Overslaan en naar de inhoud gaan Skip to footer Skip to search Skip to menu
Associate degree

Facility Management associate degree deeltijd

Download brochure
Facility Management associate degree deeltijd Professional

In het kort

Maak het verschil in Facility Management!

Ben je klaar voor een nieuwe stap in je carrière? Facility Management draait om het organiseren en optimaliseren van ondersteunende processen binnen organisaties. Of je nu betrokken bent bij het organiseren van evenementen, het beheren van vastgoed of het zorgen voor een veilige en duurzame werkomgeving, jouw werk maakt een grote impact.

De tweejarige deeltijdopleiding Facility Management associate degree helpt je om je verder te ontwikkelen in jouw vakgebied. Je leert theorie en vaardigheden die je direct kunt toepassen in je werk. Of je nu wilt doorgroeien naar een rol als coördinator, teamleider of assistent manager, deze opleiding biedt je de kennis en praktische handvatten om die ambitie waar te maken.

Waarom Facility Management associate degree deeltijd bij Zuyd?

  • Een slimme route omhoog

    Haal in deeltijd je erkende niveau 5 diploma.

  • Docenten rechtstreeks uit het vak

    Les van managers uit het veld. Kennis die direct werkt.

  • Kleine groepen, echte aandacht

    In groepen van ca. 12 ben je geen nummer en krijg je focus.

  • Werken en leren

    Pas opdrachten toe binnen je eigen organisatie. Win-win.

Doelgroep

Doelgroep

  • Je bent minimaal 21 jaar en je hebt een baan en werkervaring in een dienstverlenende sector. Voldoe je niet helemaal aan deze voorwaarden, neem dan gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
  • Je wilt kennis en vaardigheden opdoen in het brede werkveld van Facility Management en de zakelijke dienstverlening.
  • Je hebt de ambitie en bereidheid om naast je werk een opleiding te volgen.

Na afronding van deze opleiding krijg je een ad diploma (niveau 5) en bieden we de mogelijkheid om verder te studeren binnen de bacheloropleiding op niveau 6 (hbo). Weet je nu al zeker dat je voor het volwaardige hbo bachelordiploma wilt gaan, kijk dan ook eens naar de opleiding Facility Management Deeltijd.

Hierna kun je

Hierna kun je

  • Zorgdragen voor een goede uitvoering van alle facilitaire taken.
  • Als spin in het web contacten onderhouden met leveranciers, klanten en jouw collega’s van andere afdelingen, bijvoorbeeld HR, verkoop en logistiek.
  • Meedenken over verbeterprocessen in de organisatie en meewerken in de uitvoering van deze verbeterprojecten.
  • Leidinggeven aan (facilitaire) medewerkers.
  • Klant- en servicegericht werken. De klant en diverse stakeholders zijn altijd jouw centrale vertrekpunt.
  • Functioneren op operationeel- en tactisch niveau.

Met een achtergrond in Facility Management kun je terecht in diverse uitdagende functies, zoals: coördinator inkoop & logistiek, coördinator schoonmaakbeheer, vastgoedbeheerder, teamleider of leidinggevende.  Deze functies laten zien hoe veelzijdig en essentieel jouw rol als professional in Facility Management kan zijn.

Te verbeteren competenties

Te verbeteren competenties

We leren om je klant-, doel- en mensgericht te communiceren. We leren je plannen en organiseren. We brengen de nodige kennis van het vak Facility Management aan en besteden daarbij ook aandacht aan je professionele ontwikkeling en vaardigheden in communicatie, samenwerken, managementvaardigheden, projectmanagement en enige bedrijfseconomische kennis en vaardigheden.

Praktische informatie

Opbouw

Een studiejaar bestaat uit vier onderwijsblokken met telkens de focus op een belangrijk thema binnen Facility Management. Tijdens elk onderwijsblok staat één hoofdthema centraal  Zo’n thema wordt opgebouwd rondom een ‘authentieke taak’ van een Facilitair Manager. Dat wil zeggen een taak/situatie die vaak in de praktijk voorkomt. Deze authentieke taak, bijvoorbeeld het organiseren en managen van een evenement of het ontwerpen, indelen en inrichten van gebouwen en ruimtes, staat dan ook centraal in de projectopdracht die in het betreffende blok wordt uitgevoerd in een kleine projectgroep. 

