketing, finance & accounting or strategy & organization). This minor (40-45 hours/week) is for go-getters!
-
E-commerce
Data en technologie, klantbehoeften en service, inkoop, verkoop en logistiek? Klinkt goed? Ontdek dan de ins en outs van de juiste e-commerce-strategie. Zo’n strategie is van belang nu zowel B2C- als B2B-klanten steeds meer gebruikmaken van online kanalen. Zij verwachten daarbij gemak, snelle levering en uitstekende service. Organisaties moeten hiertoe hun commerciële processen steeds meer digitaliseren. Deze ‘e-commerce’ biedt hun ook kansen (internationalisering, nieuwe afzetkanalen). In deze minor leer hoe je een sterke e-commerce-strategie kunt vormgeven, wat er zoal komt kijken bij e-fulfilment en hoe je CRM-data slim kunt inzetten om van je klanten loyale klanten te maken. Analyseer, formuleer en adviseer.
-
Financieel advies voor de student!
Binnenkort ga je ongetwijfeld een aantal belangrijke beslissingen nemen. Je hebt antwoord nodig op vragen als: Waar moet ik aan denken als ik op mezelf of samen ga wonen; wat kan ik nu al regelen? Kan ik een hypotheek krijgen of ga ik huren? Welke verzekeringen heb ik nodig? Ga ik sparen of beleggen? En wat als ik ziek of werkloos word? In deze praktijkgerichte minor maak je kennis met belangrijke (financiële) onderwerpen waar je als starter op de woning- en arbeidsmarkt mee te maken krijgt, zodat je beter voorbereid bent op de volgende fase van je leven . Ook wanneer je overweegt om te gaan werken in financiële dienstverlening is deze minor een uitstekende keuze.
-
HRM & strategie
Heb je al vaker bijbaantjes gehad? Of doe je iets als verenigingslid of vrijwilliger? Dan weet je inmiddels wel dat jouw (werk)plezier en motivatie behoorlijk worden beïnvloed door de sfeer en de samenwerking in een organisatie. Ook de manier waarop je wordt aangestuurd door je leidinggevende (of collega's) is daarbij van belang. In organisaties waar mensen prettig samenwerken en de leidinggevenden aandacht en waardering geven is daar vaak bewust over nagedacht. In deze minor leer je meer over hoe strategisch HRM beleid een organisatie kan helpen succesvol te zijn.
-
Innovatie met impact
Creëer de toekomst met innovatie!
In deze minor ontwikkel je als ondernemende student innovatieve oplossingen om klanten van morgen en overmorgen te bereiken én te binden. Je gaat aan de slag met technologieën zoals AI, 5G, IoB en robotisering en speelt in op veranderende klantwensen en marktontwikkelingen. Samen met medestudenten ontwerp je een innovatievoorstel waarmee je opdrachtgevers of werkgevers helpt een wendbare organisatie te bouwen die niet alleen fricties wegneemt, maar ook een positieve maatschappelijke impact heeft. Door optimaal gebruiksgemak te creëren en nieuwe kansen te benutten, word jij een drijvende kracht in een steeds meer geautomatiseerde wereld vol mogelijkheden. -
Innovating Business
Ben jij die creatieve denker die warmloopt voor innovatieve bedrijfs- en verdienmodellen? In deze minor kun je zeker je ei kwijt. Jouw leerdoelen: analyseren van marktbehoeften die om innovatieve oplossingen vragen; benoemen van de technologische ontwikkelingen die vernieuwende toepassingen mogelijk maken; ontdekken hoe je deze kennis kunt gebruiken om innovatieve oplossingen te ontwikkelen; de processen hiervoor opzetten en deze begeleiden. Jouw taak: een vernieuwende businesscase ontwikkelen om een innovatie succesvol op een markt brengen. Jouw uitdaging: een overtuigende ‘shark tank pitch’ houden om investeerders en partners mee te krijgen in je bedrijfsmodel.
-
Internationaal ondernemen (business consulting)
dit blok geven we je een introductie op handel in internationale context. We kijken naar vraagstukken op het gebied van economie, recht en marketing. Maar we verliezen ook de gedragsmatige kant niet uit het oog. Ten slotte speel je een online spel waarin je bedrijfsbeslissingen moet nemen om je bedrijf internationaal te laten groeien. Dit blok wordt aangeboden in het Nederlands.
