Agenda
Agenda

Onbewust motorisch leren in neurorevalidatie

Datum
Tijd
-
Locatie
Nieuw Eyckholt 300, Heerlen

Op vrijdag 28 juni vindt het symposium 'De kracht van het onbewust motorisch leren in de neurorevalidatie' plaats bij Zuyd Hogeschool op Nieuw Eyckholt in Heerlen. Tijdens het symposium worden de resultaten van het vierjarig RAAK-Pro project 'De kracht van het onbewuste leren 2.0' gepresenteerd. Hierin staat centraal hoe onbewuste, motorische leerstrategieën helpen om cliënten na een beroerte beter te leren lopen. Daarnaast is er aandacht voor de rol van ondersteunende technologieën om dit verder te verbeteren.

Aanmelden

Tijdens het symposium komt de theoretische achtergrond aan bod, maar er is vooral ook aandacht voor de praktische toepassing van impliciet motorisch leren in de neurorevalidatie en de inzet van technologie. De toegang is gratis, maar aanmelden verplicht. Na inschrijving rekenen we op je komst. Ben je onverhoopt toch verhinderd, meld je dan zo spoedig mogelijk af.

Programma

  • 12.45 - 13.00    Zaal open
  • 13.00 - 14.00    Presentatie Op zoek naar de beste manier van motorisch leren voor mensen na een beroerte door Susy Braun, Melanie Kleynen en Li-Juan Jie (Zuyd Hogeschool)
  • 14.00-15.00u    Workshopronde 1 (zie keuze hieronder)
  • 15.00-15.30u    Pauze
  • 15.30-16.30u    Workshopronde 2 (zie keuze hieronder)
  • 16.30-17.00u    Afsluiting
  • 17.00-18.00u    Borrel

Workshops

Ter plekke kun je een keuze maken uit het workshopaanbod. De keuze bestaat uit:

  1. Participerende patiënten aan het woord
    Het ‘beleven’ van patiëntparticipatie. In deze workshop ga je in gesprek over de uitdagingen en valkuilen van patiëntdeelname aan onderzoek. Door: Anja Minheere, Nathalie Sieben en Else de Bont (cliëntvertegenwoordigers van dit project - Burgerkracht Limburg)
  2. Stap voor Stappy - aan de slag met technologie
    Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van sensorfeedback die kan ondersteunen bij het verbeteren van het looppatroon? In deze workshop ervaar je samen wat technologie kan betekenen. Door: Renée van den Heuvel (Zuyd Hogeschool) en Ritch te Kampe (Universiteit Maastricht)
  3. Onbewust leren: Feit of fictie?
    Het aansturen van een beweging (activiteit) kan zowel op basis van externe als interne informatie plaatsvinden. Deze informatie kan vanuit verschillende delen van het brein ontstaan. Het brein kan gebruikmaken van concrete expliciete informatie of van een analogie of metafoor. Het leerproces verloopt in dat laatste geval meer onbewust. In deze workshop kun je aan de hand van praktijkvoorbeelden ervaren hoe je onbewust leren kunt toepassen binnen de fysiotherapeutische praktijk. Door: Jos Kurvers, Jos Halfens en Wiel Regtop (fysiotherapeuten van dit project)
  4. Mens vs technologie: Wie ziet de meest relevante veranderingen in het looppatroon na een impliciete instructie; jij of een 3D bewegingslaboratorium?
    Bij het geven van impliciete leerstrategieën om het lopen te verbeteren, kun je in de praktijk vaak al een verbetering zien met het blote oog. Maar wat gebeurt er nu eigenlijk precies in het lichaam als je het lopen aanpast nadat je een instructie hebt gekregen? In deze workshop ga je actief aan de slag met het interpreteren van verbeteringen in het looppatroon, gemeten in een bewegingslaboratorium en probeer je de vertaalslag naar de praktijk te brengen. Door: Kyra Theunissen (Universiteit Maastricht en Universiteit Hasselt)
  5. Analogy learning in Parkinson’s (workshop wordt gegeven in het Engels)
    If you want to know more about how analogies and other simple verbal cues can be applied in Parkinsons, then this should be a useful session. Professor Wilson will cover some of the issues with ‘freezing of gait’ and discuss the findings of a recent study that looked at how self-generated analogies might help individuals break free from a freeze. Door: Mark Wilson (University of Exeter)
  6. Technologie in de therapie: wat vinden therapeuten en professionals hiervan?
    In deze workshop kom je erachter wat er komt kijken bij de acceptatie van technologie door zowel jezelf als door de ogen van de patiënt. Welk draagvlak is er bij professionals en patiënten voor nieuwe technologie? Door: Marianne Nieboer en Lydia Willemse (Fontys Hogeschool)

 

Meer agenda berichten