Kleine groepen, persoonlijke aandacht en de koppeling met de beroepspraktijk. Dat is onze kracht!
Persoonlijke aandacht vinden we heel belangrijk. Daarom houden we de groepen klein: ongeveer 12 personen, verdeeld over 2 projectgroepen. Facility Management studenten komen uit allerlei bedrijven en organisaties, van zorg en overheid tot het commerciële bedrijfsleven en de evenementen- en hospitalitybranche. Die veelzijdigheid zorgt ervoor dat je veel van elkaar kunt leren. Het is halen en brengen! Onze docenten zijn mensen uit de praktijk. Dat maakt het lesprogramma zeer divers en praktijkgericht. 

Programma

Thuis bereid je je zelfstandig voor op de les. Met docenten ga je tijdens de lesavonden dieper in op de lesstof. Dit gebeurt deels aan de hand van casussen, waarbij je vanuit de theorie nadenkt over oplossingen in de praktijk, en deels aan de hand van vaardigheidslessen en/of werkcolleges. Dankzij deze interactieve werkvormen slaan we de brug tussen leren en werken. Zo ben je snel in staat om de verworven kennis meteen toe te passen in je eigen werkveld en het centrale project. Een extra praktijkdimensie wordt toegevoegd middels praktijkopdrachten en stages die je bij je eigen werkgever kunt uitvoeren. Hiermee toon je aan dat je hetgeen jij bij Facility Management geleerd hebt ook in de praktijk kunt toepassen. Een win-win situatie, voor jezelf en je werkgever.

Onderzoeksprojecten

Naast de deels theoretische onderwijsgroep bijeenkomsten werk je aan projectopdrachten in een kleine groep met meerdere medestudenten onder begeleiding van een docent. Je gaat vooral aan de slag met vraagstukken uit je eigen werkomgeving en die van je medestudenten. Denk bijvoorbeeld aan het in kaart brengen van de ‘customer journey’ in een restaurant of het verbeteren van de interne service binnen een organisatie. Je inventariseert samen alle problemen en vragen. Aan de hand van de theorie, maar ook door middel van onderzoek, werk je samen aan een verbeterplan of adviesrapport. 

Kosten

De kosten voor deze studie bestaan uit het jaarlijkse collegegeld en aanvullende kosten voor lesmateriaal en boeken. Het collegegeld is afhankelijk van jouw persoonlijke situatie en opleiding. Check bovendien wat de fiscale aftrekbaarheid van scholingskosten voor jouw persoonlijke situatie kan betekenen.

Toelatingseisen
  • Mbo-diploma niveau 4
  • Havo-diploma

Heb je een buitenlands diploma of mocht je hier niet aan voldoen, neem dan gerust contact op voor overleg. Wij bieden mogelijkheden om buitenlandse diploma’s te vergelijken op niveau en/of een 21+ toelatingstoets te organiseren. 

Veelgestelde vragen

Wat is Facility Management?

Als facility manager regel jij het ‘huishouden’ van een bedrijf. Je zorgt voor een optimale werkomgeving voor het personeel. Je hebt veel verschillende werkzaamheden: de coördinatie van catering, de verduurzaming van inkoop, het organiseren van bedrijfsevents en het regelen van interne verhuizingen. Vaak word je gevraagd om mee te denken met de bedrijfsvoering. Als geen ander weet jij waar mogelijkheden liggen om te bezuinigen, welke processen in het bedrijf kunnen worden verbeterd of hoe werkplekken beter ingericht kunnen worden.

Waar werken (assistent) facility managers?

In vrijwel elke organisatie kom je (assistent) facility managers tegen: van commerciële bedrijven en vastgoedorganisaties tot ziekenhuizen en gemeentes. Maar ook in hotels, vakantie- of pretparken en evenementenorganisaties is de functie van facility manager onmisbaar.

Voor wie is de opleiding Facility Management Ad geschikt?

De deeltijdopleiding Facility Management Associate degree is geschikt voor iedereen die met een tweejarige studie in het hbo (tussen MBO-4 en hbo-bachelor niveau in) zich verder wil verdiepen in de wereld van de dienstverlening. Ben jij bijvoorbeeld medewerker in een restaurant, facilitair medewerker in een zorgorganisatie of assistent inkoopmedewerker bij een commercieel bedrijf? En ben je toe aan een volgende stap in je carrière? Kies dan voor de opleiding Facility Management Associate degree.

