Facility Management
Associate degree
Facility Management (Ad)

Facility Management (Ad)

Genoeg parkeerplekken, lekkere lunch en planten bij de receptie: jij regelt het! Samen met collega’s zorg jij voor een fijne omgeving in een bedrijf, ziekenhuis, vakantiepark, voetbalstadion of festival. Met de opleiding Facility Management Associate degree haal jij in 2 jaar je diploma op een niveau tussen mbo 4 en hbo in.  

Je kunt de opleiding ook in deeltijd volgen.


 

  • Locatie Heerlen
  • Duur 2 jaar, start in september
  • Taal Nederlands

Facility Management Ad in beeld

  • Over de opleiding

    Wat leer je bij Facility Management Ad?

    Je moet eigenlijk overal iets van weten. Daarom krijg je bij Facility Management (Ad) les over ruimtegebruik, catering, schoonmaak, beveiliging maar ook service- en accommodatiemanagement.  

    Vaardigheden 
    Je krijgt straks in je baan met veel collega's te maken. Daarom moet je goed kunnen samenwerken, leidinggeven, kritisch denken en feedback geven en krijgen. Ook heb je een portie doorzettingsvermogen nodig. Tijdens trainingen en groepswerk gaan we met deze skills aan de slag.  

    Survivallen in de Ardennen! 
    Ja je leest het goed. We gaan 2 dagen op survival in de Ardennen. Als er 1 manier is om iets te doen aan teambuilding, samenwerken en jouw persoonlijke ontwikkeling, dan is dit het wel. Geloof het of niet, maar na die 2 dagen kun je meer dan je denkt! 

    Hoe ziet je week eruit?

    Gedurende je opleiding Facility Management Ad bootsen we normale werkdagen na. Dat betekent dat je elke dag van 9.00 tot 17.00 uur hier bent. Samen met je projectteam maak je iedere week een planning. Zo weet je precies wat je moet doen. Huiswerk doe je ook op school. Je hebt per week ongeveer 12 tot 15 uur les en 20 uur per week besteed je aan zelfstudie en het uitwerken van opdrachten met je team.

    Daarnaast heb je gedurende je Facility Management (Ad) studie gesprekken met je studieloopbaanbegeleider en staan er bedrijfsbezoeken en excursies op het programma. In totaal ben je ongeveer 40 uur per week met je studie Facility Management (Ad) bezig. 

    Les- en werkvormen Facility Management Ad 
    Elke 10 weken werk je aan een project van een echte opdrachtgever. Wij zorgen dat je de juiste kennis hiervoor hebt. Dat doen we in groepen van 12 studenten of via colleges. Je sluit een blok af met een toets en een eindgesprek. Ook beoordelen we je projectverslagen en opdrachten. 

    Studiebegeleiding 
    Een van onze persoonlijke studiebegeleiders ondersteunt je gedurende je Facility Management associate degree studie. Samen bespreken jullie de voortgang en de manier waarop je studeert. 

    Persoonlijk en betrokken 
    We vinden het belangrijk dat studenten zich goed ontwikkelen. Daarom hebben we veel aandacht voor jou als persoon en voor je ontwikkeling. Bij Facility Management (Ad) kennen elkaar bij naam. Heb je vragen of zit je ergens mee? Dan ben je altijd welkom om binnen te lopen bij docenten of je studiebegeleider.  

    Wat betekent Associate degree (Ad)?

    De Associate degree (Ad) is een landelijk erkende tweejarige hbo-opleiding. Na het afronden van de opleiding ontvang je het diploma Facility Management Associate degree (Ad). Je hebt dan een diploma op hbo-5-niveau, tussen mbo-4 en hbo-bachelorniveau in. Doorstuderen na Facility Management Associate degree kan, in 2 jaar haal je je bachelor Facility Management.  

    Wat is een associate degree?
    • Collegegeld en overige kosten

      Tijdens je studie Facility Management associate degree betaal je voor elk studiejaar collegegeld. Goed om te weten: verder betaal je natuurlijk ook voor je boeken en ander studiemateriaal.  

