Duurzaam implementeren van doelgericht meten met eHealth in de eerstelijns zorgpraktijk
Kennisthema Meten en Monitoren
Ontwikkelingen op het gebied van eHealth gaan razendsnel. Dat geldt ook voor websites, apps en wearables die in de spreekkamer of bij cliënten thuis als digitaal meetinstrument kunnen worden ingezet. Digitaal meten lijkt voor (para)medische zorgprofessionals en hun cliënten een uitkomst. Het bespaart tijd, heeft een real-time karakter en biedt de mogelijkheid om gegevens uit te wisselen. Ook lijkt het goed aan te sluiten bij zelfmanagement en het aanbieden van zorg op maat.
Veel zorgprofessionals gaan er dan ook enthousiast mee aan de slag. Toch blijft het duurzaam gebruik van eHealth in de eerste lijn - opgenomen in de visie en het beleid van zorgorganisaties en geïntegreerd in (werk)processen - achter.
Beperkte digitale vaardigheden en gebrek aan kennis over mogelijkheden spelen hierbij een rol. Zorgprofessionals weten niet goed welke toepassingen aansluiten bij hun meetvragen en hoe meetresultaten beslissingen kunnen ondersteunen en ingezet kunnen worden om de communicatie met cliënten te verbeteren.
Bij het inbedden van meten met eHealth in de zorgprocessen van de eerste lijn missen zorgprofessionals ondersteuning. Dat geldt zowel voor fysiotherapeuten, ergotherapeuten, logopedisten als voor praktijkondersteuners-huisartsen.
Wat hield het project in?
Binnen dit project ontwikkelden en evalueerden we een methodiek die de gewenste ondersteuning biedt en zich richt op 3 - door het werkveld gesignaleerde - vraagstukken:
- Het stellen en prioriteren van meetvragen
- Matchen van meetvragen met bestaande eHealth toepassingen
- Integreren en duurzaam gebruiken van deze toepassingen in de zorgpraktijk
Via participatief actieonderzoek met een interprofessionele groep zorgprofessionals en onderzoekers hebben we praktische ondersteuningsbehoeften in kaart gebracht en vertaald naar de methodiek. De methodiek draagt bij aan het zelfstandig en duurzaam integreren van digitaal meten.
Wanneer werd het project uitgevoerd?
Het project werd uitgevoerd in de periode januari 2022 tot en met december 2023.
Wie doen mee aan het project?
Zuyd Hogeschool was penvoerder van dit project dat werd uitgevoerd onder de vlag van LIME – Limburg Meet.
In dit project werkten wij samen met Hogeschool Utrecht, Hogeschool Windesheim en Universiteit Maastricht, eerstelijnszorgpraktijken (logopedie, fysiotherapie, ergotherapie en praktijkondersteuners-huisarts), beroepsverenigingen, Burgerkracht Limburg en Meditta.
Verder lezen
- Factsheet LIME eHealth
- JMIR Formative Research - Development of a Web-Based Intervention to Support Primary Health Care Professionals in Digital Health Measurement: User-Centered Participatory Approach
- Ondersteuning voor hybride zorg in de logopedie: Wegwijzer meten met eHealth. Nederlands Tijdschrift voor Logopedie. 2024.
- Naar digitale zorg in de huisartsenpraktijk: Wegwijzer voor meten eHealth. Tijdschrift voor Praktijkondersteuners en Praktijkverpleegkundigen 9 april 2024.
Neem op met de onderzoekers via Kristel Meijers: kristel.meijers@zuyd.nl