Wat is de studiebelasting van de opleiding Facility Management?

Naast 6 fysieke uren per week in Heerlen, moet je rekening houden met minstens twee dagdelen (8 uur) zelfstudie. Dit is natuurlijk afhankelijk van je persoonlijke situatie. Je kunt de zelfstudie bijvoorbeeld doen in de avonduren na je werk of in het weekend.

Wat is de studiebelasting van de opleiding Facility Management?

Naast 6 fysieke uren per week in Heerlen, moet je rekening houden met minstens twee dagdelen (8 uur) zelfstudie. Dit is natuurlijk afhankelijk van je persoonlijke situatie. Je kunt de zelfstudie bijvoorbeeld doen in de avonduren na je werk of in het weekend.

Kan ik de opleiding Facility Management combineren met een fulltime baan?

De opleiding Facility Management is goed te combineren met een fulltime baan. De lessen zijn op maandag en donderdag van 18.30 uur tot 21.30 uur in Heerlen. In totaal telt de opleiding 12 lesblokken van 10 weken en 2 stages. Natuurlijk zorg je ervoor dat je elke bijeenkomst goed voorbereid. Na de bijeenkomst krijg je nog opdrachten mee waaraan je thuis of binnen je organisatie kunt werken. Elk blok wordt afgesloten met een of meer toetsen. Bovendien werk je samen met andere deelnemers elk blok aan een onderzoeksproject. Houd daarom rekening met zo’n 6 tot 8 uur per week aan zelfstudie (voorbereiding, opdrachten en studeren voor toetsen).

Wat zijn de toelatingseisen voor de opleiding facility management?

De opleiding Facility Management Associate degree Deeltijd is geschikt voor iedereen die minimaal 21 jaar is en enkele jaren werkervaring heeft opgedaan in een dienstverlenende organisatie. We verwachten wel van je dat je minimaal een van de volgende opleidingen hebt afgerond:

  • havo (e&m), bij de andere profielen heb je Economie of Management en Organisatie en Wiskunde A of Wiskunde B in je pakket.
  • vwo (e&m), bij de andere profielen heb je Economie of Management en Organisatie in je pakket.
  • mbo niveau 4

Voldoe je niet aan de economische toelatingseisen? Dan kun je een toelatingsonderzoek doen via onze opleiding. 

Heb je geen van bovenstaande opleidingen afgerond? Dan kun je middels een 21+-toets toch starten met de studie.

Wat is het verschil tussen de Bachelor- en Associate degree opleiding?

Een Bacheloropleiding is een vierjarige hbo-opleiding op niveau 6, gericht op verdieping, theoretische kennis én professionele vaardigheden. Na succesvolle afronding ontvang je het internationaal erkende diploma Bachelor of Science of Bachelor of Arts. Deze opleiding bereidt je voor op functies met meer verantwoordelijkheid of vervolgstudies, zoals een master.

De Associate degree (Ad) is een tweejarige hbo-opleiding op niveau 5, en vormt een tussenstap tussen mbo-4 en de volledige bachelor. Het Ad-programma is praktijkgericht en sluit goed aan op werkenden of studenten die liever een korter traject volgen. Na het behalen van je Ad-diploma kun je direct aan het werk of verder studeren aan een verwante bacheloropleiding. In veel gevallen is instroom in het 3de jaar van de verwante Bachelor opleiding mogelijk.

Krijg ik een diploma na het afronden van de opleiding Facility Management Ad?

Heb je alle blokken en opdrachten met succes afgesloten? En heb je ook je afstudeeronderzoek en mondelinge examen met een voldoende afgerond? Daarna mag je het Associate degree diploma Facility Management in ontvangst nemen.

Wil je dit nog eens rustig nalezen?

In de brochure vind je alle details overzichtelijk bij elkaar, zodat je alles nog eens rustig kunt bekijken.

Twijfel je nog om je in te schrijven?

Een van onze opleidingsadviseurs neemt graag contact met je op om je vragen te beantwoorden en samen te kijken of de opleiding bij je past.