Overslaan en naar de inhoud gaan Skip to footer Skip to search Skip to menu
Onderzoeksportfolio

Kracht van het onbewuste leren 2.0

Binnenplaats Zitten BlauweBank Zuyd Hogeschool Maastricht

Mensen die een beroerte hebben gehad moeten vaak motorische vaardigheden opnieuw leren. Dit kan op veel verschillende manieren. In dit project werd onderzocht hoe de onbewuste motorische leerstrategieën analogie leren, foutloos leren en observationeel leren toegepast kunnen worden en welke ondersteunende technologieën ingezet kunnen worden om het lopen bij cliënten na een beroerte te verbeteren

Een voorbeeld van ondersteunde technologie is Stappy. Met behulp van twee sensoren en een app krijgen gebruikers feedback over hun lopen. Bekijk info over de app (pdf) of de video waarin een deelnemer vertelt over zijn ervaringen met deze technologie. Het project is afgesloten met een symposium De kracht van het onbewuste leren 2.0. Bekijk hier de aftermovie van het symposium

Prijzen

Het project heeft in 2019 zowel de publieksprijs als de tweede plaats van de juryprijs gewonnen.

Proefschriften

Over dit project zijn twee proefschriften geschreven. Op 20 april 2018 promoveerde Melanie Kleynen op haar proefschrift ‘Perspectives on theory and application of implicit and explicit motor learning in neurological rehabilitation. In 2019 ontving zij hiervoor de proefschriftprijs. Op 3 juli 2020 verdedigde Li-Juan Jie haar proefschrift "Different explanation, less frustration. Making explicit whether implicit motor learning strategies are feasible and effective in neurological rehabilitation".

Meer informatie

Bekijk de factsheet (pdf)