    • Onderwijs- en examenregeling

      In de onderwijs- en examenregeling (OER) vind je alles over Facility Management Ad, je begeleiding en hoe je wordt getoetst.  

      • Bekijk de actuele OER
         
    • Hoe beoordelen studenten Facility Management Ad?

      En wat zijn je kansen op een baan? Kijk op Studiekeuze123 voor objectieve informatie gebaseerd op openbare, betrouwbare bronnen. En vergelijk Facility Management Ad met het landelijk gemiddelde.  

      Bekijk de beoordeling van Facility Management Ad

    studieopbouw

    Studieopbouw

    Elk studiejaar van Ad Facility Management bestaat uit 4 blokken van 10 weken. Het laatste half jaar van je studie studeer je af. 

    • Jaar 1: thematische blokken, veel praktijk

      Aan het begin van je opleiding Facility Management Ad heb je 3 introductieweken. Hierin leer je elkaar en de docenten kennen. En natuurlijk het vak Facility Management: wat ga je leren? Ook ontdek je onze manier van lesgeven en het werken in groepjes. 

      Daarna volgen 4 blokken. In elk blok staat 1 thema centraal en krijg je een opdracht uit de praktijk. Samen met andere studenten voer je die uit. Daarnaast krijg je: bedrijfseconomie, communicatie, Engels, wet- en regelgeving, Excel, management en organisatie. 

      Blok 1: adviseren over ruimtegebruik 
      Het eerste blok van je opleiding Facility management (ad) gaat over hoe je een ruimte inricht, bijvoorbeeld een kantoorpand of de locatie van een festival. Je leert: 

      • behoeften en wensen van de gebruikers te achterhalen via onderzoek en interviews; 
      • werkprocessen en activiteiten te analyseren; 
      • met welke wetten en regels je rekening moet houden; 
      • een eenvoudige investeringsbegroting te maken. 

      Verder voer je een project uit. In een kale ruimte willen bijvoorbeeld 3 organisaties zich vestigen; een klein marketingbureau, een ICT-bedrijf en een organisatie die flexplekken verhuurt. Hoe richt je de ruimte in en welke materialen, apparatuur en voorzieningen heb je nodig? 

      Blok 2: plannen dienstverlening in catering  
      In dit blok leren we je hoe je eten en drinken voor bedrijven, instellingen of evenementen verzorgt. Je leert: 

      • eten en drinken afstemmen op de doelgroep, bijvoorbeeld wanneer er cultuurverschillen zijn; 
      • catering inkopen en toezien op de kwaliteit; 
      • waar je op moet letten op het gebied van voedselveiligheid; 
      • een plan van aanpak en een kostprijsberekening maken; 
      • timemanagement en praktisch leidinggeven; 
      • modellen bouwen met Excel. 

      Ook voer je een project uit. Stel je voor, een synagoge wordt niet meer gebruikt. Dan ga jij kijken waar deze ruimte geschikt voor is en welke catering dan nodig is. 

      Blok 3: organiseren veiligheid en beveiliging 
      Brandveiligheid, inbraakbeveiliging en de uitgifte van sleutels. Zomaar wat dingen die komen kijken bij de beveiliging en veiligheid van een gebouw of evenement. In dit blok leren we: 

      • welke beveiligingsvoorzieningen binnen een gebouw nodig zijn; 
      • een risico-inventarisatie en -evaluatie maken; 
      • de kosten van veiligheid en beveiliging berekenen. 

      In dit blok volg je voor het eerst hoorcolleges en gaan we naar de Ardennen. Ook voer je weer een project uit. Welke maatregelen en vergunningen heb je bijvoorbeeld nodig om de brandveiligheid van een gebouw te regelen? Wat zijn kwetsbare plekken? Hoe stel je een evacuatieplan op? Een brandweercommandant geeft een gastcollege en deelt ervaringen en tips. 

