Nieuws
Nieuws

Zuyd onderzoekt: ergotherapeut in de brugklas

Een bijzondere samenwerking in het klaslokaal: vanaf het nieuwe schooljaar is in een brugklas van Vrije School Parkstad in Heerlen wekelijks een ergotherapeut aanwezig. Het gaat om een pilot om de leeromgeving in de klas te verbeteren met oog voor álle leerlingen.

In deze pilot observeert de ergotherapeut alle leerlingen in de klas: hun betrokkenheid bij de lessen, hoe zij instructies opvolgen, de interacties in de klas en hoe zij zich bewegen door de klas maar ook de uitdagingen die zij hebben. De docenten zetten hun werk voort zoals gepland. Ondertussen signaleert de ergotherapeut belemmeringen en denkt samen met de docent na over praktische en direct toepasbare aanpassingen. Door op klasniveau te kijken naar wat beter kan, profiteren alle leerlingen en docenten van de inzichten.

Barbara Piskur, hoofddocent en onderzoeksleider van het team Inclusieve omgeving bij lectoraat Autonomie en Participatie: “Denk aan de inrichting van leslokalen of didactische materialen. Die kleine ingrepen kunnen een groot verschil maken en zorgen voor een beter leerklimaat en het gevoel van erbij horen. Bovendien kunnen ze voorkomen dat leerlingen buiten de klas nog extra hulp nodig hebben.”

Canadees model, Limburgse toepassing

De pilot is het vervolg op een onderzoeksproject van Zuyd. Het is gebaseerd op het Canadese model Partnering for Change, dat in promotieonderzoek van Zuyd Hogeschool en Universiteit Maastricht is vertaald naar de Nederlandse situatie. Na succesvolle toepassing op basisscholen in Limburg, is Vrije School Parkstad nu de eerste middelbare school in Nederland die deze werkwijze omarmt.

Onderzoek vanuit de praktijk

Barbara Piskur legt uit: “De kern van de aanpak is de nauwe samenwerking tussen therapeut en docent, met als doel een leeromgeving creëren waarin elk kind zich goed kan ontwikkelen. Zo willen we samen met het werkveld en partners uit de regio het onderwijs inclusiever maken met ons praktijkgericht onderzoek. De inzichten uit dit onderzoek worden ingezet op Vrije School Parkstad en kunnen op termijn breder worden toegepast.”