Zuyd Onderzoek: Lectoraten
Onderzoek van Zuyd

Professionalisering van het Onderwijs

Het lectoraat Professionalisering van het Onderwijs ondersteunt het verbeteren en vernieuwen van onderwijs door samen met betrokkenen uit verschillende academies, opleidingen, diensten of programma’s onderzoek te doen naar actuele onderwijskundige vraagstukken.

Wij onderzoeken deze vraagstukken binnen de volgende drie pijlers:

  • Actief leren in een (digitale) leeromgeving
  • Onderwijsontwikkeling en
  • Duurzaam implementeren in teams


Actief leren in een (digitale) leeromgeving legt de focus op een didactiek die studenten daadwerkelijk aan het leren zet en de kansen op studiesucces verhoogt. Met de focus op onderwijsontwikkeling wil het lectoraat bijdragen aan de ontwikkeling van expertise om curricula samenhangend en consistent te ontwerpen. Onderzoek naar duurzaam implementeren in teams legt de nadruk op onderwijsinnovaties en het belang van samenwerking. Het lectoraat wil samen met de praktijk vooral onderzoek doen dat praktische waarde heeft. Dit onderzoek kent een projectmatige, ontwerpgerichte en kort-cyclische aanpak.

Volg ons ook op LinkedIn

Lectoraat Professionalisering van het Onderwijs
Nieuw Eyckholt 300
6419 DJ Heerlen

BESbswy