      Blok 4: evalueren dienstverlening schoonmaak 
      Schoonmaak is onderdeel van Facility Management (ad). Schrik niet, je we leren je niet hoe je moet stofzuigen! Maar het is wel goed te weten wat er bij de schoonmaak van een gebouw komt kijken. Hoeveel tijd kost het? Hoe stuur je mensen aan? Ook leer je: 

      • hoe je de kwaliteit van schoonmaak meet; 
      • hoe je een klanttevredenheid onderzoekt; 
      • hoe je een financiële planning maakt; 
      • communiceren. Denk aan rapporteren, formuleren en gesprekstechnieken. 

      En opnieuw voer je een project uit. Misschien onderzoek je wel hoe tevreden het personeel in een bedrijf is over de schoonmaak. Of je onderzoekt klachten en stelt verbeteringen voor. 

      Vakken

      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
      • Introductie
        Blok 1
        Blok 2
        Blok 3
        Blok 4
      • Ruimtegebruik in gebouwen
        Blok 1
        Blok 2
        Blok 3
        Blok 4
      • Dienstverlening in de catering
        Blok 1
        Blok 2
        Blok 3
        Blok 4
      • Veiligheid en beveiliging
        Blok 1
        Blok 2
        Blok 3
        Blok 4
      • Schoonmaak
        Blok 1
        Blok 2
        Blok 3
        Blok 4
    • Jaar 2: half jaar stage

      Het tweede en laatste jaar van je opleiding Facility Management Ad bestaat uit 4 blokken. In de eerste 2 staat een thema met een praktijkopdracht centraal. Samen met de bacheloropleiding Facility Management volg je hoorcolleges. En we zoomen in op: bedrijfseconomie, communicatie, Engels, wet- en regelgeving, Excel, management en organisatie. Blok 3 en 4 zijn gereserveerd voor je afstudeerstage. 

      Blok 1: servicemanagement 
      Als facility manager ben je straks verantwoordelijk voor het huishouden van een bedrijf. De catering, beveiliging, schoonmaak, alles loopt dankzij jou op rolletjes. Maar hoe hou je al die ballen in de lucht? Hoe hou je contacten met alle partijen en hoe koppel je terug aan het management? We leren het allemaal in dit blok. We hebben het bijvoorbeeld over: 

      • klant- en gastgerichtheid, hospitality 
      • human resource management of personeelszaken 
      • activiteitenplanning 
      • bezettingsroosters 
      • analyses van klachten, wensen en storingsregistraties met Excel 

      Blok 2: accommodatiemanagement 
      Elektriciteit, de brandblusinstallatie, verwarming, zonnepanelen: het hoort allemaal bij het beheer van een gebouw. In blok 2 kijken we hoe je een gebouw onderhoudt en beheert. Dus gaat het over: 

      • het dagelijkse beheer van de huisvesting, het gebouw en installaties in een gebouw; 
      • het beheren van contracten en controleren van de prestaties van leveranciers; 
      • het maken en bewaken van een onderhoudsplanning; 

      Blok 3 en 4: Afstuderen 
      Het is zover! De laatste stap voor je diploma is een afstudeerstage van 20 weken. Waar? Dat mag je zelf beslissen. Je mag 1 grote opdracht oppakken of verschillende. Als je maar laat zien dat je goed kunt plannen.  

      Voorbeelden van afstudeeropdrachten: 

      • In een ziekenhuis kunnen werknemers schone werkkleding ophalen uit een kledingautomaat. De automaat krijgt een update. Aan welke eisen moet het nieuwe programma voldoen? Wat wenst het ziekenhuispersoneel? 
      • Een excursiebureau wil een vestiging in een nieuwe stad. Maak een plan van aanpak. Wat zijn leuke routes? Welke vervoersmiddelen zijn nodig? Waar kunnen toeristen overnachten? 

      Afstudeertitel 
      Na het afronden van je studie ad facility management heb je de titel ‘Associate degree’. 

      Vakken

      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
      • Servicemanagement
        Blok 1
        Blok 2
        Blok 3
        Blok 4
      • Accomodatiemanagement
        Blok 1
        Blok 2
        Blok 3
        Blok 4
      • Afstudeerstage
        Blok 1
        Blok 2
        Blok 3
        Blok 4
    Toelatingseisen

    Toelatingseisen

    • Havo

      Je wordt toegelaten met de profielen:

      • Economie en Maatschappij
      • Cultuur en Maatschappij 
      • Natuur en Gezondheid 
      • Natuur en Techniek 
    • Vwo

      Je wordt toegelaten met de profielen:

      • Economie en Maatschappij
      • Cultuur en Maatschappij
      • Natuur en Gezondheid 
      • Natuur en Techniek
    • Mbo

      Je wordt toegelaten met een mbo-diploma niveau 4. 