-
Leiderschap in de 21e eeuw
Heb jij de ambitie om leidinggevende te worden? Of ben je een volger? Beide posities vragen tegenwoordig veel van je. De theorie, training en projectopdracht in deze minor versterken jouw effectiviteit als mens en professional. Creëer nieuwe bewustwording door jezelf af te vragen: wie ben ik, waar sta ik voor, wat denk, wil en doe ik? Deze reflectie helpt je om jouw kwaliteiten in te zetten om je eigen doelen en die van de organisatie te bereiken. In dit ‘nieuwe leiderschap’ neem je de leiding over je leven en werk, je communicatie en handelen. Met respect voor de ander houd je contact met wat voor jou belangrijk is. Als je zo werkt en leeft, ben je (je eigen) leider.
-
Neuromarketing en consumentengedrag
De meeste beslissingen van de consument worden onbewust genomen. Maar hoe werkt dat en hoe kun je gedrag beïnvloeden? Je leert niet alleen de theorie over Neuromarketing en consumentengedrag maar gaat er ook zelf mee aan de slag. Je gebruikt eye-tracking om te zien waar consumenten écht naar kijken en ontdekt met een EEG-scanner hoe marketingboodschappen in de hersenen worden verwerkt. Deze minor biedt je de kans om geheimen van het brein te ontrafelen en consumenten op een geheel nieuwe manier te begrijpen. Geschikt voor studenten met en zonder marketingachtergrond, zolang je maar nieuwsgierig bent naar hoe ons brein werkt.
-
Online marketing met AI
Wil je weten waarom bedrijven die jou online aanspreken zo succesvol zijn dat je weer iets bij ze koopt? Wil je, met behulp van AI, geweldige content kunnen creëren? Dan ben je bij de minor Online Marketing met AI aan het juiste adres.
Je combineert inzichten met de praktijk. Je doet kennis op over online marketing communicatie en contentmarketing, helpt hiermee een bedrijf en gaat aan de slag met AI om pakkende afbeeldingen, aansprekende teksten en overtuigende video’s te maken.
De minor is geschikt voor studenten met en zonder marketingachtergrond, zolang je maar nieuwsgierig bent en creatief uitgedaagd wilt worden. -
Startup Zuyd I: van idee naar businessplan
Wil je een eigen onderneming starten en heb je al een idee, of wil je graag een idee ontwikkelen, maar weet je nog niet (zeker) of er markt voor is en heb je nog geen ervaring in het schrijven van een gedegen businessplan waarmee je ook eventueel financiering kunt ophalen? Of weet je nog niet helemaal of het ondernemerschap wel bij je past? Dan is deze minor voor jou. Je leert een onderbouwd businessplan op te stellen, marktonderzoek doen en een financieel plan maken om te weten of er toekomst voor jou idee is. En wellicht ontmoet je ook nog medestudenten om samen jullie plannen te verwezenlijken.
-
Startup Zuyd II: van businessplan naar bedrijf
Wil je je droom om ondernemer te worden realiseren middels coaching van essentiële stakeholders uit het werkveld, schrijf je dan in voor deze minor. Gedurende deze minor ga je geen plannen schrijven maar daadwerkelijk aan de slag om je business van de grond te krijgen, door o.a. je netwerk op te bouwen en aan te spreken om je financiering rond te krijgen met alle bijbehorende verzekeringen en idealiter al je eerste leveranciers- en klantcontacten te verwezenlijken.
-
Toekomstgericht Leiderschap
Onze veranderende maatschappij, economie en technologie vragen om een andere manier van leidinggeven. In deze minor kom je in aanraking met een nieuwe kijk op organisaties, ondernemerschap en professioneel leidinggeven. Je gaat aan de slag met de nieuwste managementmethodes en krijgt inzicht in aspecten als leiderschap en authenticiteit, macht en gezag, invloed en ethiek, veranderen en sturen, motivatie en loyaliteit. Ook onderzoek je je eigen leiderschapsvaardigheden en analyseer je een organisatie en de stijl van leidinggeven. Je gaat na wat de effecten daarvan zijn, koppelt die aan je eigen inzichten en geeft advies.