    • 21+

      Heb je niet het juiste diploma en ben je 21 jaar of ouder? Vraag dan een assesment aan. Deze test bestaat uit een schriftelijke toets en een motivatiegesprek. Onze collega martha.schreuder@zuyd.nl kan je alles vertellen over de test en de kosten.

    Beroep

    Beroep

    Met je Associate degree-diploma kun je bij veel verschillende organisaties aan de slag. Bedrijven, ziekenhuizen, verzorgings- of verpleeghuizen, vakantieparken en pretparken. Je beroep wordt bijvoorbeeld: 

    • Assistent Facility Manager

      Als rechterhand van de Facility Manager zorg je voor een goede uitvoering van alle facilitaire taken. Van beveiliging tot catering. Maar je begeleidt ook kleine verhuizingen in de organisatie. Zijn er kleine problemen of onderhoudswerkzaamheden? Jij lost ze op. 

    • Teamleider frontoffice

      Als teamleider frontoffice werk je bijvoorbeeld in een hotel, vakantiepark of ziekenhuis. Je zorgt voor tevreden klanten, een goede kwaliteit en gastvrijheid van de receptie. Je geeft leiding aan de receptiemedewerkers. Maar je ontvangt ook bezoekers, beheert de agenda, maakt werkroosters en lost klachten of problemen op. Klantgericht denk je mee over het verbeteren van de organisatie. 

    • Coördinator inkoop & logistiek

      Van kantoorartikelen en werkkleding tot koffie en thee, als coördinator inkoop en logistiek bestel jij de voorraad. Ook beheer je het magazijn en doe je de ontvangst en verzending van goederen en artikelen. Je checkt de inkoopfacturen en je hebt de administratie goed op orde. En je hebt met iedereen contact: leveranciers, klanten en natuurlijk je collega’s van verkoop en logistiek. 

    Doorstuderen

    Smaakt dit naar meer? Studeer dan door! Na je Facility Management  Associate degree haal je makkelijk zonder tijdverlies je bachelor. Hoe? Na je afstudeerstage volg je een speciaal programma, waarmee je instroomt in het derde jaar van onze bacheloropleiding Facility Management. Veel studenten ken je waarschijnlijk al, want je volgt in het tweede jaar sommige hoorcolleges met hen. In 4 jaar tijd kun je dus je 2 diploma’s halen: je associate degree én je bachelor Facility Management! 

    Afgestudeerden aan het woord

    Tom, medewerker Facility cultureel instituut SCHUNCK

    Schoonmaak, beveiliging, catering, BHV en inrichting voor events. Tom houdt zich er dagelijks mee bezig bij SCHUNCK. “Elke dag is anders. De organisatie is heel dynamisch en mijn werkzaamheden zijn heel afwisselend. Het werken voor én met mensen geeft veel voldoening.”

    Mees, Facility Specialist bij DHL Supply Chain

    Security was niet het favoriete onderwerp van Mees tijdens de opleiding. Nu hij elke dag eindverantwoordelijk is voor de beveiliging, stelt hij zijn mening bij. “Als je vaker te maken hebt met verschillende facilitaire onderwerpen, worden deze steeds interessanter. Ja, zelfs security.”

    Lobke, Junior Inkoopadviseur Provincie Limburg

    In het vierde studiejaar startte Lobke met de minor Inkoopmanagement en toen wist ze: dit is het! “Als persoon ondersteun ik graag anderen. Ik doe mijn werk zo goed mogelijk zodat anderen hún werk kunnen doen. Dat stukje ontzorgen, daar ben ik goed in en daar word ik blij van.”

    Facility Management
    Nieuw Eyckholt 300
    6419 DJ Heerlen